سیدجواد حسینی‌کیا

به عقیده بسیاری از افراد واردات خودرو از مسیر اصلی خود خارج شده و دولت و وزارت صمت با وجود وعده‌هایی که دادند اما نتوانسته‌اند واردات را ساماندهی کنند.

قرار بود واردات به رفع التهاب بازار خودرو کمک کند اما به‌نظر می‌رسد، واردات تبدیل به منبع درآمد برای دولت شده است البته بی‌آنکه به اثرات سوء افزایش قیمت خودرو بر اقتصاد فکری شود. در همین زمینه، سیدجواد حسینی‌کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به بیان نظرات خود پرداخت.

به‌نظر شما واردات خودرو از مسیر اصلی خود خارج شده است؟

بله. هدف مجلس از واردات خودرو ساماندهی بازار بود نه درآمدزایی برای دولت. مجلس مجوز صادرات خودرو را به منظور رفع ناترازی عرضه و تقاضا در بازار صادر کرد، بنابراین تعرفه واردات خودرو باید کم و پلکانی باشد تا اهداف مدنظر نمایندگان یعنی تامین خودرو اقتصادی برای مردم به‌دست آید.

قرار بود با واردات خودرو چه اتفاقی رخ دهد؟

واردات خودروهای اقتصادی یکی دیگر از اهداف مجلس در جریان تصویب قانون ساماندهی صنعت خودرو بود. نمایندگان در تمام جلساتی که با مسئولان وزارت صمت داشتند بر ضرورت توجه به خودرو اقتصادی برای تامین نیاز همه اقشار جامعه تاکید کردند. در جریان واردات خودرو نباید به گونه‌ای عمل شود تا فقط افراد متمول بتوانند از ظرفیت خودروهای وارداتی استفاده کنند. باید خودروهایی در کلاس‌های مختلف وارد شود تا نیاز همه اقشار تامین شده و مردم حق انتخاب داشته باشند.

عملکرد دولت در واردات خودروها را چگونه می‌بینید؟

کم بودن تعداد خودروهای وارداتی جزو مواردی است که ما به دولت انتقاد داریم. طی این مدت می‌شد خودروهای بسیار بیشتری به کشور وارد شود. این حجم واردات بر قیمت خودروهای داخلی و کاهش التهاب و گرانی تاثیری چندانی ندارد. پس باید بر تعداد خودرهای وارداتی افزوده شود تا بتواند تاثیر مثبت خود را داشته باشد.

چه اقدامات دیگری برای واردات خودرو باید انجام شود؟

علاوه‌بر اینکه ازطریق واردات باید به دنبال ساماندهی بازار باشیم، نباید از ظرفیت مونتاژ خودرو نیز غافل شویم، این موضوع می‌تواند بر قیمت خودرو و ارتقای کیفیت خودروهای داخلی اثر بسیار مثبتی داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =