بازار خودرو

روز گذشته شورای‌رقابت دستورالعمل اصلاح‌شده‌ تنظیم بازار خودرو سواری (مصوب جلسه ۵۴۳ این سازمان) را که هفته گذشته اصلاح آن صورت گرفت، به ‌وزارت صمت ابلاغ کرد.

بر اساس این دستورالعمل (مصوب ۱۱ بهمن ۱۴۰۱)، مبنای تنظیم قیمت خودرو، بر اساس ضوابط قیمت‌گذاری مصوب هیات تعیین و تثبیت قیمت‌هاست که توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان محاسبه و به وزارت صمت اعلام می‌شود. چهارشنبه هفته گذشته (۱۳ دی‌ماه)، شورای‌رقابت با اکثریت آراء حاضران، دستورالعمل مصوبه ۵۴۳ تنظیم بازار خودرو را اصلاح کرده و بر اساس آن وزارت صنعت، معدن و تجارت را به‌عنوان سیاست‌گزار و تنظیم‌گر فنی این صنعت معرفی کرد و در حقیقت ابلاغ قیمت‌های محاسبه‌شده توسط شورای رقابت را به‌وزارت صمت واگذار کرد. البته این به‌معنای کنار گذاشته شدن کامل شورای‌رقابت از قیمت‌گذاری خودرو نیست و صرفا وظیفه ابلاغ مصوبه قیمت‌ها و قیمت‌گذاری‌ها بر دوش وزارت صمت افتاده و از این پس نظارت شورا درباره محاسبه و ابلاغ محاسبه، پسینی خواهد بود و چنان‌چه در نحوه‌ اجرا شاهد ایراد باشد، ورود خواهد کرد.

براساس اصلاح صورت‌گرفته، وزارت صمت باید قیمت‌ها را با رعایت مفاد این دستورالعمل به‌خودروسازان ابلاغ کند و قطعا قیمت‌ها برای عرضه‌کننده خودرو لازم‌الاجراست.

از طرفی این روزها اگر سری به‌فضای مجازی بزنید با انبوهی از تبلیغات حواله خودروهای وارداتی مواجه می‌شوید که از ۸۰ میلیون تا یک میلیارد تومان به‌فروش می‌رسند. به‌عنوان مثال فردی حواله خودرو وارداتی جتا وی اس ۷ را به‌قیمت ۲۰۰ میلیون‌تومان آگهی کرده است. یکی از خودروهای پرطرفدار تویوتا کرولاست که حواله آن از ۴۵۰ میلیون تا یک میلیارد تومان به‌فروش می‌رسد. هر چه نوبت دریافت خودرو پایین‌تر باشد، قیمت حواله نیز بیشتر می‌شود.

معاون وزیر صمت نیز زیان‌دهی خودروسازان را از چالش‌های مهم این صنعت خواند و گفت: «چنان‌چه دخالت‌ها در این صنعت کمتر شود، می‌تواند در مسیر توسعه عملکرد بهتری داشته باشد.»

وی همچنین زیان انباشته را از چالش‌های فعلی خودروسازان داخلی برشمرد و تاکید کرد: «مسیر برون‌رفت از این چالش و در حقیقت زیان‌دهی‌ها، تجدید ارزیابی دارایی‌هاست؛ این اقدام باید با سرعت بیشتری صورت گیرد تا تهدید خروج از تالار اول بورس از میان برود.»

همچنین طرح جدید پیش‌فروش خودرو پژو ۲۰۷ شرکت ایران‌خودرو برای منتخبین سامانه یکپارچه ویژه دی‌ماه ۱۴۰۲ فعال شد. متقاضیانی که در سامانه یکپارچه خودروهای داخلی پژو ۲۰۷ دستی را انتخاب کرده و اولویت آن‌ها بهار و تابستان ۱۴۰۳ است، می‌توانند در این طرح تبدیل نسبت به‌انتخاب پژو ۲۰۷ دستی سقف شیشه‌ای ارتقایافته اقدام کنند. متقاضیان می‌توانند از روز دوشنبه ۱۸ دی‌ماه به‌مدت ۱۰ روز با مراجعه به‌سایت ایران‌خودرو، نسبت به‌ثبت‌نام برای پیش‌فروش پژو ۲۰۷ اقدام کنند.

افزایش قیمت ۱۵ میلیون‌تومانی تارا اتومات V۴ ال ایکس

خودروهای داخلی روز گذشته افزایش بهای یک تا ۱۵ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۲۰ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات ارتقا یافته (۱۴۰۲) با ۱۱ میلیون‌تومان افزایش ۷۹۸ میلیون‌تومان، تارا اتومات (ESP) (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش ۷۸۵ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما ارتقا یافته (۱۴۰۲) با ۶ میلیون‌تومان افزایش ۶۹۶ میلیون‌تومان و شاهین (با ترمز جدید و مدل ۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۶۲۸ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

از طرفی درمیان خودروهای چینی شاهد افزایش بهای ۵ تا ۴۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت ام‌وی‌ام X۵۵ پرو (۱۴۰۲) با ۴۰ میلیون‌تومان افزایش به‌یک‌میلیارد و ۴۱۰ میلیون‌تومان، لاماری ایما (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش به‌یک‌میلیارد و ۷۳۰ میلیون‌تومان، جک S۵ نیوفیس (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش به‌یک‌میلیارد و ۵۴۰ میلیون‌تومان، هایما S۷ پلاس (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش به‌یک‌میلیارد و ۵۸۰ میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی T۸ (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش به‌یک‌میلیارد و ۴۳۰ میلیون‌تومان و جک S۳ (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش به‌یک‌میلیارد و ۱۳۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افزایش بهای ۵۰ و ۱۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان، تویوتا CH-R هیبرید با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان، هیوندای آزرا با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۶ میلیاردتومان و رنو تلیسمان با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۳ میلیارد و ۷۵۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

همچنین خودروهای خارجی لوکس نیز افزایش بهای ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که ولوو XC۹۰ با ۳۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۱۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان، ب‌ام‌و X۴ ۲.۸ با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۱۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان و لکسوس NX۳۰۰ هیبرید با ۱۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

آخرین اخبار