خودروهای وارداتی در سامانه فروش یکپارچه

خودروهای وارداتی درحالی به‌شکل قطره‌چکانی به‌مردم تحویل داده می‌شود که این بخش از بازار خودرو به‌لحاظ قیمت همچنان ملتهب‌ است و رقم‌های بسیار بالایی در آن پیشنهاد می‌شود.

براساس آمار، تاکنون بیش از ۸ هزار دستگاه خودرو وارد بنادر کشور شده که از این مقدار بیش از ۴ هزار دستگاه نیز ترخیص شده؛ اما نکته‌ این است که از این تعداد خودرو ترخیص‌شده، کمتر از ۱۰۰ دستگاه به‌خریداران تحویل داده شده است.

مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت در خصوص وعده وزیر صمت مبنی بر این‌که تا پایان سال تکلیف ۳۵ هزار متقاضی خودروهای وارداتی که اسفندماه سال گذشته در سامانه یکپارچه خودرو ثبت‌نام کرده‌اند، مشخص خواهد شد، گفت: «واردات خودرو در حوزه عادی در حال انجام است و به‌لحاظ تعداد واردات و همچنین تعیین‌تکلیفی که گفته شده است، کار انجام خواهد شد. وقفه‌ای در تامین ارز وجود داشت که طی دی‌ماه بانک‌مرکزی همکاری بسیار خوبی داشت و عدد قابل توجهی ارز تخصیص داده شد.»

وی در ادامه افزود: «مورد دیگر آن است که افرادی که قبلا در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند و نوبت تحویل خودرو آن‌ها فرا رسیده، ترجیح می‌دهند مدل‌های غیرچینی را انتخاب کنند و این سبب شده است روند انتخاب خودرو طولانی شود. ما مجبور هستیم فضا را باز بگذاریم تا این خودروها بیاید و نمی‌توانیم متقاضی را مجبور به‌انتخاب خودرو کنیم.»

ضیغمی همچنین گفت: «احتمالا طی هفته جاری ثبت‌نام جدید برای این خودروها که متقاضی آن‌ها را انتخاب نکرده، آغاز خواهد شد تا سایر افراد فرصت ثبت‌نام برای این مدل خودروها را که در سامانه مازاد هستند، داشته باشند.»

وزیر صمت هم روز قبل و در حاشیه بیست و ششمین دوره همایش رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران در جمع خبرنگاران گفت: «وضعیت بازار خودرو رو به‌بهبود است؛ اما عده‌ای در این بازار به‌دنبال منافع خود و سودهای کلان هستند و بنابراین از این وضعیت سوء‌استفاده می‌کنند.» عباس علی‌آبادی با بیان این‌که تولید خودروهای داخلی و مونتاژی را افزایش داده‌ایم، افزود: «بدون تردید می‌گویم که وضعیت بازار خودرو خوب خواهد بود و مردم صبر و حوصله کنند. درواقع روندها رو به‌بهبود است.»

از طرفی برخی بررسی‌ها حکایت از آن دارد که در سال ۹۷ میانگین زمان انتظار برای خرید یک خودرو داخلی یا مونتاژی صفر با اختصاص دادن تمام حقوق، ۵۳.۴ ماه بوده که در سال جاری این رقم به ۱۱۳.۴ ماه رسیده است. این به‌این معناست که خودرو اولی‌ها، اگر تمام حقوق خود را برای خرید خودرو پس‌انداز کنند، آن هم با فرض رشد برابر قیمت خودرو و دستمزد، بعد از گذشت حدود ۱۰ سال می‌توانند محصول مورد نیاز خود را خریداری کنند. این در شرایطی است که در سال ۹۷ زمان انتظار به‌طور میانگین ۴ سال‌ و نیم بوده است. بازار خودرو کشور از سال ۹۷ همراه با اوج‌گیری تحریم‌های ثانویه و خروج شرکای خودروسازی، تلاطمات زیادی به‌خود دید.

توقف واردات خودرو از یک سو و قیمت‌گذاری دستوری از سوی دیگر بازار خودرو را از سال ۹۷ تاکنون وارد فاز بحران کرده است که تولیدکننده و مصرف‌کننده بازندگان اصلی آن بوده‌اند. در این بین تنها دلالان و واسطه‌گران برندگان اصلی بازار خودرو بوده‌اند.

به‌اعتقاد برخی کارشناسان، بهترین سیاست برای خروج بازار خودرو از این وضعیت، آزاد کردن واردات و پایان دادن به‌قیمت‌گذاری دستوری به‌طور هم‌زمان است.

کاهش قیمت در بازار خودروهای داخلی و چینی

خودروهای داخلی در روز گذشته کاهش بهای یک تا ۱۲ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که رانا پلاس ارتقایافته (۱۴۰۲) با ۱۲ میلیون‌تومان کاهش قیمت ۵۶۱ میلیون‌تومان، تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۵۵ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات ارتقا یافته (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش ۹۳۰ میلیون‌تومان، تارا اتومات (ESP) (۱۴۰۲) با ۷ میلیون‌تومان کاهش ۹۲۲ میلیون‌تومان و ساینا S (۸۵ گانه) (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۴۰۴ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

از طرفی درمیان خودروهای چینی شاهد کاهش بهای ۵ تا ۳۵ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که کی‌ام‌سی T۸ (۱۴۰۲) با ۳۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۵۳۰ میلیون‌تومان، فونیکس آریزو ۶ پرو (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۴۹۰ میلیون‌تومان، جک S۵ نیوفیس (۱۴۰۲) با ۲۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۶۴۰ میلیون‌تومان، فونیکس FX پریمیوم (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش یک‎‌میلیارد و ۹۸۵ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۸ پرو مکس (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۷۹۰ میلیون‌تومان و فیدلیتی پرایم ۵ نفره (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۷۸۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

همچنین در میان خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افزایش قیمت ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هیوندای آزرا با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان، کیا سلتوس (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۴ میلیارد و ۳۵۰ میلیون‌تومان، تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۶ میلیارد و ۷۵۰ میلیون‌تومان و رنو کولئوس با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

همچنین خودروهای خارجی لوکس نیز افزایش بهای ۲۰۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که ارزش پورشه ماکان با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۲۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =