بازار خودرو

نامه اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت به رئیس‌ کل بانک‌مرکزی مبنی بر تخصیص اعتبار به خودروسازان بزرگ کشور، احتمالا گویای این واقعیت است که سیاستگزار قصدی برای افزایش قیمت خودرو در مبدا حداقل تا پایان سال جاری ندارد. 

همچنین احتمالا به این زودی‌ها خبری از اجرای طرح فروش خودرو در حاشیه بازار نیز نخواهد بود؛ زیرا اگر قرار بود طرح مورد نظر به‌اجرا درآید، خودروسازان برای چند هفته باقی‌مانده تا پایان سال، نیازی به‌افزایش سقف اعتباری و دریافت تسهیلات نداشتند.

اواخر هفته گذشته، شبکه‌های مجازی و البته برخی رسانه‌های معتبر، نامه‌ای را به‌نقل از وزیر صمت و خطاب به رئیس کل بانک‌مرکزی منتشر کردند که در آن درخواست افزایش سقف اعتبارات دو خودروساز بزرگ کشور مطرح شده بود.

عباس علی‌آبادی، وزیر صمت در نامه‌ای خطاب به محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک‌مرکزی گفته است به‌علت عدم‌تغییر قیمت محصولات ایران‌خودرو و سایپا به‌منظور مهار تورم، این دو شرکت از نظر تامین نقدیندگی با مشکل مواجه شده‌اند.

در ادامه این نامه آمده که با عنایت به‌موافقت معاون اول رئیس‌جمهور برای افزایش تولید در ماه‌های پایانی سال به‌منظور تنظیم بازار، خواهشمند است دستور فرمایید سقف اعتبارات ایران‌خودرو به‌میزان ۱۰۰ هزار میلیارد ریال و سقف اعتبارات سایپا به‌میزان ۵۰ هزار میلیارد ریال به‌فوریت افزایش یابد.

این نامه، چند نکته و پیام را در خود جای داده است که به‌نظر می‌رسد مهم‌ترین پیغام آن، فریز قیمت کارخانه‌ای خودرو حداقل تا پایان امسال باشد.

در نامه مورد نظر، وزیر صمت بیان کرده که به‌علت عدم تغییر قیمت محصولات ایران‌خودرو و سایپا به‌منظور مهار تورم، این دو شرکت از نظر تامین نقدیندگی با مشکل مواجه شده‌اند. این درحالی است که از چند هفته قبل، شورای‌رقابت اختیار تعیین قیمت خودرو را به‌وزارت صمت و زیرمجموعه‌اش، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان واگذار کرده است.

بر این اساس، سازمان حمایت می‌تواند به‌خودی خود و البته تحت قواعد کلی شورای‌رقابت، قیمت خودروهای داخلی را تعیین کند و در صورت تایید وزارت صمت، قیمت‌های تعیین‌شده قابل‌ اجرا خواهند بود.

همچنین با توجه به‌فرمول جدید قیمت‌گذاری (هزینه تولید به‌علاوه سود ۲.۵ درصدی)، وزارت صمت می‌تواند قیمت محصولات ایران‌خودرو و سایپا را طوری تعیین کند که آن‌ها ضمن خروج از زیان‌دهی، به‌سود نیز برسند. بنابراین وزیر صمت درحالی به‌دلیل عدم‌تغییر قیمت خودرو، خواستار افزایش سقف اعتباری خودروسازان بزرگ شده که وزارت صمت، بابت اصلاح قیمت خودروها اختیار تام دارد. آخرین باری که قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی اصلاح شد، اواخر فروردین امسال بود.

در آن مقطع با تصمیم شورای رقابت، قیمت خودروهای داخلی به‌طور میانگین ۴۹ درصد بالا رفت. البته ابتدا قرار بود قیمت خودروها تا سقف ۸۰ درصد به‌طور میانگین بالا برود؛ اما به‌دلیل مخالفت معاون اول رئیس‌جمهور، این رقم منتفی شد و شورای‌رقابت آن را تا ۴۹ درصد پایین آورد.

طی ۹ ماه گذشته خودروسازان تا حد زیادی تلاش کردند بار دیگر مجوز افزایش قیمت محصولات‌شان را دریافت کنند؛ اما نه شورای‌رقابت تا وقتی که تصمیم‌گیرنده بود و نه وزارت صمت که مسئول فعلی قیمت‌گذاری به‌حساب می‌آید، این مجوز را صادر نکردند. اما مرور اتفاقات بازار خودرو به‌خصوص طی چند هفته گذشته نشان می‌دهد منحنی قیمت خودرو پس از یک دوره افت و سکون، باز هم سرکش شده و درحال گشودن مرزهای جدید است.

بنابراین هرچند سیاستگزار، نرخ خودرو را در مبدا فریز کرده، اما مشتری در بازار خودرو همچنان با قیمت‌هایی متورم مواجه است. البته نکته دیگر در نامه وزیر صمت به رئیس کل بانک‌مرکزی مبنی بر افزایش سقف اعتباری ایران‌خودرو و سایپا، اثر تورمی این ماجرا درصورت موافقت بانک‌مرکزی با بالا بردن سقف اعتباری دو خودروساز بزرگ کشور است.

کاهش قیمت 55 میلیون‌تومانی فونیکس FX پریمیوم

خودروهای داخلی روز گذشته افت بهای یک تا 12 میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پژو 207 پانوراما ارتقا یافته (1402) با 12 میلیون‌تومان کاهش 733 میلیون‌تومان، تارا اتومات (ESP) (1402) با 10 میلیون‌تومان کاهش 900 میلیون‌تومان، دنا پلاس اتومات (1402) با 9 میلیون‌تومان کاهش 916 میلیون‌تومان، سورن پلاس فول (85 گانه) (1402) با 8 میلیون‌تومان کاهش 676 میلیون‌تومان، پارس سال (1402) با 7 میلیون‌تومان کاهش 599 میلیون‌تومان و شاهین (با ترمز جدید) (1402) با 5 میلیون‌تومان کاهش 683 میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی، شاهد کاهش قیمت 5 تا 55 میلیون‌تومانی بودیم. جایی که فونیکس FX پریمیوم (1402) با 55 میلیون‌تومان کاهش 2 میلیارد و 30 میلیون‌تومان، لاماری ایما (1402) با 50 میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و 820 میلیون‌تومان، هایما S7 پلاس (1402) با 49 میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و 605 میلیون‌تومان، فونیکس تیگو 7 پرو اکسلنت (1402) با 30 میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و 810 میلیون‌تومان، هایما S5 جدید (1402) با 25 میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و 415 میلیون‌تومان و فیدلیتی پرایم 5 نفره (1402) با 20 میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و 820 میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افزایش قیمت 50 میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش هیوندای آزرا با 50 میلیون‌تومان افزایش به 6 میلیارد و 650 میلیون‌تومان، هیوندای سوناتا هیبرید (GLS) با 50 میلیون‌تومان افزایش به 4 میلیارد و 900 میلیون‌تومان، کیا اسپورتیج GT لاین با 50 میلیون‌تومان افزایش به 5 میلیارد و 600 میلیون‌تومان، تویوتا CH-R هیبرید با 50 میلیون‌تومان افزایش به 6 میلیارد و 100 میلیون‌تومان، رنو تلیسمان با 50 میلیون‌تومان افزایش به 4 میلیارد و 900 میلیون‌تومان و میتسوبیشی اوتلندر با 50 میلیون‌تومان افزایش به 5 میلیارد و 650 میلیون‌تومان رسید.

همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس نیز شاهد افزایش بهای 200 و 300 میلیون‌تومانی بودیم. جایی که مرسدس‌بنز E200 با 300 میلیون‌تومان افزایش 15 میلیارد و 500 میلیون‌تومان و پورشه ماکان با 200 میلیون‌تومان افزایش 21 میلیارد و 700 میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

آخرین اخبار