حجت اله فیروزی

واردات خودرو با هدف تامین نیاز بازار به خودرو شکل گرفت. با این حال کند بودن دولت در امر واردات باعث شد با گذشت حدود ۲سال همچنان تعداد خودروهای وارد شده کمتر از ۵ هزار دستگاه باشد. در همین زمینه حجت‌اله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به بیان‌نظرات خود پرداخت.

شدت گرفتن واردات خودرو چه تاثیری بر بازار خودرو خواهد داشت؟

افزایش و تسریع در واردات خودرو می‌تواند در تنظیم بازار، شکستن و کاهش قیمت‌های شب عید تاثیر خوبی داشته باشد. در شرایط کنونی امکان جبران ناترازی در تولید و تقاضای واقعی بازار در توان خودروسازی کشور نیست. یکی از مواردی که ازسوی مجلس برای کنترل و تنظیم قیمت خودرو مطرح شد بحث واردات خودرو بود تا با متناسب‌سازی عرضه و تقاضا، قیمت خودرو در کشور پایین بیاید.

یعنی واردات به دلیل ناترازی تولید انجام خواهد شد؟

در دو سال گذشته نمایندگان ملت باتوجه به ناترازی‌ در تولید و تقاضای بازار که کمتر از میزان مصرف واقعی بود، چند موضوع ازجمله قانون ساماندهی صنعت خودرو و همچنبن تحقیق و تفحص از صنعت خودرو کشور در دستور کار نمایندگان قرار گرفت. البته نمایندگان معتقد بودند در شرایط فعلی امکان جبران کمبود ازسوی خودروسازان و ناترازی‌ها در توان تولیدکنندگان نیست بنابراین مصوبه واردات خودروهای نو و کارکرده و برقی و هیبرید به دولت داده شد.

آیا روند واردات به صورتی خواهد بود که طی ماه‌های آینده شاهد افزایش عرضه خودروهای وارداتی باشیم؟

در جلسات، دولت به مجلس اعلام کرد ثبت‌سفارش‌ها توسط شرکت‌های واردکننده، انجام و بخشی از خودروها وارد کشور شده است اما به جهت روند کُند در واردات از دولت درخواست کرده‌ایم که این روند را سرعت ببخشند چراکه با نزدیک شدن به شب عید مردم مبادرت به خرید خودرو می‌کنند و این عامل می‌تواند در تنظیم بازار و شکستن قیمت‌ها تاثیرگذار باشد.

درصورتی‌که روند واردات و تحویل آنها در روزهای منتهی‌ به پایان سال سرعت بگیرد، شاهد کاهش قیمت خودرو در آستانه شب عید خواهیم بود و اگر این روند با کندی فعلی پیش برود مسلما این جریان تاثیری در کاهش قیمت‌ خودرو نخواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =