موسی ترابی ، کارشناسان حوزه صنعت خودرو

فریب عده کثیری از مردم با فروش گوشی موبایل این روزها تیتر اصلی رسانه‌های کشور شده است. این کلاهبرداری درحالی رخ داده که این دست اتفاقات در حوزه خودرو مسبوق‌به‌سابقه بوده و حتی پس از دور دوم تحریم‌ها همراه با ابلاغ مقررات خلق‌الساعه و ایجاد محدودیت در عرضه محصولات داخلی و وارداتی، بحران‌هایی از این‌شکل در بازار خودرو تشدید شده است. در ادامه موسی ترابی، فعال حوزه خودرو به بیان نظرات خود می پردازد.

دلیل جذابیت بازار خودرو برای فرصت‌طلبان چیست؟

اگر نگاهی بـه تصمیم‌سازی‌ها در حوزه خودرو داشته باشیم، شاهد همه محدودیت‌ها به شکل تشدیدیافته خواهیم بود. برای مثال با شروع ممنوعیت واردات خودرو در سال 97 شرایط برای حضور فرصت‌طلبان فراهم شد. هرچند بسیاری از فعالان خوش‌سابقه در این حوزه به واسطه تغییر آنی قوانین به زندان رفتند اما هرکجا قوانین بدین شکل دستخوش تغییرات‌شده افراد بزهکار برای مردم جیب دوخته‌اند.

آیا آزادسازی واردات خودرو توانسته حضور فرصت طلبکان در این بازار را کمرنگ کند؟

آن‌طورکه در خبرها شنیده می‌شود در شهریورماه سال ۱۴۰۱ این ممنوعیت به‌طور قانونی کنار گذاشته شد، اما در عمل خبری از خودروهای وارداتی نیست. واردات خودروهای چینی نیز به صورت قطره‌چکانی انجام می‌شود و تنها وعده، جایگزین واردات خودرو شده است. اما سیاستگزار با این سیاست یک بام و دوهوا که در پیش گرفته، یک روزنه امید ایجاد می‌کند؛ امیدی که قرار نیست برای آن پاسخی داشته باشد. پس بهترین بستر برای رویافروشان و کلاهبرداران ایجاد می‌شود تا با وعده و وعید متقاضیان خرید خودروهای وارداتی را به‌سوی خود جلب کنند.

برخی کارشناسان دولت را مقصر در ایجاد شرایط برای حضور این افراد می‌دانند، به نظر شما کدام سیاست‌ها موجب شده این‌گونه کلاهبرداری‌ها آسان شود؟

در اولین گام می‌توان گفت فراگیر شدن فقر که درنتیجه بسیاری از تصمیمات کلان اقتصادی و غیراقتصادی بوده، در این زمینه تاثیرگذار است. ازسوی‌دیگر تنها کلاهبرداران نیستند که رویافروشی می‌کنند و این شیوه‌ای است که خود سیاستگزار نیز به‌نوعی در پیش گرفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =