بازار خودرو

برخی کارشناسان معتقدند شورای‌رقابت با افزایش اختیارات وزارت صمت در حوزه قیمت‌گذاری خودرو، تلویحا به‌افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها چراغ سبز نشان داده است.

دستورالعمل جدید تنظیم بازار خودرو سواری روز گذشته از سوی شورای‌رقابت ابلاغ شد. براساس این دستورالعمل، هرچند قیمت انواع خودرو سواری در کشور توسط سازمان حمایت مصرف‌ کنندگان و تولیدکنندگان محاسبه می‌شود و وزارت صمت قیمت‌ها را ابلاغ می‌کند، اما شورای‌رقابت در این دستورالعمل با حفظ اختیار تنظیم‌گری در بازار خودرو، تلویحا وزارتخانه را ملزم به‌رعایت فرمول خود کرده است.

با اصلاح و ابلاغ دستورالعمل تنظیم بازار خودرو هم‌اکنون سازمان حمایت به‌نمایندگی از وزارت صمت مرجع فعلی تعیین قیمت خودروهای داخلی است؛ موضوعی که می‌تواند به‌نفع طرف تولید و خودروسازان تمام شود؛ اما آیا این اصلاحات به‌نفع مصرف‌کننده و بازار خودرو هم خواهد بود؟

پیش از این و در واکنش به‌اصلاح دستورالعمل تنظیم بازار خودرو، دبیر انجمن خودروسازان ایران، اصلاحات انجام‌شده در دستورالعمل تنظیم بازار خودرو را یک گام به‌منظور آزادسازی قیمت خودرو عنوان کرده بود که با رفع مشکل نقدینگی در شرکت‌ها و افزایش تولید و عرضه به‌بازار، قیمت‌ها به‌سمت تک‌نرخی شدن خواهند رفت و این جریان به‌نفع مصرف‌کنندگان هم خواهد بود.

اما با ابلاغ دستورالعمل جدید در روز گذشته و حفظ اختیار تنظیم‌گری شورای‌رقابت به‌نظر نمی‌رسد این دستورالعمل به‌معنای آزادسازی قیمت خودرو باشد؛ بلکه از نگاه کارشناسان با تعیین قیمت خودرو براساس هزینه تولید و درصد تعیین سود شرکت‌ها، این اصلاحات تنها سبب خروج خودروها از زیان‌دهی و سودده شدن تولید آن‌ها می‌شود. بااین ‌حال، اجرای این فرمول کمک بزرگی به‌خودروسازان بابت جبران تدریجی زیان انباشته و همچنین بهبود نقدینگی آن‌ها در راستای رشد تولید و ارتقای کیفیت خواهد کرد.

کارشناسان معتقدند سیاستگزار با انجام اصلاحات در دستورالعمل تنظیم بازار خودرو، ظاهرا به این نتیجه رسیده که فرمول قدیمی قیمت‌گذاری خودرو دیگر جواب نمی‌دهد و باید با ایجاد تغییراتی در اختیارات، جریان قیمت خودرو را در مسیری هدایت کند که هم به‌نفع تولید باشد و هم به‌سود بازار و خریداران. خودروسازان طی چند ماه گذشته با کاهش سرعت تولید مواجه بوده‌اند که این امر ریشه در کمبود نقدینگی داشته و این روند، زیان انباشته‌ بالای ۱۶۰ همتی را در نیمه نخست امسال به‌شرکت‌ها متحمل کرده و از سویی رقم بدهی آن‌ها به‌زنجیره تامین را نیز افزایش داده است.

همچنین مدل قبلی قیمت‌گذاری، سبب افت کیفیت خودروها شده و توانی برای خودروسازان نمانده تا به‌تحقیق و توسعه بپردازند.

از طرفی یکی از مسئولان معتقد است سال گذشته حدود ۷ میلیون معامله خودرو در کشور انجام شد که ۶ میلیون مورد آن‌ها بدون دخالت هیچ نهادی و با رضایت کامل بین مردم به‌انجام رسیده؛ این درحالی است که برای حدود یک‌میلیون دستگاه خودرو دیگر که توسط خودروسازان داخلی تولید شده بود، ۲۳ نهاد و سازمان دخالت کرده‌اند؛ بنابراین باید اجازه داد تا بازار کار خود را انجام دهد. به‌عقیده برخی کارشناسان این‌که گفته می‌شود تقاضا در بازار زیاد است، ادعای درستی نیست؛ چراکه درحقیقت تقاضا برای دریافت مابه‌التفاوت قیمت بازار و نرخ کارخانه بالاست.

افزایش قیمت ۸۵ میلیونی فونیکس تیگو ۸ پرو پریمیوم

خودروهای داخلی در روز گذشته افزایش بهای یک تا ۴۵ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که دنا پلاس توربو ۶ دنده (۱۴۰۲) با ۴۵ میلیون‌تومان افزایش ۹۰۲ میلیون‌تومان، کارون (۱۴۰۲) با ۴۰ میلیون‌تومان افزایش ۸۵۰ میلیون‌تومان، رانا پلاس پانوراما (۱۴۰۲) با ۲۸ میلیون‌تومان افزایش ۶۴۸ میلیون‌تومان، تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۸۰ میلیون‌تومان و تارا اتومات (ESP) (۱۴۰۲) با ۱۳ میلیون‌تومان افزایش ۹۱۴ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

از طرفی درمیان خودروهای چینی شاهد افزایش بهای ۵ تا ۸۵ میلیون‌تومانی بودیم.
جایی که قیمت فونیکس تیگو ۸ پرو پریمیوم (۱۴۰۲) با ۸۵ میلیون‌تومان افزایش به ۲ میلیارد و ۳۹۵ میلیون‌تومان، دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۶۰ میلیون‌تومان افزایش به ۲ میلیارد و ۳۱۰ میلیون‌تومان، جک J۴ (۱۴۰۲) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۸۸۰ میلیون‌تومان، فونیکس FX پریمیوم (۱۴۰۲) با ۴۰ میلیون‌تومان افزایش به ۲ میلیارد و ۲۰ میلیون‌تومان، جک S۳ (۱۴۰۲) با ۳۵ میلیون‌تومان افزایش به‌یک‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان و فیدلیتی پرایم ۷ نفره (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش به‌یک‌میلیارد و ۸۶۵ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افزایش قیمت ۵۰ و ۱۰۰ میلیون‌تومانی بودیم؛ جایی که میتسوبیشی اوتلندر با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۵ میلیارد و ۱۵۰ میلیون‌تومان، میتسوبیشی اوتلندر هیبرید PHEV با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان، کیا سلتوس (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان و هیوندای توسان با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

همچنین خودروهای خارجی لوکس نیز افزایش بهای ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که ارزش ب‌ام‌و ۷۳۰Li فول با ۵۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۱۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان، ب‌ام‌و ۵۳۰i با ۳۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان و مرسدس‌بنز E۲۰۰ با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۱۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان رسید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کیقبادی IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    0 0
    با سلام خدایا به داد مردم برس به هر مرجعی از از حکومت جمهوری اسلامی وبه یدک کشیدن اسلام ناب محمدی دارندگفته ایم جواب نگرفته ایم وهر روز این مافیاهای خودرو ساز ومونتاز کننده پوست مردم را میکنند ووزارت صمت وشورای رقابت هم به نفع مافیای خودرو عمل می کنند وخدایا پس دیگر جز توامیدی نیست خودت کاری بکن

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =