لوسید

طی دو هفته، حدود ۴۰ درصد ارزش سهام لوسید افت کرده است. همچنین در ۲۴ ساعت اخیر، سهام استارت‌آپ آمریکایی ۸ درصد کاهش داشت. ارزش سهام لوسید طی یک روند ناخوشایند افت کرده است و به‌نظر می‌رسد روزهای سختی در انتظار این برند آمریکایی باشد.

عجیب‌تر این‌که روند کاهشی لوسید طی دو سال اخیر، ادامه داشته و قیمت فعلی، ۹۵ درصد کمتر از اوایل سال ۲۰۲۲ است. حالا پس از دو دهه گسترش بازار خودروهای برقی، این صنعت دردسرهای بزرگی را تجربه می‌کند که دلیل آن هزینه‌ تولید، قیمت بالا و کمبود تقاضاست.

تسلا که دومین برند تولیدکننده خودروهای برقی پس از بی‌وای‌دی محسوب می‌شود، اخیرا اعلام کرده قیمت محصولاتش را در آلمان کاهش خواهد داد. این بیانیه پس از کاهش قیمت‌ها در چین و آغاز جنگ قیمتی جنجالی ایلان ماسک منتشر شده است.

در صورتی که تسلا با چالش فروش محصولات خود مواجه باشد، وضعیت لوسید چگونه خواهد بود؟ درپاسخ باید گفت این برند تازه‌کار در حال ضرردهی است و به‌زودی نیز با فقدان سرمایه‌گذاری جدید مواجه خواهد شد.

گرداب قیمتی تسلا

تسلا در حال کاهش قیمت خودروهاست؛ اما لوسید در کل با مشکل فروش محصولاتش مواجه است؛ محصولاتی که قیمت بالاتری نسبت به‌تسلا دارند. این موضوع از هیچ جنبه‌ای خوشایند نخواهد بود.

نرخ بهره بالا و کاهش توان خرید مشتریان می‌تواند فروش خودروهای برقی در سال ۲۰۲۴ را با چالش‌های بیشتری مواجه کند. به این موارد باید عرضه زیاد خودرو و برخی بحران‌ها را نیز افزود. بر این اساس تنها شرکت‌هایی که سودده باشند، می‌توانند در این وضعیت زنده بمانند؛ اما برندهای دیگر باید به‌دنبال سرمایه باشند و لوسید در دسته دوم قرار دارد.

با افت ارزش سهام، گزینه‌های مالی پیش رو نیز محدود می‌شود. با این وضعیت کسب سرمایه از طریق فروش سهام سخت‌تر خواهد بود و افت ارزش آن شاید حتی سبب شود اعطای وام نیز صورت نگیرد که این امر درنهایت سبب سقوط لوسید در یک مارپیچ ترسناک خواهد شد.

کارشناسان بازار سرمایه در فهرستی از شرکت‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری نام برده‌اند؛ اما نام لوسید در آن دیده نمی‌شود.

یکی از این شرکت‌ها انویدیاست که برای مثال اگر در سال ۲۰۰۵ سرمایه‌گذاری هزار دلاری در آن انجام می‌دادید، ارزش سهام شما هم‌اکنون به‌حدود ۳۴۳ هزار دلار می‌رسید. باید منتظر ماند و دید چه سرنوشتی در انتظار لوسید خواهد بود. آیا این شرکت می‌تواند از توفان‌های وحشتناک صنعت‌خودرو به‌سلامت عبور کند؟

لوسید، پلیس عربستان را مجهز به پهپاد کرد

لوسیدموتورز ممکن است در میان کاهش فروش خودروهای برقی با چالش‌هایی از نظر قیمت سهام و تحویل خودرو مواجه باشد؛ اما با تجهیز پلیس عربستان این شرکت آماده دریافت سرمایه جدید است. نخستین خودرو پلیس لوسید در تاریخ چهارم فوریه در نمایشگاه دفاع جهانی در ریاض، پایتخت عربستان سعودی رونمایی شد.

تبدیل لوسید ایر به‌خودرو پلیس، به‌اضافه شدن پوشش سیاه و سفید و تجهیزات اضافی روی سقف آن برمی‌گردد. بر این اساس روی سقف خودرو قسمتی وجود دارد که یک پهپاد را حمل می‌کند.

همچنین با فشردن یک دکمه، قاب بالایی باز شده و پهپاد به‌پرواز در می‌آید. درحالی که عکسی از فضای داخلی آن وجود ندارد، به‌احتمال زیاد لوسید کابین خودرو را تغییر داده تا با نیازهای افسران مجری قانون مطابقت داشته باشد. این تغییرات اغلب شامل صفحه‌نمایش‌های اضافی و یک دستگاه رادیویی است.

اگرچه ممکن است برخی از این عناصر در صفحه‌نمایش بزرگ اطلاعات-سرگرمی ادغام شده باشند. در هر صورت، نمایشگاه جهانی دفاع از چهارم تا هشتم فوریه برگزار می‌شود، بنابراین ما پیش‌بینی می‌کنیم عکس‌های بیشتری از این خودرو به‌همراه اطلاعات تکمیلی درباره ناوگان آنلاین در دسترس قرار گیرد.

با توجه به‌این‌که صندوق دولتی عربستان سعودی تا ۶۰ درصد از سهام لوسید موتورز را در اختیار دارد، این خبر تعجب‌آور نیست. دولت عربستان با لوسیدموتورز برای خرید ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو برقی طی یک دهه آینده به‌توافق رسیده است و صندوق سرمایه‌گذاری عمومی، ۱۰ میلیارد دلار در این خودروساز سرمایه‌گذاری کرده است.

انتظار می‌رود لوسید موتورز در کنار یک استارت‌آپ دولتی به‌نام Ceer که یک سرمایه‌گذاری مشترک بین صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان و فاکسکان است، نقش مهمی در انتقال عربستان سعودی از سوخت‌های فسیلی به‌انرژی‌های نو داشته باشد.

در حال حاضر، کارخانه لوسید در عربستان سعودی محدود به‌مونتاژ مجدد خودروهایی است که به‌صورت کیت از کارخانه آریزونا در ایالات‌متحده عرضه می‌شوند.

صادرات از عربستان به آسیا و حتی چین!

به‌گفته وب‌سایت این گروه خودرو، در فاز اول، تاسیسات کارخانه ظرفیت مونتاژ ۵ هزار دستگاه خودرو لوسید در سال را دارد و در آینده، تاسیسات تولیدی کامل در KAEC با احتساب تاسیسات مونتاژ، ظرفیت تولید ۱۵۵ هزار دستگاهی در سال خواهد داشت.

شرکت «Lucid Group» که استانداردهای جدیدی را برای تجربه الکتریکی لوکس با خودرو Lucid Air به‌ارمغان می‌آورد، در شهر اقتصادی ملک عبدالله (KAEC)، عربستان سعودی و در ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۳ رسما افتتاح شد.

این مجموعه نخستین کارخانه تولید خودرو در عربستان سعودی است و به‌عنوان دومین کارخانه تولید پیشرفته لوسید (AMP-۲) و اولین کارخانه بین‌المللی، خودروهای برقی پیشگامانه لوسید را برای عربستان سعودی تولید و به‌بازارهای دیگر صادر خواهد کرد.

تاسیسات AMP-۲ حمایت قابل توجهی از وزارت سرمایه‌گذاری عربستان سعودی (MISA)، صندوق توسعه صنعتی عربستان سعودی (SIDF) و شهر اقتصادی ملک عبدالله (KAEC) دریافت کرد و این تاسیسات در سرعت بخشیدن به‌پیشرفت‌های عربستان سعودی نقش اساسی خواهد داشت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

آخرین اخبار