صنعت خودرو

در ۱۱ ماهه امسال بخش‌خصوصی با تولید حدود ۲۸۰ هزار دستگاه خودرو سهم ۲۳ درصدی در میان خودروسازان کشور داشته که نشان می‌دهد در مقایسه با آمار ۱۷۳ هزار دستگاه خودرو در مدت مشابه سال گذشته این بخش رشد حدود ۶۱ درصدی را در تولید ثبت کرده است

همچنین با توجه به‌تجربیات تلخ سال‌های پیش از دولت سیزدهم در عدم امکان ثبت‌نام شفاف و عادلانه متقاضیان و عدم‌توانایی خودروسازان در ایفای تعهدات به‌مشتریان، سامانه یکپارچه تخصیص خودرو به‌عنوان محلی قابل اعتماد برای نوبت‌دهی متقاضیان خودروهای داخلی و وارداتی طراحی شد که با استقبال قابل توجه مردم همراه بوده است.

این مقام وزارت صمت تصریح کرد: «مطابق دستورالعمل تنظیم بازار خودرو سواری شورای‌رقابت، به‌منظور شناسایی مصرف‌کنندگان واقعی و تسهیل دسترسی به‌بازار، تمام عرضه‌کنندگان خودرو موظف‌ هستند طرح‌های فروش و پیش‌فروش خود را در سامانه خود ارائه و در زمان انعقاد قرارداد فروش خودرو به‌مشتریان، اطلاعات مربوط به‌خودرو و خریدار را در سامانه یکپارچه ثبت کنند.»

درحالی که بانک‌مرکزی توانسته نرخ ارز را کنترل و سیاست تثبیت اقتصادی را اجرایی کند، خودروسازان به‌دنبال افزایش قیمت محصولات خود هستند تا نرخ خودرو در کارخانه و بازار را به‌هم نزدیک کنند. اخیرا ایران‌خودرو و سایپا تلویحا اعلام کرده‌اند که از سال آینده و با مجوز سازمان حمایت، قیمت محصولات خود را افزایش خواهند داد و به‌روز می‌کنند. شورای‌رقابت هم می‌گوید خودروسازان پس از ارائه صورت‌های مالی و مستندات تغییرات در قیمت نهاده‌های تولید، می‌توانند قیمت محصولات خود را به‌روز کنند.

از سویی طبق اعلام رئیس کل بانک مرکزی تخصیص ارز به صنعت‌خودرو کشور بی‌سابقه بوده است. بر این اساس تا ۱۲ دی‌ماه سال‌ جاری، ۵ میلیارد و ۴۰۶ میلیون‌دلار ارز به‌صنعت‌خودرو اختصاص یافته که نسبت به‌سال گذشته ۸ درصد افزایش داشته است. با آن‌که ارز مناسبی به خودروسازان اختصاص یافته، اما آن‌ها نتوانستند به‌برخی تعهدات خود عمل کنند.

همچنین روز گذشته، صفحه اقتصادی روزنامه ایران با اشاره به اصلاحیه مصوبه ۶۳۳ شورای‌رقابت درباره امکان افزایش قیمت خودروها نوشت: «طبق اصلاحیه‌ ۶٣٣ شورای‌رقابت درخصوص قیمت‌گذاری محصولات خودروسازان، مصوب شده است تولیدکنندگان خودرو می‌توانند مستندات و صورت‌های مالی خود را در هزینه‌های تولید به‌سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارائه دهند تا این سازمان براساس صورت‌های مالی دریافت‌شده، درخواست خودروسازان مبنی بر به‌روزرسانی قیمت محصولات را به‌دلیل تغییرات نرخ ارز، قیمت مواداولیه و قیمت نهاده‌های تولید، مورد بررسی قرار دهد و درنهایت طبق چهارچوب مصوبات شورای‌رقابت، خودروساز مجاز به‌افزایش قیمت محصولات است.»

بنابراین افزایش قیمت کارخانه برخی خودروها مبتنی بر اصلاحیه مصوبه ۶۳۳ شورای‌رقابت بوده است. از طرفی مدتی است خودروسازان، صحبت از زیان انباشته کرده و عنوان می‌کنند که تا پایان سال‌ جاری، زیان‌شان به ۲۰۰ همت می‌رسد. این موارد نشان می‌دهد خودروسازان برای افزایش قیمت، خیز برداشته‌اند.

مهرداد خسروی، سرپرست دفتر صنایع خودرو وزارت صمت نیز گفت: «در سال جاری حدود یک‌میلیون و ۴۰ هزار دستگاه خودرو سواری تولید شده که درمقایسه با تولید ۹۸۰ هزار دستگاه در مدت مشابه پارسال، رشد ۶ درصدی را نشان می‌دهد.»

خسروی ادامه داد: «در ۱۱ ماهه امسال، بخش‌خصوصی با تولید حدود ۲۸۰ هزار دستگاه خودرو، سهم ۲۳ درصدی در میان خودروسازان کشور داشته که نشان می‌دهد در مقایسه با آمار ۱۷۳ هزار دستگاه خودرو در مدت مشابه سال گذشته، این بخش رشد حدود ۶۱ درصدی را در تولید ثبت کرده است.»

وی افزود: «از ابتدای سال تا پایان بهمن ۱۴۰۲ یکصد و ۵۲ هزار دستگاه خودرو وانت در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۳۴ درصد رشد داشته؛ همچنین حدود ۳۴ هزار دستگاه انواع خودرو سنگین (کامیون، کامیونت و کشنده) با رشد ۱۰ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تولید شده است.»

افزایش قیمت ۱۸ میلیون‌تومانی پژو پارس TU۵

خودروهای داخلی روز گذشته افزایش بهای یک تا ۱۸ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پژو پارس TU۵ (۱۴۰۲) با ۱۸ میلیون‌تومان افزایش ۷۶۶ میلیون‌تومان، پارس سال سفارشی ELX (۱۴۰۲) با ۱۴ میلیون‌تومان افزایش ۶۹۲ میلیون‌تومان، دنا پلاس اتومات (۱۴۰۲) با ۱۴ میلیون‌تومان افزایش ۹۴۸ میلیون‌تومان، سورن پلاس با موتور XU۷P (۱۴۰۲) با ۱۲ میلیون‌تومان افزایش ۶۰۷ میلیون‌تومان و تارا ۶ دنده V۱ پلاس (۱۴۰۲) با ۱۱ میلیون‌تومان افزایش ۸۵۸ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد افزایش بهای ۳ تا ۳۵ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که فونیکس FX پریمیوم (۱۴۰۲) با ۳۵ میلیون‌تومان افزایش ۲ میلیارد و ۱۵۵ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۸ پرو پریمیوم (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان، هایما S۷ پلاس (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۶۲۰ میلیون‌تومان و فونیکس آریزو ۶ پرو (۱۴۰۲) با ۲۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۵۴۵ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افزایش بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با ۱۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان، هیوندای سانتافه با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۶ میلیارد و ۱۵۰ میلیون‌تومان، کیا سلتوس (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۴ میلیارد و ۴۵۰ میلیون‌تومان و رنو کولئوس با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس شاهد افزایش بهای ۳۰۰ و ۴۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که لکسوس NX۳۰۰ هیبرید با ۴۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان، ولوو XC۹۰ با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۲۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان و پورشه ماکان با ۳۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۲۲ میلیاردتومان ارزش‌گذاری شدند. یکی از مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت از تخصیص ارز مورد نیاز شرکت‌های خودروسازی برای ایفای تعهدات سامانه یکپارچه تخصیص خودرو خبر داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =