واردات خودرو

هفته گذشته خبر کاهش تعرفه واردات برخی خودروها اعلام شد. این درحالی است که بسیاری از مشتریان با تعرفه‌های قبلی خرید کرده‌اند.

روز سه‌شنبه ۲۶ دی‌ماه بود که تصویب‌نامه هیات وزیران درخصوص اصلاحاتی در فصل ۹۸ مقررات صادرات و واردات و کاهش سود بازرگانی انواع خودرو سواری با حجم موتور ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی‌سی ابلاغ شد.در این تصویب‌نامه، سود بازرگانی خودروهایی در این محدوده از ۶۶ درصد به ۵۱ درصد کاهش یافت. نکته جالب این‌که عموم خودروهای وارداتی در همین بازه حجم موتور قرار دارند و این یعنی عملا قیمت تمام‌شده خودروهای وارداتی کاهش خواهد یافت.

این اقدام دولت از منظر انحصارزدایی و ایجاد تنوع در بازار موثر ارزیابی می‌شود و می‌تواند به‌تنظیم بازار هم کمک کند؛ اما نکته مهم این‌که قیمت خودروها از آن‌چه نخستین مشتریان خودروهای وارداتی پرداخت کرده‌اند، ارزان‌تر خواهد شد. این یعنی نخستین خودروهای وارداتی با قیمتی بالاتر به‌دست مشتریان رسیده و حالا هم این مشتریان هیچ مابه‌التفاوتی دریافت نخواهند کرد.

برخی کارشناسان حوزه خودرو از همان ابتدا به این موضوع اشاره می‌کردند که تعرفه واردات خودرو باید پایین‌تر باشد تا واردات بتواند در تنظیم بازار موثر عمل کند.

البته که به‌عقیده بسیاری از کارشناسان حتی همین تعرفه‌های فعلی هم بالاست و با این تعرفه‌ها همچنان واردات خودرو، حس رقابتی برای خودروسازان داخلی ایجاد نمی‌کند. اما به هر ترتیب واردات با تعرفه بالا کلید خورد و حالا سود بازرگانی برای خودروهایی با حجم موتور ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی‌سی ۱۵ درصد کاهش یافته است.

کاهش تعرفه واردات برای خودروهایی با حجم موتور ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی‌سی و در کنار آن در نظر گرفتن تعرفه حداقلی برای خودروهای برقی می‌تواند در روند تعدیل بازار موثر باشد. اما درنهایت نباید فراموش کرد که آن‌چه می‌تواند واردات خودرو را به‌یک تنظیم‌گر اساسی در بازار بدل کند، حجم قابل قبول آن است. درواقع این همان چیزی است که تابه‌حال در دور جدید واردات خودرو مشاهده نشده است. اگر واردات خودرو با تعداد بالا انجام شود، می‌توان به آینده بازار خوش‌بین بود.

از طرفی در هفته گذشته سامانه یکپارچه فروش وارداتی‌ها، نام ۷ مدل خودرو ژاپنی جدید را برای عرضه به‌متقاضیان اعلام کرد. این خودروهای ژاپنی از برندهای نیسان و تویوتا هستند. به‌طور قطعی نمی‌توان گفت کدام شرکت‌ها متولی واردات این خودروها هستند؛ اما می‌دانیم که نام شرکت‌های معین خودرو اروند و برساوش به‌سامانه اضافه شده است. نیسان ایکس‌تریل، نیسان آلتیما و نیسان قشقایی از جمله محصولات ژاپنی هستند که احتمالا توسط معین خودرو اورند راهی ‌بازار می‌شوند.

همچنین تویوتا کمری هیبرید، تویوتا راو ۴ هیبرید، تویوتا هایلندر هیبرید و تویوتا ونزا در جایگاه چهار محصول جدید ژاپنی قرار دارند. اطلاعات اولیه نشان می‌دهد عرضه خودروهای جدید تویوتا توسط شرکت برساوش انجام خواهد شد.

ب‌ام‌و ۷۳۰Li فول ۲۰ میلیاردی شد!

خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته، افزایش بهای یک تا ۷ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پژو ۲۰۷ تیپ ۵ (۱۴۰۲) با ۷ میلیون‌تومان افزایش ۶۳۲ میلیون‌تومان، تیبا صندوقدار با ۶ میلیون‌تومان افزایش ۳۷۹ میلیون‌تومان، تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۸۵ میلیون‌تومان، رانا پلاس ارتقا یافته (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان افزایش ۵۷۲ میلیون‌تومان و پارس سال (۱۴۰۲) با ۳ میلیون‌تومان افزایش ۵۹۳ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

از طرفی درمیان خودروهای چینی شاهد افزایش بهای ۵ تا ۲۰ میلیون‌تومانی بودیم.
جایی که جک S۳ (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۲۳۰ میلیون‌تومان، جک J۴ (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش ۸۹۰ میلیون‌تومان، ام‌وی‌ام X۲۲ پرو دنده (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش ۸۳۵ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۸ پرو پریمیوم (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ میلیارد و ۴۰۵ میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی J۷ (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۷۶۵ میلیون‌تومان و لاماری ایما (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۸۸۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

همچنین در خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افزایش قیمت ۵۰ و ۱۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش هیوندای سانتافه با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان، هیوندای الانترا (۲۰۲۳) با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان، تویوتا CH-R فول با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان، نیسان ایکس تریل با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۵ میلیارد و ۶۵۰ میلیون‌تومان، کیا سراتو ۲۰۰۰ با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان و هیوندای توسان با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۴ میلیارد و ۵۵۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در گروه خودروهای خارجی لوکس نیز شاهد افزایش بهای ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ب‌ام‌و ۷۳۰Li فول با ۵۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۲۰ میلیاردتومان، ولوو XC۹۰ با ۳۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۱۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان و لکسوس NX۳۰۰ هیبرید با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۹ میلیاردتومان ارزش‌گذاری شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =