باتری هسته‌ای بتاولت Betavolt

کاربرد انرژی هسته‌ای در باتری‌ها معمولا ناشناخته است. وقتی از انرژی هسته‌ای صحبت می‌کنیم، معمولا ما را به‌یاد بمب‌ها، ناوهای هواپیمابر یا نیروگاه‌ها می‌اندازد. اما یک شرکت چینی قصد دارد این دیدگاه را تغییر دهد.

Betavolt مستقر در پکن نوعی «باتری انرژی اتمی» ساخته است که می‌تواند به‌مدت نیم قرن به‌طور خودکار و بدون هیچ شارژی برق تولید کند.

شرکت باتری‌سازی چینی Betavolt ادعا کرده است یک مدل باتری هسته‌ای تجاری ساخته است که می‌تواند 50 سال بدون هیچ شارژی کار کند. این برای خودروهای الکتریکی نیست؛ اما اشاره به‌توانایی‌های فناوری روی کاغذ دلچسب است و خوب به‌نظر می‌رسد.

Betavoltدر یک بیانیه مطبوعاتی گفت: «باتری‌های انرژی اتمی که باتری‌ هسته‌ای یا رادیوایزوتوپ نیز نامیده می‌شوند، از انرژی آزادشده توسط ایزوتوپ‌های هسته‌ای هنگام فروپاشی استفاده می‌کنند. این انرژی رادیواکتیو درحال پوسیدگی با استفاده از مبدل‌های نیمه‌هادی به‌نیروی الکتریکی تبدیل می‌شود.»

Betavolt رویکرد منحصر به‌فردی را برای این نظریه اساسی اتخاذ کرده است. دانشمندان آن از الکترون‌های ساطع‌شده توسط یک ماده رادیواکتیو به‌نام نیکل-63 (Ni-63) برای تولید برق استفاده کردند. آن‌ها یک نیمه‌رسانای الماسی خاص با ضخامت تنها 10 میکرون یا یک‌پنجم اندازه تار موی انسان ساختند. سپس دانشمندان یک ورقه دو میکرونی از Ni-63 را بین دو عدد از این نیمه‌هادی‌ها قرار دادند تا نیرو تولید کنند.

بتاولت ادعا کرد محصول نهایی که BV100 نام دارد، نخستین باتری هسته‌ای جهان خواهد بود. این 100 میکرووات از یک واحد کوچک‌تر از یک سکه، سه ولت برق تولید می‌کند (یک وات معادل یک میلیون میکرووات است).

همچنین مطابق با گزارش‌ها یک باتری کمی بزرگ‌تر با توانایی تولید یک وات انرژی در سال 2025 عرضه خواهد شد.

مزایای این فرمول روی کاغذ چشمگیر به‌نظر می‌رسد و به‌همین دلیل برخی سازندگان اصلی باتری لیتیوم-یون باید به‌این مساله توجه داشته باشند.

باتری هسته‌ای 10 برابر باتری لیتیومی سه تایی چگالی انرژی دارد و به‌طور بالقوه می‌تواند 3300 مگاوات-ساعت را در یک واحد یک گرمی ذخیره کند. این شرکت ادعا کرد از آن‌جا که به‌مدت 50 سال به‌طور خودکار برق تولید می‌کند، مشکلی برای کار روی پروژه جدید وجود ندارد.

اما بیانیه مطبوعاتی چندین سوال را بی‌پاسخ می‌گذارد. نخست این‌که استفاده از آن در خودروهای الکتریکی از نظر تئوری، حداقل در حال حاضر با چنین مقدار کمی از ظرفیت تولید برق غیرممکن به‌نظر می‌رسد. اما آیا این امکان در آینده وجود دارد؟ همین‌طور چالش‌های نظارتی یا تاییدیه‌های مورد نیاز برای به‌کارگیری باتری‌های هسته‌ای در محصولات مصرفی چیست؟

درنهایت این‌که درحالی که Betavolt ادعا می‌کند این فناوری بی‌خطر است، به‌این موضوع اشاره نکرده که نگرانی‌های مصرف‌کننده در ارتباط با ایمنی مرتبط با فناوری هسته‌ای چگونه پاسخ داده شده و رفع می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

آخرین اخبار