بازار خودرو

طبق توافق وزارت صمت و خودروسازان، قیمت خودروها از این پس طبق فرمول هزینه تولید به علاوه ۲.۵ درصد سود محاسبه خواهد شد؛ فرمولی که در صورت اجرای صحیح می‌تواند ایران‌خودرو و سایپا را از زیاندهی خارج کند. محاسبات نشان می‌دهد با اعمال فرمول جدید، قیمت کارخانه‌ای خودروها در اوایل سال ۱۴۰۳ با میانگین تغییراتی در حدود ۵۰ میلیون‌تومان رو به‌رو خواهد شد

طبق توافق وزارت صمت و خودروسازان، قیمت خودروها از این پس طبق فرمول هزینه تولید به‌علاوه ۲.۵ درصد سود محاسبه خواهد شد؛ فرمولی که درصورت اجرای صحیح می‌تواند ایران‌خودرو و سایپا را از زیاندهی خارج کند. محاسبات نشان می‌دهد با اعمال فرمول جدید، قیمت کارخانه‌ای خودروها در اوایل سال آینده با میانگین تغییراتی درحدود ۵۰ میلیون‌تومان روبه‌رو خواهد شد.
خودروسازان بزرگ کشور در صورت‌های مالی خود خبر از زیان انباشته ۱۷۴ هزارمیلیاردتومانی تا پایان آذر امسال داده‌اند.

همچنین زیان ۹ ماه امسال آن‌ها نیز به ۲۸ هزارمیلیاردتومان رسیده است. به‌گفته خودروسازان، زیاندهی آن‌ها ریشه در قیمت‌گذاری دستوری دارد؛ سیاستی که از اوایل دهه ۹۰ آغاز شد و همچنان نیز ادامه دارد.

خودروسازان می‌گویند در این سال‌ها، نهادهای تنظیم‌گر قیمت‌های منصفانه‌ای برای محصولات آن‌ها لحاظ نکرده و نرخ‌های دستوری معمولا حتی هزینه تولید را نیز پوشش نداده‌اند و طبعا سودی هم در کار نبوده است.

هرچند مدل مطلوب خودروسازان برای قیمت‌گذاری محصولاتشان، سپردن قیمت به‌نظام عرضه و تقاضا و آزادسازی قیمت‌هاست؛ اما سیاستگزار فعلا زیر بار اجرای آن نمی‌رود.
چراکه خودرو در فهرست کالاهای انحصاری قرار دارد و امکان آزادسازی قیمت این کالا تا وقتی از فهرست مورد نظر خارج نشود، وجود ندارد؛ مگر آن‌که نهادهایی مانند شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا حکم آزادسازی بدهند.

از جنبه اجتماعی نیز با توجه به‌حساسیت بالای افکار عمومی روی قیمت خودرو، سیاستگزار جسارت لازم و کافی را برای عبور از قیمت دستوری ندارد. هرچند طی یک دهه گذشته آزادسازی قیمت دو بار تست شد؛ با این‌ حال سیاستگزار خیلی زود عقب‌نشینی کرد و باز هم سیاست دستوری روی کار آمد.

درحال حاضر نیز این سیاست همچنان ادامه دارد؛ منتها وزارت صمت اولا به‌صراحت اعلام کرده موافق این شیوه قیمت‌گذاری نیست و دوم آن‌که فرمول تعیین قیمت نیز تغییر کرده است.

عباس علی‌آبادی نیز که از اواخر خرداد امسال سکان هدایت وزارت صمت را به‌دست گرفت، بارها اعلام کرده این وزارتخانه میلی به‌تعیین دستوری قیمت خودرو ندارد. بااین‌ حال، فعلا خبری از آزادسازی قیمت خودرو نیست و حتی طرح فروش ۱۲۰ هزار دستگاه محصول مازاد خودروسازان در حاشیه بازار نیز بایگانی شده است.

در این طرح قرار بود خودروسازان اگر حداقل ۱۲۰ هزار دستگاه مازاد بر تعهدات خود در سامانه یکپارچه تولید کردند، آن‌ها را در حاشیه بازار و با قیمتی معادل ۵ درصد زیر قیمت بازار آزاد به‌فروش برسانند.

همچنین روز گذشته مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو از تمدید مهلت ثبت‌نام خودروهای وارداتی برای جانبازان ۷۰ درصد در سامانه یکپارچه خبر داد. مهدی تقدسی دراین‌باره گفت: «جانبازان ۷۰ درصد تا امروز (دوشنبه ۹ بهمن‌ماه) فرصت داشتند به‌سامانه یکپارچه فروش خودرو جانبازان به‌نشانی «janbazan.saleauto.ir» مراجعه و ثبت‌نام کنند که این فرصت تا فردا (سه‌شنبه ۱۰ بهمن‌ماه) تمدید شده است.»

وی گفت: «در این مرحله از ثبت‌نام فقط جانبازان ۷۰ درصد تا سقف ۳۵ هزار یورو می‌توانند از خودروهای اعلامی، خودرو انتخاب کنند.»

تقدسی در خصوص ثبت‌نام جدید برای خودروهای وارداتی هم گفت: «به‌زودی اطلاعیه برای ثبت‌نام خودروهای وارداتی ابلاغ می‌شود و متقاضیان می‌توانند در این راستا اقدام کنند.»

افزایش قیمت ۳۰۰ میلیون‌تومانی پورشه ماکان

خودروهای داخلی روز گذشته رشد بهای یک تا ۲۵ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۲) با ۲۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۹۵ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما ارتقایافته (۱۴۰۲) با ۱۱ میلیون‌تومان افزایش ۷۴۹ میلیون‌تومان، تارا اتومات (ESP) (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش ۹۲۲ میلیون‌تومان، سورن پلاس فول (۸۵ گانه) (۱۴۰۲) با ۹ میلیون‌تومان افزایش ۶۸۲ میلیون‌تومان و پارس سال سفارشی ELX (۱۴۰۲) با ۸ میلیون‌تومان افزایش ۶۷۷ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد افزایش بهای ۵ تا ۳۵ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که لاماری ایما (۱۴۰۲) با ۳۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۸۸۰ میلیون‌تومان، هایما S۵ جدید (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۴۳۵ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۷ پرو اکسلنت (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۸۶۵ میلیون‌تومان، ام‌وی‌ام X۲۲ پرو دنده‌ای (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش ۸۹۰ میلیون‌تومان و جک S۳ (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۲۳۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افزایش قیمت ۵۰ و ۱۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت هیوندای سانتافه با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان، هیوندای توسان با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان، تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۷ میلیاردتومان، رنو کولئوس با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان، رنو تلیسمان با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان و میتسوبیشی اوتلندر با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس نیز شاهد افزایش بهای ۳۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش ب‌ام‌و X۴ ۲.۸ با ۳۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۱۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان و پورشه ماکان با ۳۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۲۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =