کد خبر: 247942
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۴
امیرحسن کاکایی

امیرحسن کاکایی *

به نظر من وضعیت بازار خودرو ترکیبی از چند عامل است. افزایش اخیر قیمت خودرو به این دلیل است که تولید تقریبا ۱۰درصد عقب افتاده و آن هم به خاطر کمبود ارز است. ازسوی‌دیگر به پایان سال رسیدیم و خیلی از وعده‌های دولت عملی نشده است ازجمله واردات خودرو.

علاوه‌براین نرخ دلار هم درحال افزایش است و طبیعی است قیمت‌ها رشد کند. باتوجه به این که در پایان سال قرار داریم و بازار هم کشش دارد سرمایه‌های سرگردان به سمت طلا و دلار و در وهله بعد به سمت خودرو سرریز شده؛ بنابراین افزایش قیمت ترکیبی از این عوامل است، اما همچنان اصل ماجرا به رشد نرخ دلار بازمی‌گردد.

متاسفانه ظرفیت بازار سرمایه درحال‌حاضر به‌گونه‌ای نیست که در قسمت‌های مولد مثل صنعت ساختمان و بورس... سرمایه را جذب کند.

از همین رو سرمایه‌ها در بازارهایی چون خودرو متمرکز می‌شود و با رشد سریع سفته‌بازی قیمت نیز رشد می‌کند. حالا اگرچه با فشار دولت یکی‌از خودروسازان دولتی اعلام کرده پیش‌فروش انجام می‌دهد یا یک خودروساز بخش خصوصی هم به‌زودی ۳۵‌هزار خودرو به بازار عرضه می‌کند، اما گمان نمی‌کنم این اقدامات اثرگذار باشند مگر آنکه قیمت دلار کاهش یابد.

اعلام شده بود شورای رقابت خود را قیمت‌گذاری خودرو خارج خواهد کرد. این در حالی است که شورای رقابت صرفا خود را از ویترین قیمت‌گذاری دستوری بیرون آورده است.

قبلا وزارت صمت اطلاعات را می‌گرفت بعد از تایید آن را به سازمان حمایت می‌برد، این نهاد هم آن را به شورای رقابت می‌برد، تاییدیه می‌گرفت و بعد بحث سر این بود که کدام نهاد اعلام کند که این روند طولانی بود.حالا شورای رقابت با مصوبه اخیر خود گفته نیازی به تاییدیه من نیست، اما فرمول به همان شکل است.

طبق این مصوبه اگر چه شورای رقابت خود را از دادن تاییدیه حذف کرده اما زمانی‌که فضای بازار مناسب باشد خود را محق می‌داند تا سازمان حمایت را بازخواست کند؛ پس به آن معناست که قصد دارد نظارت کند نه این که از قیمت‌گذاری حذف شده باشد.

اتفاقا قیمت‌گذاری همچنان دستوری است و هیچ حرکتی هم به سمت آزادسازی قیمت‌ها تا این لحظه صورت نگرفته است. اگر چه امکان دارد اعلام شود قیمت‌گذاری از سوی خودروساز انجام می‌شود، اما در واقعیت چیزی عوض نشده و صرفا شورای رقابت از مقام پاسخگو به ناظر تغییر یافته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =