سانگ

شرکت خصوصی «گروه انرژی صنعت» (Sanoat Energetika Guruhi) که به اختصار با عنوان  «Saneg» شناخته می‌شود؛ اخیرا برنامه توسعه جسورانه‌ای را پیگیری و اجرا کرده است.

این برنامه که در ۱۶ ژانویه ۲۰۲۴ اعلام شد، بر ارتقای کیفیت تولید روغن‌پایه برای مطابقت با استانداردهای اروپایی تمرکز دارد؛ اتفاقی که برای اولین‌بار در ازبکستان رقم می‌خورد.

پروژه اخیر سانگ واقع در پالایشگاه فرغانه (FNPZ) قرار است کیفیت روغن پایه تولیدشده در این کشور را به میزان قابل‌توجهی ارتقا دهد.

این شرکت هدف بلندپروازانه تولید حدود ۱۳۰هزار تن روغن پایه در سال ۲۰۲۴ را در نظر دارد که قرار است نیمی از آن به بازارهای صادراتی در کشورهای ایتالیا، ترکیه و کشورهای حوزه بالتیک اختصاص یابد.

مهم‌ترین نکته درباره این برنامه نوسازی گسترده را می‌توان ارتقای جامع ستون خلأ اتمسفر FNPZ، همراه با بهبود فرآیندهای واقع در محل پالایشگاه تولید روغن پایه دانست.

یکی از جنبه‌های کلیدی مرحله اولیه این برنامه، درنظر گرفتن کاتالیزورهای جدید در ستون تصفیه روغن پایه است. این واحد حیاتی تصفیه عمیق روغن را انجام می‌دهد و به طور موثر آلاینده‌هایی مانند گوگرد، نیتروژن، هیدروکربن‌های معطر و مواد آسفالتین را از بین می‌برد. این ناخالصی‌ها بر پایداری اکسیداسیون، ویژگی‌های خوردگی و رنگ محصولات تاثیر منفی می‌گذارند.

تولکین یوسوپوف، مدیرعامل سانگ، اظهار کرد: «این تلاش برای اصلاح کیفیت روغن‌ پایه نشان‌دهنده جهشی در تعهد ما به نوآوری و ارتقای محصول است. به‌روزرسانی اساسی این امکان را به ما می‌دهد که از پتانسیل کارخانه تصفیه به طور کامل استفاده کنیم و روغن‌هایی با خواص آنتی اکسیدانی و ضد خوردگی در سطح برتر تولید کنیم که با استانداردهای API همسو هستند.»

طی پیشرفتی قابل‌توجه از لحاظ تکنولوژیی، سانگ گروه کاتالیزور HyBRIM را در FNPZ استفاده کرده که توسط شرکت دانمارکی Topsoe توسعه یافته است.

این نمونه جدید کاتالیزور در دستیابی به تصفیه عمیق روغن‌ها، به طور موثری ناخالصی‌های گوگرد و نیتروژن را از بین می‌برد. نتایج این پیشرفت‌ها در تولید طیف وسیعی از روانکارهای تجاری ازجمله روغن موتور، روغن گیربکس، روغن هیدرولیک، روغن کمپرسور و انواع دیگری از روانکارها مشاهده خواهد شد.

این محصولات با نام تجاری SEG Motol به بازار عرضه می‌شوند نشان‌دهنده عصر جدیدی از روانکارهای با کیفیت بالا تولید شده توسط ازبک‌هاست. سانگ تا نوامبر ۲۰۲۱ با نام جیزخ پترولیوم شناخته می‌شد و در سال ۲۰۱۷ تاسیس شده بود.

هدف از تاسیس این شرکت، تقویت توان ازبکستان در پردازش و تصفیه مواد خام هیدروکربنی و تولید فرآورده‌های نفتی درجه یک از یک سو و همچنین افزایش پتانسیل صادراتی صنعت نفت و گاز این کشور بوده است.

سانگ به عنوان بزرگترین شرکت خصوصی نفت و گاز ازبکستان، دارای حق برداشت از ۱۰۳ چاه برای زمین‌شناسی، اکتشاف و استخراج است که در حدود ۸۰درصد از تولید نفت این کشور را شامل می‌شود. این شرکت با بیش از ۵هزار نیروی کار، در بخش‌هایی از ازبکستان شامل سایت‌های کارشی، مبارک، فرغانه و اندیجان فعالیت خود را انجام می‌دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =