هادی ملکان

نشست خبری انجمن واردات خودرو با عنوان واردات خودرو از حرف تا عمل، برای تشریح مشکلات و فرآیندهای واردات خودرو و روند پیش روی واردات خودرو توسط واردکنندگان با حضور هادی سلیمان ملکان، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو برگزار شد.

در این مراسم، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو به‌تشریح وضعیت واردات خودرو و مشکلات موجود بر سر راه آن پرداخت.

ملکان درخصوص چرایی تاخیر در واردات خودرو اظهار کرد: «زیرساخت‌های مرتبط با واردات خودرو طی سال‌هایی که واردات ممنوع بود، آسیب‌ فراوان دیده و این درحالی است که به‌طور کلی در این سال‌ها فرآیند و سازوکارها با تغییرات گسترده‌ای همراه شده است. درحال‌ حاضر، بعد از رفع ممنوعیت واردات خودرو، به‌اجبار زیرساخت‌های واردات خودرو باید دوباره بازسازی شوند. درعین حال فرآیندهای مرتبط با واردات خودرو نیز باید اصلاح شود.»

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در ادامه با بیان این‌که درهمین حال، اخذ مجوزهای مرتبط از سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف مانند سازمان استاندارد، سازمان محیط‌زیست و پلیس راهور نیز زمان‌بر بوده و سبب فرسایشی شدن واردات و کندی عرضه خودرو شده است، تصریح کرد: «درکنار سیاست‌های ناپایدار نظام تعرفه‌ای و مالی، کاهش ارزش پول رایج کشور را نیز باید در نظر گرفت. این مشکلات فرآیند واردات خودرو را برای واردکنندگان دشوارتر می‌کند.»

هادی ملکان همچنین در رابطه با تعداد خودروهای وارداتی که به‌مشتریان عرضه شده است، گفت: «تاکنون ۳ هزار دستگاه خودرو وارداتی به‌دست مصرف‌کنندگان رسیده و نزدیک به‌ ۳۰ هزار دستگاه خودرو با برندهای مختلف ثبت سفارش شده است که اکثر آن‌ها سال آینده وارد بازار خودرو کشورمان خواهند شد. بر این اساس انتظار می‌رود سال آینده تعداد، برند و کیفیت خودروهای وارداتی افزایش یابد.»

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو همچنین تاکید کرد هنوز آن‌طور که باید خودروهای وارداتی در خیابان‌های کشور دیده نمی‌شوند. با این‌ حال، به‌راحتی می‌توان تاثیر عرضه این خودروها را در بازار مشاهد کرد. ملکان یکی از مشکلاتی را که این روزها واردکنندگان در کنار کمبود و عدم‌تخصیص ارز کافی با آن روبه‌رو هستند، فروش خودرو در سامانه یکپارچه عنوان کرد و افزود: «البته نخستین عرضه در این سامانه را با توجه به‌توقف ۵ ساله و جلوگیری از موج جدید افزایش قیمت‌ها، می‌توان قابل توجیه دانست؛ اما به‌نظرم عرضه خودروهای وارداتی باید توسط شرکت‌ها صورت بگیرد.»
رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به‌مشکلات مربوط به‌تامین ارز اظهار کرد: «اگر مشکلات از جمله تخصیص ارز از پیشِ روی واردکنندگان برداشته شود، آن‌ها می‌توانند در مدت‌زمان کوتاه‌تری و با شرایط مختلف و متنوع‌تر محصولات خود را به‌بازار عرضه کنند. این مساله سبب می‌شود خودروهای وارداتی با شرایط بهتری به‌دست مصرف‌کنندگان برسد.»
ملکان در ادامه نشست درخصوص این‌که آیا واردات یک محصول توسط چند واردکننده، در زمینه خدمات پس از فروش مشکل‌ساز نخواهد شد؟ تصریح کرد: «این مساله سبب می‌شود شرکت‌ها نسبت به‌مشتریان تعهد پیدا کنند؛ امری که پیش‌تر درخصوص گری‌مارکت‌ها (واردکنندگان متفرقه‌) وجود نداشت. اتفاقا به‌نظرم این موضوع می‌تواند رقابت در بازار را بیش‌تر کند. یکی از این موارد که به افزایش رقابت می‌انجامد، خدمات پس از فروش است؛ مردم کسی را انتخاب خواهند کرد که بتواند سرویس‌های بهتری ارائه کند. این موضوع می‌تواند تسهیلات و امکانات بهتری را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار بدهد.»
ملکان همچنین به واردات خودرو توسط جانبازان اشاره و تاکید کرد: «واردات خودروهای مخصوص جانبازان فرآیندی بود که طی همکاری انجمن واردکنندگان خودرو، وزارت صمت، سازمان توسعه تجارت و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان صورت گرفت؛ اما موانع و مشکلات بسیاری پیش روی آن بود که بخش بزرگی از این مشکلات مربوط به‌محدودیت‌هایی بود که برای متقاضیان وجود داشت که رفته‌رفته این موانع برداشته شد. از دیگر مشکلات این فرآیند، تامین و اختصاص ارز بود که طی همکاری‌های صورت‌گرفته، قرار شده است ارز نیمایی در اختیار واردکنندگان خودروهای مخصوص جانبازان قرار گیرد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =