امیر محمدامینی، مدیرعامل شرکت پتروشار روانکار

خاص‌ترین روانکار گیربکس تولید داخل با قابلیت استفاده در گیربکس اتوماتیک خودروهای سنگین و گیربکس دستی خودروهای سواری با برند Bareliz وارد بازار شد.

به گزارش «دنیای‌خودرو» امیر محمدامینی، مدیرعامل شرکت پتروشار روانکار از تولید محصولی جدید در صنعت روانکارهای ایران خبر داد که با دارا بودن شاخص ویسکوزیته بسیار بالا عملکردی به‌مراتب بهتر از روغن گیربکس‌های اتوماتیک موجود در بازار برای استفاده در خودروهای سنگین دارد.

وی با اشاره به تکنولوژی بالای گیربکس اتوماتیک در خودروهای سنگین گفت: به دلیل بهره‌گیری این گیربکس‌ها از سیستم ترمز گیربکس یا اینتاردر باید از یک روانکار با شاخص ویسکوزیته بالا و کیفیت مطلوب استفاده شود تا بر اثر فشار زیادی که به گیربکس وارد می‌شود، روانکار موجود در آن تخریب نشود.

محمدامینی با تاکید بر اینکه در محصول جدید Bareliz برای رسیدن به این هدف از پلیمر استفاده نشده است، ادامه داد: برای بالا بردن کیفیت روغن و افزایش شاخص ویسکوزیته از ادتیوهای خاص و گرانقیمتی استفاده شده که تا به‌حال در بازار ایران به‌کار گرفته نشده است.

وی علت عدم تولید چنین محصولی توسط رقبا را نداشتن توجیه اقتصادی دانست و تصریح کرد: شرکت پتروشارروانکار در راستای توسعه و تکمیل سبد کالای خود با محصولات خاص و بی‌رقیب در بازار، اقدام به طراحی و تولید روانکارهای گیربکس چندمنظوره کرده است. این محصولات برای گیربکس‌های اتوماتیک دارای Intarder خودروهای تجاری و گیربکس‌های دستی خودروهای سواری، فرموله شده‌اند.

محمدامینی تاکید کرد: شاخص ویسکوزیته (Viscosity Index) بسیار بالا و ویسکوزیته بروکفیلد (Low temp viscosity) بسیار پایین در کنار عملکرد فوق‌العاده در شرایط تحت‌فشار، محافظت عالی در برابر سایش و خوردگی، سازگاری فوق‌العاده با مهر و موم‌ها، تضمین عملکرد در فواصل تعویض طولانی و در نتیجه تعویض دنده بسیار نرم، از ویژگی‌های بارز این روانکارهای گیربکس است.

وی همچنین مقایسه‌ای بین این محصول با محصولات مشابه خارجی داشت و افزود: مقایسه این محصولات با محصولات مشابه خارجی نشان‌دهنده کیفیت و برتری آنها نسبت به رقباست.

مدیرعامل پتروشارروانکار تاکید کرد مالکان خودروهای سواری با گیربکس دستی هم که می‌خواهند تعویض‌دنده‌ای بسیار نرم و باکیفیت را تجربه کنند، می‌توانند از این محصول استفاده کنند.

وی ادامه داد: سری GFT برند Bareliz در دو گرید ۷۵W-۸۰ و ۷۵W-۹۰، الزامات مدنظر سازندگان گیربکس به‌ویژه ZF و خودروسازانی مانند Mercedes-Benz ،BMW ،MAN ،DAF،VOLVO IVECO ،Renault ،GM و Ford را پوشش می‌دهند. ضمن اینکه روانکار مورد استفاده در گیربکس‌های اتوماتیک دارای Intarder خودروهای تجاری باید توان تحمل فشار زیاد در فواصل طولانی را داشته باشد.

استفاده از Intarder یا ترمز گیربکس برای کاهش استفاده از سیستم ترمز و در نتیجه ایجاد پایداری و اطمینان بالاتر از عملکرد، به‌ویژه در شرایط تحت‌فشار (حمل بار سنگین) است.

بررسی‌ها نشان‌دهنده کاهش استفاده از سیستم ترمز تا ۹۰درصد، هستند. این میزان کاهش استفاده از سیستم ترمز (کاهش مصرف لنت ترمز) اثرات زیست‌محیطی و هزینه‌های نگهداری را به شکل قابل‌توجهی کاهش داده است.

با Intarder، چند مرحله ترمز در دسترس راننده است تا عملکرد ترمز خودرو را به‌طور بهینه با مسیر و وضعیت ترافیک تطبیق دهد. با انجام این کار، ترمز هیدرودینامیک مستقل از سرعت موتور کاهش می‌یابد و ترمز مداوم بدون سایش را امکان‌پذیر می‌کند و نیروی ترمز حتی هنگام فعال کردن کلاچ و تعویض‌دنده قطع نمی‌شود. مواردی که به آنها اشاره شد، اهمیت روانکار این نوع گیربکس را دوچندان می‌کند.

سری GFT برند Bareliz، به‌خوبی می‌توانند نیازها و الزامات این گیربکس‌ها را پوشش دهند و عملکرد عالی آنها را تضمین کنند. البته تست عملکردی این محصولات در خودروهای DAF مدل XF صورت گرفته است.

این خودروها از گیربکس های ساخت شرکت ZF بهره می‌برند. در کنار نتایج آزمایشگاهی، رضایت رانندگان این خودروها از تعویض دنده‌های نرم و بدون وقفه، نشان‌دهنده کیفیت بسیار بالای این محصولات است.

ساده‌انگاری در تولید و مصرف روانکار گیربکس‌های دستی

محمدامینی با اشاره به این موضوع که متاسفانه ساده‌انگاری خاصی در تولید روانکارهای گیربکس‌های دستی بر بازار این محصولات حاکم است، گفت: ازجمله این موارد می‌توان به استفاده از روغن پایه بی‌کیفیت و بهبوددهنده ویسکوزیته موتوری، در این روانکارها اشاره کرد.

مساله‌ای که باعث افزایش نگرانی‌ها می‌شود؛ ادامه این ساده‌انگاری ازسوی مصرف‌کننده است. تعویض دیرهنگام و در بعضی اوقات عدم تعویض روانکار گیربکس دستی، باعث افزایش آسیب‌ها و عدم تعویض دنده نرم و تحمیل هزینه‌های نگهداری و تعمیر می‌شود. در بیشتر موارد، این هزینه‌ها متوجه دارندگان دسته‌چندم خودروهاست.

محصولات سری GFT برند Bareliz، می‌توانند نیازهای هر دو دسته این محصولات یعنی گیربکس‌های دستی خودروهای سواری و گیربکس‌های اتوماتیک خودروهای تجاری را برآورده کنند زیرا به‌عنوان تنها محصول دارنده این ویژگی در بازار روانکار ایران مطرح هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =