بازار خودرو

بررسی بازار خودرو نشان می‌دهد پس از اوج‌گیری قیمت خودرو در نیمه دوم بهمن‌ماه، حالا روند کاهشی بها در این بازار آغاز شده است. البته این روند کند است؛ با این‌ حال می‌توان ادعا کرد که نرخ خودرو در بازار طی روزهای اخیر، به‌ابتدای بهمن‌ماه بازگشته است.

برای بررسی وضعیت بازار خودرو، قیمت چند محصول پرتقاضای داخلی و مونتاژی را در بازه زمانی اول تا ۲۵ بهمن‌ماه بررسی کرده‌ایم. بر این اساس تغییرات قیمتی در بازه زمانی مذکور بسیار جزئی بود؛ به‌طوری که بهای خودروهای داخلی به‌طور میانگین ۳.۸۷ میلیون‌تومان افزایش داشته و خودروهای مونتاژی نیز رشد قیمت ۶.۵ میلیون‌تومانی را تجربه کرده‌اند.

روند رشد قیمت خودرو در بازار، از خروج شورای‌رقابت از پروسه قیمت‌گذاری آغاز شد و با خبر مربوط به‌فروش ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو در حاشیه بازار و همچنین رویدادهای سیاسی بین‌المللی اوج گرفت. مجموعه این عوامل سبب شد نرخ ارز در بازار آزاد افزایش پیدا یابد؛ به‌طوری که بهای دلار به بیش از ۵۸ هزارتومان رسید. بازار خودرو نیز در تبعیت همیشگی خود از نرخ ارز، تحت‌تاثیر این موضوع روی مدار رشد قیمت قرار گرفت.

اما در روزهای اخیر بازار ارز، آرامش نسبی را تجربه می‌کند و می‌توان گفت قیمت دلار تقریبا روی ۵۵ هزارتومان ثابت مانده است. بنابراین بازار خودرو تحت‌تاثیر بازار ارز، تا حدی آرام گرفته است. حال باید دید روند کاهشی قیمت خودرو که طی ۱۰ روز گذشته شاهد آن بوده‌ایم، ادامه خواهد داشت یا خیر؟

اگر تا انتهای سال جاری شاهد رشد نرخ ارز نباشیم، احتمالا می‌توان انتظار داشت که روند افت قیمت خودرو ادامه‌دار باشد. البته این موضوع تا حد زیادی متاثر از تحولات سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی است.

روند رشد قیمت خودرو که از اواسط دی‌ماه آغاز شده بود تا ۱۴ بهمن‌ماه ادامه داشت و پس از ثبت بیشینه خود در این روز، روند کاهشی را آغاز کرد. با این وجود برخی محصولات هنوز تفاوت قیمتی با اول بهمن‌ماه دارند. برای مثال پژو ۲۰۷MC اتوماتیک در ابتدای ماه جاری ۸۲۰ میلیون‌تومان معامله می‌شد؛ اما ۱۴ بهمن‌ماه قیمت ۸۵۰ میلیون‌تومان را ثبت کرد.

در آخرین روز کاری هفته گذشته، این محصول در بازار ۸۴۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شد تا همچنان رشد ۲۰ میلیون‌تومانی قیمت را درمقایسه با ابتدای بهمن تجربه کند. قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز در این بازه زمانی از ۵۴۰ میلیون‌تومان به ۵۵۵ میلیون‌تومان رسید تا رشد ۱۵ میلیون‌تومانی را تجربه کند.

اوج قیمت این خودرو مربوط به ۱۴ بهمن بود که ۵۷۵ میلیون‌تومان خریدوفروش می‌شد. پژو پارس سال نیز رشد قیمت مشابهی را تجربه کرده و از ابتدای بهمن تا آخرین روز کاری هفته گذشته ۱۵ میلیون‌تومان رشد قیمت داشته و از ۵۹۰ میلیون‌تومان به ۶۰۵ میلیون‌تومان رسیده است. در مقابل برخی خودروها در بازه زمانی مذکور افت قیمت را ثبت کرده‌اند.

لاماری ایما با وجود آن‌که در بیشتر مواقع تا حد زیادی تحت‌تاثیر رشد بهای ارز قرار می‌گیرد، اما این بار بهای آن روی یک‌میلیارد و ۸۲۰‌ میلیون‌تومان ثابت مانده است. محصولات چری نیز از ابتدای ماه میانی زمستان تاکنون افت قیمت را ثبت کرده‌اند.

بر این اساس آریزو ۶ اکسلنت که در ابتدای ماه جاری، قیمتی معادل یک‌میلیارد و ۴۳۰ میلیون‌تومان داشت، در آخرین روز کاری هفته گذشته، یک‌میلیارد و ۳۹۰‌ میلیون‌تومان خریدوفروش شد تا افت قیمت ۴۰ میلیون‌تومانی را ثبت کند.

آریزو ۵ هم افت بهای مشابهی داشته و قیمت آن از یک‌میلیارد و ۲۶۰ میلیون‌تومان به‌یک‌میلیارد و ۲۲۰ میلیون‌تومان رسیده است.

کاهش قیمت ۲۰۰ میلیون‌تومانی ب‌ام‌و ۵۳۰i

خودروهای داخلی در آخرین روز کاری هفته گذشته، افزایش بهای یک تا ۷ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که قیمت تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۲) با ۷ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۱۱۵ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۶ پانوراما (۱۴۰۲) با ۷ میلیون‌تومان افزایش به ۶۱۷ میلیون‌تومان، شاهین (با ترمز جدید) (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش به ۶۸۷ میلیون‌تومان، سورن پلاس دوگانه (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش به ۷۰۴ میلیون‌تومان، تارا ۶ دنده V۱ پلاس (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان افزایش به ۸۳۳ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۷ تیپ ۵ (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان افزایش به ۶۳۳ میلیون‌تومان رسید.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد کاهش قیمت ۵ تا ۱۵ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که فونیکس تیگو ۸ پرو مکس (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۷۴۵ میلیون‌تومان، جک S۵ نیوفیس (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۵۵۰ میلیون‌تومان، فونیکس FX پریمیوم (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۲۰ میلیون‌تومان، فیدلیتی پرایم ۷ نفره (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۸۷۰ میلیون‌تومان، دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون‌تومان، جک J۴ (۱۴۰۲) با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۸۳۲ میلیون‌تومان و فونیکس آریزو ۶ پرو (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۴۸۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند. همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش قیمت ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم.

جایی که ارزش هیوندای الانترا (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان، کیا سورنتو GT لاین با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان، کیا سراتو ۲۰۰۰ با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان و تویوتا CH-R هیبرید با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۵ میلیارد و ۹۵۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس تنها یک مدل خودرو کاهش بهای ۲۰۰ میلیون‌تومانی را تجربه کرد. جایی که ب‌ام‌و ۵۳۰i با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۱۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیونتومان ارزش‌گذاری شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =