علی جدی، عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع ومعادن مجلس

در حالی برنامه‌ریزی وزارت صمت بر واردات خودروهای برقی از چین متمرکز شده است که با افت تقاضای خودروهای چینی در بازار مواجه هستیم.

کارشناسان حوزه بازار خودرو در این خصوص معتقدند اگر خودروهای برقی که به کشور وارد می‌شوند در زمره محصولات باکیفیت چینی باشند قطعا مورد استقبال مشتریان قرار خواهند گرفت. در ادامه علی جدی، نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس به بیان نظرات خود می‌پردازد.

چرا اولویت وزارت صمت برای واردات خودروهای برقی بر خودروسازان چینی متمرکز شده است؟

چین از کشورهای توانمند در حوزه تولید خودروهای برقی است و حتی برخی از خودروهای برقی چینی قادر به رقابت با محصولات اروپایی هستند. بنابراین اگر خودروهای برقی که به کشور وارد می شوند در زمره محصولات باکیفیت چینی باشند قطعا مورداستقبال مشتریان قرار خواهند گرفت.

برخی فعالان صنعت خودرو معتقدند افزایش تیراژ تولید داخل می‌تواند جایگزین واردات خودروهای باشد، به نظر شما ضرورت واردات خودروهای خارجی با توجه عدم تناسب عرضه و تقاضا در این بازار چیست؟

در سال جاری دو میلیارد دلار و 80 همت برای واردات بنزین به کشور هزینه شده است، اگر این رقم را برای واردات خودروهای برقی به ویژه در حوزه حمل‌ونقل عمومی هزینه کنیم به همان نسبت شاهد کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا در کشور خواهیم بود.

واردات خودروهای برقی درحالی‌که زیرساخت‌های لازم برای توسعه این محصول در کشور آماده نشده است، چه پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت؟

بسیاری از تکنولوژی‌های جدید در کشور ابتدا محصول آنان عرضه شده است و بعد به سرعت الزامات مصرف و توسعه آن در دستور کار قرار گرفته است همان‌طور که مطرح شد درحال‌حاضر برای صرفه‌جویی ارزی لازم است از هدررفت انرژی در کشور جلوگیری شود.

واردات خودروهای برقی نو، واردات خودروهای برقی کارکرده را نیز در صحن مجلس تصویب شده است تا ورود خودروهای برقی و هیبرید دست‌دوم نیز با تعرفه خودروهای برقی نو تسهیل شود. خودروهای برقی چه در حوزه سواری و چه حمل‌ونقل عمومی از اولویت‌های کشور بوده و نیاز به واردات دارد و خرید آنها از سایر کشورها نیز به نفع کشور است اما باید شرایط را نیز سنجید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =