بازار خودرو

سخنگوی شورای‌ رقابت ضمن تکذیب خروج قیمت خودرو از شمول دستورالعمل این شورا گفت هرگونه عرضه خودرو خارج از دستورالعمل ۵۴۳ شورای رقابت غیرقانونی است. وی با بیان این‌که بازار خودرو همچنان انحصاری است افزود در این بازار انحصاری دستورالعمل‌های شورای رقابت نافذ است که این دستورالعمل هم در مصوبه ۵۴۳ آمده است.

درحالی ‌که شورای‌رقابت در جلسه هفته گذشته خود، قیمت‌گذاری خودرو را رسما به‌وزارت صمت واگذار کرد، انتشار یک صورت‌جلسه در رسانه‌ها نشان می‌دهد مسئولان این وزارتخانه، خودروسازان و قطعه‌سازان از هفته‌ها قبل بر سر آزادسازی نسبی قیمت خودرو به‌توافق رسیده بودند. این اتفاق در شرایطی رخ داد که مفاد صورت‌جلسه مورد نظر، فعلا ضمانت اجرایی ندارد.

روز گذشته تصویر صورت‌جلسه‌ای با عنوان تقویت نقدینگی، افزایش تولید، کاهش قیمت محصول و پرداخت مطالبات قطعه‌سازان‌ در رسانه‌ها منتشر شد که حاکی از توافق وزارت صمت و زنجیره خودروسازی بر سر قیمت‌گذاری خودرو بود. طبق مفاد موجود در این صورت‌جلسه، راه‌های مختلفی برای بهبود نقدینگی و البته توقف زیاندهی خودروسازان در نظر گرفته شده است.

بر این اساس، توافق شده بود وزارت صمت زمینه قانونی لازم برای فروش محصولات مازاد بر تعهدات سامانه یکپارچه نوبت‌دهی دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا را فراهم کند.

در این صورت‌جلسه بیان شده خودروسازان تولید محصولاتی را که بین قیمت کارخانه و بازار آن‌ها اختلاف زیادی وجود دارد، تا پایان سال حداقل تا ۶۰ هزار دستگاه بالا ببرند و آن‌ها را پنج‌ درصد زیر قیمت بازار به‌فروش برسانند. ظاهرا هدف وزارت صمت از این پروژه، کاهش تدریجی اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودروها بوده؛ این درحالی است که بخش اعظم ‌تولید خودروسازان از طریق سامانه یکپارچه و با قیمت‌های دستوری فروش رفته است.

در این صورت‌جلسه، اما راهکاری برای توقف زیاندهی خودروسازان نیز پیشنهاد شده است. بر این اساس، مقرر شده وزارت صمت اقدامات قانونی لازم را برای افزایش قیمت محصولات زیان‌ده ایران‌خودرو و سایپا با اعمال سود ۲.۵ درصدی در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام دهد. نکته دیگر این‌که تاریخ این صورت‌جلسه، دهم آذرماه امسال است و پیرو جلسه اوایل آبان سال جاری میان قطعه‌سازان و وزیر صمت تنظیم شده است. این درحالی است که آن زمان شورای‌رقابت همچنان مسئول تعیین قیمت خودرو به‌حساب می‌آمد و این اختیار به‌وزارت صمت واگذار نشده بود.

به‌نظر می‌رسد اکنون که اختیار قیمت‌گذاری به‌دست این وزارتخانه افتاده، قطعه‌سازان و خودروسازان فرصت را مناسب دیده‌اند تا با رسانه‌ای کردن صورت‌جلسه مربوطه، مسیر اجرای مفاد آن را هموار کنند.
در همین زمینه سپهر دادجوی ‌توکلی، سخنگوی شورای‌رقابت ضمن تکذیب خروج قیمت خودرو از شمول دستورالعمل این شورا گفت: «هرگونه عرضه خودرو خارج از دستورالعمل ۵۴۳ شورای‌رقابت غیرقانونی است.»

وی با بیان این‌که بازار خودرو همچنان انحصاری است، افزود: «در این بازار انحصاری دستورالعمل‌های شورای‌رقابت نافذ است که این دستورالعمل هم در مصوبه ۵۴۳ آمده است. تمام تغییرات و افعال و هر چیزی که ارزیابی می‌کنیم در چارچوب مصوبه ۵۴۳ شورای‌رقابت اتفاق افتاده و می‌افتد.»

توکلی با تاکید بر این‌که اختیارات شورای‌رقابت از نظر قانون قابل تفویض و واگذاری نیست، تصریح کرد: «درحال حاضر با اصلاح مصوبه دستورالعمل خودرو، فرآیند قیمت‌گذاری خودرو تسهیل و از کاغذبازی و بوروکراسی کاسته شده است. نقش تنظیم‌گری فنی فقط در حوزه اجرا پررنگ شده و نظارت و سیاستگزاری همچنان با شورای‌رقابت است.»

از طرفی گروه صنعتی ایران‌خودرو شرایط فروش دانگ‌فنگ شاین مکس بنزینی را اعلام کرده است. افرادی که حائز شرایط خرید خودرو وارداتی در سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی شده‌اند و در آبان‌ماه سال جاری نسبت به انتخاب خودرو شاین مکس اقدام کرده‌اند، براساس اولویت‌بندی صورت‌گرفته توسط وزارت صمت می‌توانند برای خودرو شاین مکس بنزینی ثبت‌نام کنند.

نوسان قیمت‌ در بازار خودرو روز گذشته

خودروهای داخلی روز گذشته کاهش بهای یک تا ۹ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که دنا پلاس اتومات (۱۴۰۲) با ۹ میلیون‌تومان کاهش ۹۱۶ میلیون‌تومان، سورن پلاس با موتور XU۷P (۱۴۰۲) با ۷ میلیون‌تومان کاهش ۵۵۹ میلیون‌تومان، سورن پلاس فول (۸۵ گانه) (۱۴۰۲) با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۶۵۳ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای فول (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۶۷۲ میلیون‌تومان و تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۵ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

از طرفی درمیان خودروهای چینی شاهد افزایش بهای ۱۰ تا ۳۵ میلیون‌تومانی و کاهش قیمت ۵ تا ۳۰ میلیون‌تومان بودیم. جایی که کی‌ام‌سی J۷ (۱۴۰۲) با ۳۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۶۵۰ میلیون‌تومان، جک S۳ (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۱۲۵ میلیون‌تومان و هایما S۷ پلاس (۱۴۰۲) با ۱۱ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۵۶۵ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند. از طرفی فونیکس تیگو ۸ پرو مکس هیبرید (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۸۵۰ میلیون‌تومان، هایما S۵ جدید (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۳۰۵ میلیون‌تومان و ام‌وی‌ام X۵۵ پرو (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۳۷۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شد.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افزایش قیمت ۵۰ و ۱۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان، رنو کولئوس با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان، نیسان ایکس‌تریل با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان و هیوندای الانترا (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۳ میلیارد و ۹۵۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین خودروهای خارجی لوکس نیز افزایش بهای ۲۰۰ و ۳۰۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پورشه ماکان با ۳۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۱۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان و ب‌ام‌و ۷۳۰Li فول با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۱۷ میلیاردتومان ارزش‌گذاری شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =