علی جدی

با نزدیک شدن به پایان سال، نیاز به نقدینگی برای خودروساز و قطعه‌ساز بیش‌از پیش می‌شود. هر سال با دستور دولت بانک‌ها هزاران میلیاردتومان به خودروسازان تزریق می‌کنند. امسال ظاهرا خبری از این تسهیلات نیست. بنابراین خودروسازان به فکر فروش ۶۰ هزار دستگاه خودرو با قیمت حاشیه بازار هستند. با این حال بسیاری از تصمیم‌گیران با این طرح مخالفت کرده‌اند.

در همین زمینه علی جدی، نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس به بیان نظرات خود پرداخت.

بحث فروش ۱۲ هزار خودرو در حاشیه بازار را چگونه می بینید؟

خودروسازان ابتدا باید تعهدات خود در سامانه یکپارچه را سروقت انجام دهند و بعد از آن اگر مازاد داشتند، فرقی نمی‌کند فروش در حاشیه بازار باشد یا به صورت قرعه‌کشی. مهم قیمت‌ است که باید بر اساس آیین‌نامه سازمان حمایت باشد. طرح فروش ۱۲۰ هزار خودرو در حاشیه بازار با قیمت غیرمصوب سازمان حمایت تخلف است.

به نظر شما فروش این تعداد خودرو چه تاثیری بر بازار دارد؟

فروش در حاشیه بازار خارج از نرخ مصوب بازار را دچار چالش می‌کند. قیمت‌گذاری هر محصول تولیدی یک روند و مقرراتی دارد، تولیدکننده اجازه ندارد قیمت را غیر از آنچه در آیین‌نامه سازمان حمایت است، درج کند و خودرو هم از این قاعده مستثنا نیست، مگر اینکه قیمت ۵درصد زیر بازار مانند قیمتی باشد که سازمان حمایت محاسبه می‌کند.

یعنی این طرح اجرایی نخواهد شد؟

طرحی که برخلاف قانون باشد به مرحله اجرا نمی‌رسد. در صورت تخلف تولیدکننده‌ها از قیمت‌گذاری سازمان حمایت شرکت متخلف را به‌عنوان گرانفروش به تعزیرات معرفی کرده و آنها جریمه می‌شوند، مانند اتفاقی که برای یکی از خودروسازان مونتاژی رخ داد. قیمت‌گذاری دستوری سازمان حمایت زیرنظر وزارت صمت است و سازمان حمایت سود خودروسازان را هم محاسبه می‌کند و آنها ضرر نمی‌کنند. قرار نیست خودروساز زیان انباشته خود را از طریق فروش در حاشیه بازار جبران کنند. مردم متولی خروج خودروسازان از زیان انباشته نیستنند.

واردات خودرو از مناطق آزاد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

این کار باعث افزایش عرضه می‌شود و اقدام خوبی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =