«تسلا» و «بي‌واي‌دي»

اتحاد بزرگ‌ترین سازندگان خودروهای برقی، زنگ خطری برای دیگر برندهای مشهور دنیا خواهد بود. براین اساس یکی از مدیران ارشد بی‌وای‌دی در گفت‌وگو با رسانه‌ها از مذاکرات این برند برای همکاری با تسلا پرده برداشت.

اگرچه در سال‌های اخیر شاهد رقابت فشرده تسلا و بی‌وای‌دی در زمینه تولید خودروهای پاک هستیم، اما اخیرا مدیران برند چینی به‌طور ضمنی به‌همکاری با آمریکایی‌ها اشاره کرده‌اند تا به‌این ترتیب روند کنار گذاشته شدن خودروهای درون‌سوز سرعت گیرد. تسلا و بی‌وای‌دی این روزها روابط بسیار متفاوتی نسبت به‌یک دهه قبل با یکدیگر دارند و هر دو به‌تولید محصولات برقی مشغول هستند. البته چینی‌ها در ابتدا بیشتر روی تولید خودروهای پلاگین-هیبرید تمرکز داشتند؛ اما تسلا از همان ابتدا برندی تمام‌برقی بود.

همکاری با بهترین رقیب‌ها

ماسک چند سال پیش اهمیت چندانی به بی‌وای‌دی نمی‌داد؛ اما ‌اکنون وضعیت بازار به‌شدت تغییر کرده و چینی‌ها با پشت سر گذاشتن تسلا به‌بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای برقی دنیا تبدیل شده‌اند. ماسک نیز آن‌ها را جدی‌تر گرفته و ضمن اشاره مستقیم به‌نام بی‌وای‌دی گفته که خودروسازان چینی را به‌عنوان بهترین رقیب خود در نظر می‌گیرد.

البته تسلا و بی‌وای‌دی با یکدیگر همکاری نیز می‌کنند و باتری‌های LFP برند چینی در برخی محصولات تسلا به‌کار گرفته شده است. به‌نظر می‌رسد رابطه بین دو برند بزرگ تولیدکننده خودروهای برقی در دنیا روند رو به‌رشدی را طی خواهد کرد.

یکی از مدیران ارشد بی‌وای‌دی با اشاره به‌نقش مهم تسلا در همه‌گیری خودروهای برقی می‌گوید: «تسلا پیشرو بسیار قابل‌ احترام صنعت خودرو است و درعین ‌حال مشتری ما محسوب می‌شود. من فکر می‌کنم این بازار بسیار بزرگ است و این‌گونه نیست که ما حتما باید آن‌ها را شکست دهیم یا آن‌ها از ما عبور کنند. به‌جای آن، بی‌وای‌دی و تسلا می‌توانند با یکدیگر همکاری کنند. ما باید درباره افزایش سهم خودروهای برقی از بازار فکر کنیم.»

اگرچه بخش عمده محصولات بی‌وای‌دی در بازار داخلی چین عرضه می‌شود، اما این برند به‌تدریج درحال نفوذ به‌بازارهای غربی است.

بی‌شک این دو خودروساز جزو بزرگ‌ترین برندهای عرضه‌کننده خودروهای بدون آلایندگی به‌بازار هستند و همکاری آن‌ها با یکدیگر می‌تواند به‌تسریع همه‌گیری چنین محصولاتی کمک کند.

برای این کار برندهای مورد بحث باید روی کسب سهم بیشتر از بازار فکر کنند. مزیت رقابتی اصلی بی‌وای‌دی، باتری انحصاری آن است که به این خودروساز این امکان را می‌دهد که بتواند یک موتور برقی با کیفیت بالا را با قیمت پایین‌تری نسبت به‌رقبای خود تولید و عرضه کند.

این شرکت از سلول‌های لیتیوم-آهن-فسفات ارزان‌تر به‌جای سلول‌های قوی‌تر ساخته‌شده از نیکل که در بازارهای غربی غالب هستند، استفاده می‌کند و با قرار دادن مستقیم آن‌ها در بدنه خودرو، ضعف عملکرد را جبران می‌کند. برخلاف تسلا، به‌نظر نمی‌رسد بی‌وای‌دی خود را برای آینده‌ای با خودروهای بدون راننده آماده کند.

مقایسه‌ بر سر ترازو

اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم، باید بگوییم مقایسه آمار تولید و فروش بی‌وای‌دی و تسلا درست نیست؛ چراکه کمپانی چینی با فروش انواع مدل‌های برقی و هیبرید توانسته رکورد خود را ثبت کند. در مقابل تسلا فقط با فروش خودروهای الکتریکی رکورد ۵۶۴ هزار دستگاه را ثبت کرده است.

بی‌وای‌دی در کنفرانس سرمایه‌گذاران که اخیرا برگزار شد، پیش‌بینی کرد امسال چیزی بین ۱.۱ الی ۱.۲ میلیون دستگاه خودرو را در دسته NEV خواهد فروخت. از این تعداد حدود ۶۰۰ هزار دستگاه به‌پیشرانه تمام‌الکتریکی مجهز خواهند بود و مابقی به‌پیشرانه‌های هیبرید شارژی یا به‌اختصار PHEV.

طبق داده‌های ماه ژوئن، بی‌وای‌دی ۱۳۴ هزار و ۳۶ دستگاه خودرو سبز به‌مشتریان خود تحویل داده است. این رقم هم در مقایسه با ژوئن سال قبل از رشد ۲۲۴ درصدی حکایت دارد.

آن‌طور که نشریه چینی «Car News China» گزارش کرده، بی‌وای‌دی سانگ (Song) پرفروش‌ترین مدل کمپانی است. این کراس‌اوور کامپکت، توجه ۳۲ هزار و ۷۷ نفر مشتری را به‌خود جلب کرده و پس از آن مدل‌های کین (Qin) و هان (Han) به‌ترتیب با فروش ۲۶ هزار و ۶۲۳ و ۲۵ هزار و ۴۳۹ دستگاه در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. مدل‌های دیگری مثل یوان، دلفین و تانگ نیز هر کدام با فروش به ترتیب ۱۹.۷، ۱۰.۳ و ۸.۱ هزار دستگاه رتبه‌های بعدی را از آنِ خود کرده‌اند.

گزینه خطرساز برای تسلا

بی‌وای‌دی یوآن آپ شاید همان چیزی باشد که چینی‌ها نیاز دارند. شاید حتی این خودرو باعث سبقت بی‌وای‌دی از تسلا در مسابقه پرفروش‌ترین برندهای برقی به‌شمار بیاید. یوآن آپ یک خودرو برقی کوچک با طول حدود ۴.۳ متر است. درواقع این خودرو ابعادی مشابه شورولت تراکس دارد.

یک پیشرانه برقی به‌کار رفته در یوآن آپ با قدرت ۹۳ یا ۱۷۴ اسب‌بخار در دسترس خواهد بود و نکته مهم این‌که یوآن آپ حداقل در بحث پیشرانه پایه با مدل پرطرفدار بی‌وای‌دی دلفین مشترک است.

با توجه به‌وضعیت این خودرو که مخصوص خریداران با بودجه محدود در نظر گرفته شده، یوآن آپ از نظر طراحی شباهت‌های زیادی به‌دلفین و همچنین سی‌گل دارد. همه ما به‌خوبی می‌دانیم که شاسی‌بلندها در سراسر دنیا طرفداران زیادی دارند و چینی‌ها نیز روی این مساله تمرکز کرده‌اند.

همچنین باید به‌موفقیت گسترده دلفین و سی‌گل اشاره کنیم. سی‌گل همین چند ماه پیش عرضه شده و قبلا به‌تولید بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه رسیده است. بی‌وای‌دی همچنین بیش از ۵۰۰ هزار دستگاه دلفین را تولید کرده که این امر نشان‌دهنده فروش بالای دو محصول یادشده است.

وارن بافت در مقابله با ایلان ماسک

شرکت چینی بی‌وای‌دی از سال ۲۰۰۸ میلادی تحت حمایت سرمایه‌گذاری وارن بافت، میلیاردر آمریکایی فعالیت دارد. درحالی که بر پایه اعلام خبرگزاری بلومبرگ ایلان ماسک، بنیانگذار تسلا با ثروت خالص ۲۲۷ میلیارددلاری همچنان ثروتمندترین فرد جهان به‌شمار می‌رود، بافت هم با ثروت ۱۲۱ میلیارددلاری در جایگاه نهم قرار دارد. البته چین به‌لطف حمایت قوی دولت از این صنعت، به‌سرعت درحال افزایش تولید خودروهای الکتریکی است. چنان‌که بازار خودروسازان اروپایی همچون فولکس‌واگن و رنو را تهدید کرده است.

بر این اساس اتحادیه‌اروپا تحقیقاتی را درمورد اعطای یارانه‌های دولتی چین با هدف ‌تولید خودروهای الکتریکی آغاز کرده‌ که در صورت تایید آن، تعرفه واردات علیه محصولات چینی به‌شدت بالا خواهد رفت. «وال استریت ژورنال» نیز قبل از کریسمس گزارش داد که دولت آمریکا به‌دنبال افزایش تعرفه‌های واردات برخی کالاهای چینی از جمله خودروهای الکتریکی است تا بخش انرژی پاک ایالات‌متحده را تقویت کند. این علاوه‌بر تعرفه‌ ۲۵ درصدی واردات خودروهای چینی به‌آمریکاست که در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ اعمال و در دولت جو بایدن نیز تمدید شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

آخرین اخبار