لطف‌الله سیاه کلی

لطف‌اله سیاهکلی *

زمان اعلام و انتشار آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده مدت‌هاست به طول انجامیده، این آیین‌نامه احتمالا تا هفته آینده نهایی می‌شود. این امید وجود دارد که دولت پس از خبر خوش اصلاح آیین‌نامه واردات خودروهای نو، در ماه رجب خبر خوش دیگری را به سمع و نظر مردم برساند و آن هم اعلام و انتشار آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده باشد.

حدود ۱۰ روز پیش هم اعلام شد که مردم برای خرید خودرو عجله نکنند. پیش‌بینی این است که تا عید نوروز، خودروهای خارجی نو و کارکرده وارد بازار شوند. از این رو، از مردم دعوت می‌شود صبور باشند تا قدرت انتخاب بیشتری در خرید خودرو پیدا کنند.

بعد از گذشت ماه‌ها از تصویب آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده در هیات دولت، هنوز خبری از ابلاغ آن نیست.

رئیس‌جمهور ۴مرداد امسال مصوبه واردات خودروهای کارکرده را ابلاغ کرد و سه‌ماه بعد وزیر صمت از تصویب آیین‌نامه آن در هیات وزیران خبر و وعده داد به‌زودی این آیین‌نامه ابلاغ می‌شود.

وعده‌ای که بعد از آن بارها تکرار شد و در آخرین مورد علی‌آبادی ۲۳ دی ۱۴۰۲، بار دیگر وعده‌ داد که به‌زودی با ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده این محصولات وارد کشور می‌شود.

گفتاردرمانی مسئولان برای جلوگیری از بحران در بازار خودرو در حالی همچنان ادامه دارد که در بحث خودروهای داخلی نیز پس از روی کار آمدن علی‌آبادی در سِمت وزیر صمت، تولید یک‌ میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو تا پایان اسفند سال ۱۴۰۲ و اختصاص سهمی از تقاضا به واردات خودروهای نو و کارکرده در دستور کار قرار گرفت اما تاکنون و با ورود به ماه یازدهم ، تولید خودرو به یک‌ میلیون دستگاه هم نرسیده است و از وعده واردات ۲۰۰ هزار دستگاه نیز تنها ۳ هزار دستگاه خودرو وارد شده و کارکرده‌ها هم همچنان در صف ابلاغ آیین‌نامه باقی مانده‌اند.

اما امروز مصرف‌کننده با بازاری روبه‌رو است که نه‌تنها خودرو وارداتی در آن نیست بلکه روند صعودی قیمت خودروهای داخلی نیز به‌دلیل عدم صدور فاکتور و کاهش تولید بر بی‌سامانی بازار اضافه کرده است و نه‌تنها خبری از کاهش قیمت نیست بلکه افزایش بها نیز در خودروهای داخلی با نزدیک شدن به بازار شب عید تا بیش‌از ۱۰۰میلیون تومان هم پیش رفته و در خودروهای مونتاژی نیز مرز ۳۰۰ میلیون تومان در افزایش قیمت‌ها رد شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =