مهدی رفیعی، مدیرعامل شرکت بهتام‌ روانکار

زمانی‌که توتال فرانسه بازار روانکارهای  ایران را برای همیشه ترک کرد، شاید فکرش را هم نمی‌کرد که شریک تجاری او یعنی به‌توتال، چند سال بعد، از رکورد فروش او در بازار ایران عبور کند.

به‌توتال که بعد از تحریم‌های پس از برجام ایران را ترک کرد نام خود را به بهتام‌روانکار تغییر داد و «بی‌تی» را جایگزین توتال فرانسوی کرد، این‌بار به جای سود بردن از نام توتال به سمت ارتقای کیفیت محصولات خود رفت و حالا توانسته است رکورد فروش توتال در ایران را که تقریبا ۲۳۰۰۰تن در آخرین سال حضورش بود، بشکند و در یک‌سال اخیر ۲۵هزار تن روانکار تولید و روانه بازار کند.

با مهدی رفیعی، مدیرعامل شرکت بهتام‌روانکار به سایت تولیدی این شرکت در ساوه رفتیم. جایی که به‌گفته مدیران این شرکت یکی از باکیفیت‌ترین روانکارهای خودرویی کشور تولید می‌شود و بعد از چهار شرکت پالایشگاهی بیشترین سهم را در بازار ایران دارد.

رفیعی می‌گوید رقبای این بخش از صنعت با فاصله از ما درحال حرکت هستند و دومین شرکت بعد از ما تولیدی حدود ۵۰درصد کمتر از بهتام دارد. او به روزهای سخت پس از خروج توتال از ایران اشاره می‌کند؛ روزهایی که یک‌باره میزان فروش شرکت از ۲۳هزار تن در سال به ۱۵هزار تن رسید اما این شروع ماجرا بود چون بی‌تی تازه متولد شده بود و به آرامی توانست تولید خود را افزایش دهد و امسال رکورد ۲۵هزار تن در سال را نیز بشکند.

خون فرانسوی در رگ‌های «بهتام»

هنوز هم خون فرانسوی در رگ‌های بهتام جاری است.کیفیت و فرمول‌ها از توتال به ارث برده شده و حتی پژو و سیتروئن بی‌هیچ مشکلی کیفیت روغن‌های بهتام را تایید می‌کنند. رفیعی با اشاره به استقبال فوق‌العاده خودروسازان بزرگ کشور از محصولات بهتام‌روانکار می‌گوید: وقتی خودروساز با تمام سختگیری‌هایی که دارد، انتخاب اول خود را بی‌تی قرار می‌دهد خود نشان از کیفیت بالای محصولات دارد. با این‌حال از بازار نیز غافل نشده‌ایم و سالانه بین ۱۵تا ۲۰درصد رشد تولید را هدف‌گذاری کرده‌ایم. مدیرعامل بهتام‌روانکار این حرف‌ها را در انبار مواد اولیه کارخانه می‌زند و با اطمینان می‌گوید: این حجم ادتیو از برندهای برتر دنیا در هیچ شرکت تولیدکننده روانکار استفاده نمی‌شود؛ یعنی ما در سخت‌ترین شرایط هم کیفیت را فدای کمیت نکرده و نمی‌کنیم و همچنان با بالاترین سطح کیفی محصولات بهتام را تولید و روانه بازار می‌کنیم.

تولید «بهتام‌روانکار» به ۶۰هزار تن در سال می‌رسد

کار در کارخانه بهتام به دو بخش تقسیم شده است؛ تولید و توسعه همزمان. رفیعی به توسعه در فازهای دو و سه اشاره می‌کند و معتقد است با اقداماتی که درحال انجام است ظرفیت تولید بهتام‌روانکار تا ۵سال آینده به ۶۰هزار تن درسال خواهد رسید و این یعنی نه‌تنها بین شرکت‌های داخلی رقیبی نخواهیم داشت بلکه وارد رقابت در میدان وارداتی‌ها خواهیم شد و به مرور سهم بازار روغن‌های وارداتی را خواهیم گرفت. توسعه در بهتام به‌سرعت در حال انجام است. سایت دو که قرار است بارگیری ها از آن انجام شود از یک‌ماه دیگر عملیاتی خواهد شد و ظرفیت بلندینگ و پرکنی نیز افزایش دوبرابری پیدا خواهد کرد.

در خط‌تولید روغن‌های موتوری و صنعتی، سه‌خط پرکنی با تمام ظرفیت درحال فعالیت هستند، این یعنی تولید ۹۵تن محصول در هر روز که باتوجه به مقبولیت و کیفیت بالای محصولات بهتام بین خودروسازان و بازار به هیچ‌وجه قابل‌قبول نیست. به همین دلیل رفیعی از ایجاد خطی مشابه در انتهای سالن تولید خبر می‌دهد تا بتوانند نیاز بازار را تامین کنند. خطوط تولید بهتام هنوز هم از بهترین‌ها در ایران است. دو خط پرکنی فرانسوی که یکی قوطی‌های یک تا پنج‌لیتری را پر می‌کند و دیگری مختص بشکه و ظروف ۲۰لیتری است.خط جدید ایرانی هم که بعد از تحریم‌ها به کارخانه اضافه شده، تنها ظروف یک تا ۵لیتری را پر می‌کند.

ظرفیت مخازن درحال افزایش است

رفیعی بر توسعه زیرساختی شرکت تاکید ویژه‌ای دارد و می‌گوید: درحال ‌حاضر ظرفیت تانکرهای قدیمی ۲۲هزار تن است و به‌زودی یک تانک ۴هزار تنی آماده بهره برداری می‌شود.

«بهتام» رقیب ایرانی‌ها نیست

مدیرعامل بهتام‌روانکار با جدیت معتقد است به‌هیچ‌عنوان خود را رقیب شرکت‌های ایرانی نمی‌داند چراکه باتوجه به حساسیت نسبت‌به کیفیت محصولات در بهتام توان رقابت با محصولات وارداتی را برای این برند فراهم می‌کند. او بر این باور است تا چند سال آینده بهتام جایگزین قدرتمندی برای روغن‌های خارجی خواهد بود.

حذف سطوح کیفی قدیمی از سبد محصولات

زمانی‌که توتال در ایران بود، باتوجه به محدودیت‌های آن شرکت، محصولات به‌توتال با سطوح کیفی تقریبا پایین، بازار را قبضه کرده بودند اما امروز بهتام در سطوح کیفی بالا حرف‌هایی برای گفتن دارد؛ تاجایی‌که رفیعی می‌گوید: برنامه ما برای سال آینده خارج شدن تدریجی از تولید سطوح کیفی sl و حرکت به سمت سطوح کیفی sm و sn است. سال قبل ۷درصد تولید سطح کیفی قدیمی را کم کردیم و امسال نیز با ادامه این روند؛ ۱۵درصد دیگر از تولید سطوح کیفی قدیمی‌ کاسته و به سطوح کیفی بالا اضافه خواهیم کرد. به جرأت می‌گویم هدف ما جایگزینی با روغن‌های وارداتی در بازار است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

آخرین اخبار