کد خبر: 248134
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۲
پنل‌ های خورشیدی

به گزارش « اخبار خودرو » ، رضا آریاراد در سرمقاله روز ( شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ ) روزنامه دنیای خودرو، به موضوع «برقی سازی حمل و نقل با انرژی های نو » پرداخت

کارشناس و فعال صنعت خودرو در این باره نوشت:

موضوع واردات خودروهای برقی به دلایل زیست‌محیطی، کاهش آلایندگی‌ها و همچنین کاهش سوخت‌های فسیلی همواره موردتوجه دولتمردان جهان است. طی یک برآورد کلی، درصورتی‌که برای خودروهای حمل‌ونقل عمومی، مصرف سوختی در حدود ۱۰هزار لیتر در سال در نظر گرفته شود، با تعویض این خودروها با خودروهای الکتریکی، یقینا با کاهش مصرف و تقاضای سوخت‌های فسیلی به‌مراتب کمتری مواجه خواهیم بود و این موضوع تحقق اهداف اقتصادی در سطح کلان را برای کاهش هزینه‌های دولت، مصرف‌کنندگان، محیط زیست و بهداشت و درمان ناشی‌از آلایندگی‌ها به دنبال دارد.

به‌عبارت ساده‌تر، با کاهش تقاضای استفاده از سوخت‌های فسیلی در خودروهای بنزینی، شاهد کاهش هزینه‌های خانوارها خواهیم بود که دست دولت را نیز در صادرات مازاد سوخت، با هدف ارزآوری و افزایش درآمدهای ارزی باز می‌گذارد و برنامه دولت را در کنترل هرچه بیشتر قاچاق سوخت که حاصل نابرابری نرخ سوخت مصرفی در کشور در مقایسه با کشورهای همسایه است، محقق خواهد کرد. چراکه درصورت جایگزینی خودروهای سوخت فسیلی با خودروهای الکتریکی، اعمال تغییر در قیمت بنزین در حد برابری با FOB خلیج فارس (به‌واسطه تاثیرات حداقلی تورمی و هزینه‌ای در اقتصاد خانوارها) برای دولت تسهیل می‌شود و در اهداف کنترل سوخت‌های قاچاق و برابری قیمت جهانی بنزین در داخل، توفیق حاصل خواهد شد.

باتوجه به تبعات زیان‌بار افزایش مصرف سوخت‌های فسیلی در داخل که با نرخ بسیار پایینی نیز همراه است و زمینه‌های قاچاق بالایی را به همراه دارد و همچنین به‌واسطه گره خوردن نرخ سوخت به اقتصاد خانوارها، تغییرات این نرخ می‌تواند تبعات اجتماعی در پی داشته باشد.

ازاین رو، راهکار تجهیز ناوگان حمل‌ونقل عمومی به وسایل نقلیه برقی با سوخت‌های تجدیدپذیر یک راهکار برد-برد برای دولت است که رضایت آحاد جامعه و کاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی و هزینه‌های بهداشت و درمان ناشی از آلایندگی‌ها در اقتصاد کشور را در پی خواهد داشت. به‌ویژ آن‌که در چشم‌انداز سه‌ساله تولید خودرو در سطح جهان، توجه و تمرکز جدی بر تولید خودروهای برقی است و چین نیز به‌عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده خودرو در جهان اعلام کرده که تا سه سال آینده تولید خودروهای بنزینی در این کشور متوقف خواهد شد.

از این رو، صنعت خودرو در کشور به یک دیپلماسی قوی و گسترده جهانی در شناسایی صنایع و قطعه‌سازان صنعت خودرو برقی و امکان جذب سرمایه‌گذاری مستقیم در این زمینه به‌منظور تامین این خودروها در گام نخست از طریق مونتاژ داخل و سپس بسترسازی برای تولید با فراهم کردن شرایط همکاری‌های بین‌المللی و تحقیق‌وتوسعه در این خصوص نیاز دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =