بازار خودرو

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت یکی از مواردی که به تولید ارزش می‌دهد، رضایت مصرف‌کننده از کیفیت کالاست؛ بنابراین تولیدکنندگان خودرو نیز با آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی درست موظف و مکلف به رعایت مقررات فنی و قوانین مصوب کشور هستند تا اعتماد عمومی را در این حوزه مضاعف کنند

بازار خودرو روز گذشته روند کاهشی را در پیش گرفت و تمام خودروهای داخلی و خارجی، به‌جز یکی - دو مورد افت قیمت را تجربه کردند. بازار خودرو پس از ماه‌ها ثبات قیمتی، دومین شوک را از سوی شورای‌رقابت دریافت کرد.

نخستین مورد مرتبط با قیمت‌گذاری شورای‌رقابت در اواخر اردیبهشت‌ماه امسال بود؛ حال آن‌که برخلاف شوک اولیه، این بار خروج این شورا از تعیین قیمت، بازار را تا حدی متلاطم کرده است. بر این اساس طی ۱۰ روز گذشته قیمت‌ها مدام تغییر کردند؛ به‌طوری که از ۲۳ محصول مورد بررسی در بازه زمانی ۱۲ دی تا ۲۳ دی، بهای خودروهای داخلی به‌طور میانگین ۲۶ میلیون‌تومان (۴.۵درصد)، خودروهای مونتاژی ۹۰ میلیون‌تومان (۶.۶درصد) و محصولات وارداتی دست‌دوم حدود ۳۴۰ میلیون‌تومان (۶ درصد) رشد قیمت را ثبت کرده‌اند. کل خودروهای مورد بررسی به‌طور میانگین ۵.۷ درصد رشد قیمت را به‌خود دیده‌اند.

البته تاثیرپذیری بازار از کناره‌گیری شورای‌رقابت از قیمت‌گذاری خودرو چندان دور از انتظار نبود. فعالان بازار این انتظار را دارند که با سپردن فرآیند قیمت‌گذاری خودرو به‌سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و واردکنندگان به‌عنوان زیرمجموعه وزارت صمت، قیمت رسمی خودرو افزایش یابد.

به‌عبارت دیگر وضعیت زیان‌دهی خودروسازان و بدهی‌های کلان آن‌ها به‌قطعه‌سازان، وزارت صمت را راضی به‌رشد قیمت‌ خواهد کرد و از آن‌جا که خودروسازها نیز به‌نوعی زیرمجموعه وزارت صمت محسوب می‌شوند، جلب رضایت این وزارتخانه برای افزایش قیمت، راحت‌تر از شورای‌رقابت خواهد بود. کما این‌که در تابستان امسال نیز سازمان حمایت رشد ۳۸ درصدی هزینه‌های خودروسازان را تایید کرد؛ اما شورای‌رقابت زیر بار آن نرفت. البته به‌جز ورود و خروج شورای‌رقابت در پروسه قیمت‌گذاری خودرو، چند عامل اصلی وجود داشت که بازار خودرو را از ابتدای امسال در ثبات نسبی قرار داده بود.

به‌هر حال هر اتفاقی برای بازار خودرو تا پایان سال جاری به‌نوع عملکرد و تصمیمات سازمان حمایت به‌عنوان جانشین شورای‌رقابت در بحث قیمت‌گذاری خودرو بستگی دارد. البته می‌توان پیش‌بینی کرد قیمت رسمی خودرو تا انتهای امسال تغییر نکند و هرگونه تصمیم‌گیری برای رشد بهای کارخانه خودرو به‌فروردین یا اردیبهشت‌ماه سال آینده موکول شود. بنابراین احتمالا بعد از مدتی رشد قیمت در بازار تحت‌تاثیر خروج شورای‌رقابت از قیمت‌گذاری، بازار تا انتهای سال دوباره به‌ثبات می‌رسد و شوک بعدی به‌بازار به‌سال ۱۴۰۳ موکول خواهد شد.

از طرفی روز گذشته مهدی اسلام‌پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: «آن‌چه درباره استانداردهای اجباری در صنعت‌خودرو به‌عنوان قانون وضع شده، اجرا می‌شود و تولیدکنندگان نیز باید خود را با قوانین استاندارد انطباق دهند تا ضمن رعایت حق مصرف‌کننده، ظلمی از جانب تولیدکننده به‌مصرف‌کننده نشود.»

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران ادامه داد: «وظیفه ما اطمینان‌بخشی ایمنی و عملکرد در تولید است و تولیدکنندگان در حوزه صنعت‌خودرو باید بن‌سازه‌های تولیدات خود را منطبق بر استانداردهای ملی کشور قرار دهند و بر اساس مجوزهای لازم برای پیش‌فروش خودروهای خود اقدام کنند.»

اسلام‌پناه همچنین افزود: «یکی از مواردی که به‌تولید ارزش می‌دهد، رضایت مصرف‌کننده از کیفیت کالاست؛ بنابراین تولیدکنندگان خودرو نیز با آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی درست موظف و مکلف به‌رعایت مقررات فنی و قوانین مصوب کشور هستند تا اعتماد عمومی را در این حوزه مضاعف کنند و مردم بتوانند آن‌چه را برای خرید روی آن برنامه‌ریزی کرده‌اند به‌دست آورند و سازمان ملی استاندارد ایران نیز به‌عنوان وکیل مردم در راستای رعایت حق‌الناس مطابق قانون عمل خواهد کرد.»

کاهش قیمت ۱۵ میلیون‌تومانی شاهین

خودروهای داخلی روز گذشته افت بهای یک تا ۱۵ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که شاهین (با ترمز جدید-۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش ۶۶۴ میلیون‌تومان، پارس سال (۱۴۰۲) با ۱۴ میلیون‌تومان کاهش ۵۸۸ میلیون‌تومان، سورن پلاس فول (۸۵ گانه-۱۴۰۲) با ۱۳ میلیون‌تومان کاهش ۶۷۲ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای هیدرولیک (۱۴۰۲) با ۱۲ میلیون‌تومان کاهش ۶۷۰ میلیون‌تومان و ساینا S اتومات (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش ۴۸۰ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

از طرفی درمیان خودروهای چینی شاهد کاهش بهای ۵ تا ۳۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که فونیکس تیگو ۸ پرو پریمیوم (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۴۲۰ میلیون‌تومان، فیدلیتی پرایم ۵ نفره (۱۴۰۲) با ۲۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۸۲۵ میلیون‌تومان، ام‌وی‌ام X۵۵ پرو (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۴۶۰ میلیون‌تومان، هایما S۷ پلاس (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۷۰۵ میلیون‌تومان، فونیکس FX پریمیوم (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۷۰ میلیون‌تومان و کی‌ام‌سی T۸ (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۵۶۵ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

اما در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افزایش قیمت ۵۰ تا ۱۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هیوندای الانترا (۲۰۲۳) با ۱۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان، نیسان ایکس‌تریل با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان، میتسوبیشی اوتلندر با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۵ میلیارد و ۲۵۰۰ میلیون‌تومان و تویوتا CH-R فول با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

همچنین خودروهای خارجی لوکس نیز افزایش بهای ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که ارزش ب‌ام‌و ۷۳۰Li فول با ۵۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۱۹ میلیاردتومان، پورشه ماکان با ۵۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۲۰ میلیاردتومان، مرسدس‌بنز E۲۰۰ با ۳۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان و لکسوس NX۲۰۰ fsport فول با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۹ میلیاردتومان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =