بازار خودرو

طی هفته‌های اخیر ماجرای فروش ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو مازاد به‌یکی از سرتیترهای اخبار خودرویی کشور تبدیل شده است. بر این اساس خودروسازان پیگیر عرضه ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو با نرخ حاشیه بازار هستند و به‌گفته کارشناسان حوزه خودرو، این اقدام می‌تواند سه نرخی شدن قیمت خودرو را در پی داشته باشد.

درعین حال برای درک تاثیر ناچیز عرضه ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو روی وضعیت بازار، لازم است نیاز سالانه کشور به‌خودرو را در نظر بگیریم.بر این اساس اگر سالانه ۱.۵ میلیون‌دستگاه خودرو در کشور فروخته شود، نیاز ماهانه بازار کشور به‌خودرو معادل ۱۲۰ هزار دستگاه خواهد بود. بنابراین عرضه این تعداد خودرو تنها می‌تواند نیاز یک ماه کشور را تامین ‌کند.

کارشناسان حوزه خودرو با اشاره این موضوع، عرضه ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو را بسیار ناچیز می‌دانند. درعین حال با توجه به‌این‌که تولید شرکت‌های بزرگ خودروسازی همواره از میزان تقاضای بازار کمتر است، بنابراین همچنان تقاضا بر عرضه برتری دارد.

درچنین شرایطی عرضه ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو، قیمت این کالا را سه نرخی خواهد کرد. نرخ نخست، قیمت کارخانه است. نرخ دوم قیمت حاشیه بازار است که پنج درصد کمتر از قیمت هر خودرو در بازار محاسبه می‌شود و در نهایت نیز به‌نرخ سوم می‌رسیم که قیمت هر خودرو در بازار خواهد بود.

به‌گفته برخی کارشناسان، سیاست عرضه ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو زمانی مفید خواهد بود که تولید خودرو به‌سطح بالایی رسیده باشد. از طرفی به‌نظر می‌رسد تا زمانی که مشکلات زنجیره‌تامین خودروسازان برطرف نشود و تامین ارز هم همچون سابق نباشد، مساله تولید خودرو حل نخواهد شد.

براین اساس درشرایطی که تولید خودرو همچون گذشته ‌رونق بگیرد، دیگر کسی از بازار خودرو صفر نمی‌خرد و خرید از خودروساز در اولویت مشتری قرار می‌گیرد. باید به‌این نکته نیز توجه داشت که همواره در ماه‌های پایانی سال و هفته‌های منتهی به‌نوروز، بازار خودرو به‌طور سنتی داغ می‌شود و بنابراین عرضه تعداد محدودی خودرو آن ‌هم در یک بازار تشنه، نمی‌تواند موجب کاهش قیمت این کالا شود.

در این میان رئیس سازمان توسعه تجارت نیز اعلام کرد: «ظرف چند روز آینده امکان ثبت‌نام و انتخاب خودروهای چینی مازاد در سامانه یکپارچه برای متقاضیان جدید فراهم خواهد شد.»

مهدی ضیغمی، ضمن بیان این‌که ثبت‌نام خودروهای وارداتی چینی برای متقاضیان جدید احتمالا از هفته آینده آغاز می‌شود، اظهار کرد: «بسیاری از ثبت‌نام‌کنندگان خودروهای وارداتی که پیش از این در اسفندماه ۱۴۰۱ مبلغی را بلوکه کرده بودند، خودروهای چینی را در سامانه یکپارچه انتخاب نمی‌کنند.»

وی با بیان این‌که با بانک‌ها درباره بلوکه کردن پول برای ثبت‌نام متقاضیان جدید خودروهای وارداتی صحبت شده است، گفت: «بانک‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند و درحال آماده کردن سیستم‌های‌شان هستند و در آینده نزدیک (احتمالا هفته آتی)، خودروهای چینی در دسترس سایر افراد نیز خواهد بود.»

همچنین روز گذشته کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه با تاکید بر این نکته که با فرآیند پیچیده واردات خودرو، ۴۰ سال طول می‌کشد که خودرو وارد شود، گفت: «در باب واردات خودرو برای بخشی که به‌دلیل منافع شخصی نمی‌گذارند مردم آسایش داشته باشند، ماده ۲۳۴ را می‌نویسیم تا تنبیهاتی از طریق قوه قضائیه برای آن‌ها در نظر گرفته شود.»

افزایش قیمت ۶۵ میلیون‌تومانی فونیکس تیگو ۷ پرو اکسلنت

خودروهای داخلی روز گذشته افزایش بهای یک تا ۱۴ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که رانا پلاس ارتقا یافته (۱۴۰۲) با ۱۴ میلیون‌تومان افزایش ۵۸۵ میلیون‌تومان، سورن پلاس دوگانه (۱۴۰۲) با ۱۲ میلیون‌تومان افزایش ۷۰۴ میلیون‌تومان، پارس سال سفارشی (۱۴۰۲) با ۱۲ میلیون‌تومان افزایش ۶۳۶ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با ۱۱ میلیون‌تومان افزایش ۵۷۱ میلیون‌تومان و پارس سال (۱۴۰۲) با ۹ میلیون‌تومان افزایش ۶۰۳ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

از طرفی درمیان خودروهای چینی شاهد افزایش بهای ۵ تا ۶۵ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش فونیکس تیگو ۷ پرو اکسلنت (۱۴۰۲) با ۶۵ میلیون‌تومان افزایش به‌یک‌میلیارد و ۸۵۰ میلیون‌تومان، فونیکس آریزو ۶ پرو (۱۴۰۲) با ۶۰ میلیون‌تومان افزایش به‌یک‌میلیارد و ۵۳۰ میلیون‌تومان، فیدلیتی پرایم ۷ نفره (۱۴۰۲) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به‌یک‌میلیارد و ۸۹۰ میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی T۸ (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان افزایش به‌یک‎‌میلیارد و ۵۷۰ میلیون‌تومان و لاماری ایما (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش به‌یک‌میلیارد و ۸۲۵ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افزایش قیمت ۵۰ و ۱۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که رنو کولئوس با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان، رنو تلیسمان با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان، تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان و هیوندای سانتافه با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۵ میلیارد و ۶۵۰ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

خودروهای خارجی لوکس نیز افزایش بهای ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که ارزش پورشه ماکان با ۴۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۲۱ میلیاردتومان و ب‌ام‌و ۵۳۰i با ۳۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۱۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =