نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۲۴

وقفه ۴ ساله برای برگزاری این نمایشگاه صرفا به‌بهانه کووید-۱۹ بود؛ اما هم‌زمان شدن این دوره با صدمین سال برگزاری مهم‌ترین رویداد خودرویی اروپا نیز سبب نشد چینی‌ها در آن خودنمایی نکنند و شاید این دوره را بتوان چینی‌ترین دوره نمایشگاه ژنو دانست.

به‌نظر می‌رسد این دوره از نمایشگاه ژنو بهترین فرصت برای رنو به‌حساب می‌آمد. غیر از معرفی شدن محصول این برند به‌عنوان خودرو سال، این خودروساز بازگشتی به‌ریشه‌های موفق خود یعنی رنو ۵ برقی داشته و همچنین برند داچیا نیز داستر را به‌سبک پیکاپ درآورده و به‌اروپا برگردانده‌ است.

رنو سنیک ؛ خودرو برتر سال

کراس‌اوور الکتریکی رنو سنیک با مغلوب کردن ب‌ام‌و سری ۵ و پژو ۳۰۰۸، موفق به‌کسب عنوان خودرو سال ۲۰۲۴ اروپا شده است. طی مراسمی در نمایشگاه ژنو، کراس‌اوور تمام‌الکتریکی رنو سینک به‌عنوان خودرو سال ۲۰۲۴ اروپا اعلام شده است.

با برترین‌ های ژنو ۲۰۲۴ آشنا شوید!

کراس‌اوور فرانسوی برای رسیدن به این جایزه، رقابت سختی با ب‌ام‌و سری ۵ داشته است. هیات‌ داوران رقابت خودرو سال اروپا که از ۵۸ عضو از ۲۲ کشور مختلف تشکیل شده است، به‌سینک بیشترین امتیازات را داده‌اند.

این رقابت با حضور بیش از ۵۰ خودرو جدید بازار اروپا آغاز شد که از بین آن‌ها هفت مدل به‌عنوان فینالیست انتخاب شدند.

سینک با کسب ۳۲۹ رأی برنده شد؛ درحالی‌ که سری ۵ با ۳۰۸ امتیاز در جایگاه دوم قرار گرفته است. رتبه‌های سوم و چهارم هم با اختلاف امتیاز زیادی نسبت به دو خودرو صدرنشین نصیب پژو ۳۰۰۸ با ۱۹۷ امتیاز و کیا EV9 با ۱۹۰ امتیاز شده است.

در طول تاریخ ۶۱ ساله برگزاری رقابت خودرو سال اروپا، این هفتمین‌بار است که رنو موفق به‌کسب این جایزه می‌شود. ولوو EX30 با ۱۶۸ امتیاز، بی‌وای‌دی سیل با ۱۳۱ امتیاز و تویوتا C-HR با ۱۲۷امتیاز هم دیگر فینالیست‌های رقابت امسال بودند.

مدیر ارشد تکنولوژی گروه رنو با دریافت این جایزه گفت: «در سال ۲۰۲۰ ما عمیقا در وضعیت قرمز بودیم و حالا چند هفته پیش بهترین عملکرد مالی رنو را گزارش کردیم. این موفقیت مرهون تلاش و پشتکار تیم در چند سال اخیر است و این مساله در آینده موفقیت‌های بیشتری را به‌دنبال خواهد داشت.»

هیات‌داوران پس از انجام آزمون‌های مختلفی، جایزه خودرو سال ۲۰۲۴ اروپا را به‌رنو سینک داده‌اند. طی رویدادی یک‌هفته‌ای، بیش از ۵۰ خودرو جدید در سپتامبر گذشته در شمال دانمارک آزمایش شدند.

این آزمایش شامل بررسی رانندگی در جاده‌های عمومی به‌علاوه آزمایش‌های مختلف در یک فرودگاه می‌شد. یکی از آزمون‌های فرودگاه، آزمایش مشهور گوزن است؛ جایی که خودروها باید یک تست اسلالوم را انجام دهند؛ به‌گونه‌ای که گویی یک گوزن ناگهان در جاده ظاهر می‌شود و باید از برخورد با آن جلوگیری کنند. در این بررسی‌ها همچنین سیستم‌های پیشگیری از برخورد که در خودروهای مدرن وجود دارد هم آزمایش می‌شود.

اوروچ به جای داچیا داستر

این روزها که نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۲۴ در تلاش برای بازیابی شکوه و جلال دوران گذشته خودش است، فقط خودروسازان چینی و گروه رنو به‌نجات آن شتافته‌اند. اگرچه این تلاش‌ها کافی نیست، اما حداقل شاهد رونمایی محصولاتی از رنو و داچیا و جدیدترین مدل‌های چینی هستیم که سعی می‌کنند در بازار اروپا خودی نشان دهند. به‌عنوان مثال، رنو مدل برقی مورد انتظار 5 E-Tech را رونمایی کرد. درعین حال داچیا نشان داد که چگونه جاگر و نسل سوم داستر راه را برای سایر مدل‌های این خانواده هموار کرده‌اند.

با برترین‌ های ژنو ۲۰۲۴ آشنا شوید!

داچیا همچنین فیس‌لیفت هاچ‌بک برقی اسپرینگ ۲۰۲۴ را که اکنون شبیه یک داستر کوچک به‌نظر می‌رسد، به‌نمایش گذاشت. با این حال، شاید زمان آن رسیده که در مورد آینده و چگونگی بهره‌برداری رنو از محبوبیت این برند رومانیایی صحبت کنیم.

می‌دانیم که برخی از مدل‌های خط تولید داچیا با برند رنو نیز به‌فروش می‌رسند. با این حال، یکی از مدل‌هایی که طرفداران قاره کهن دوست دارند از آمریکای جنوبی به‌اروپا برگردد، پیکاپ تراک چهاردر رنو (داستر) اوروچ است.

این پیکاپ کامپکت که از اواخر سال ۲۰۱۵ عمدتا در آمریکای لاتین به‌فروش می‌رسد، فضای زیادی برای ۵ سرنشین و ظرفیت بار ۶۸۰ کیلوگرمی را ارائه می‌دهد.

در اصل به‌لطف شاسی کشیده، طول این خودرو به‌جای ۴.۳۴ متر به‌حدود ۴.۷ متر افزایش پیدا کرده است. همین موضوع سبب می‌شود اوروچ به‌رقیب سرسختی برای شورولت مونتانا و رم رمپیج تبدیل شود. البته برخی معتقدند این مدل درواقع رقیب مستقیم فیات تورو محسوب می‌شود. با این حال، اوروچ از دو برادر استلانتیسی خودش کوتاه‌تر است؛ بنابراین درواقع با شورولت مونتانا با طول ۴.۷۱ متر رقابت دارد.

در تصاویر رندری که به‌تازگی منتشر شده است، شاهد نسل دوم رنو اوروچ براساس نسل سوم داچیا داستر هستیم که آمادگی رقابت با مدل‌هایی از جمله فورد ماوریک یا هیوندای سانتا کروز را دارد.

نسل بعدی اوروچ با بهره‌گیری از ظاهر ماجراجویانه و پخته داچیا داستر و البته برند رنو، با افزایش فاصله محوری و قسمت عقب کشیده طراحی شده است. در طراحی این رندرها، کانسپت جدید رنو نیاگارا به‌طور کامل نادیده گرفته شده که احتمالا آن را به‌اندازه نسخه فعلی مقرون‌به‌صرفه می‌کند.

بازگشت رنو ۵ محبوب

رنو ۵ الکتریکی روی پلت‌فرم سی‌ام‌اف‌بی طراحی و تولید شده است که به‌یک باتری ۵۲ کیلووات-ساعتی مجهز است. در این خودرو یک موتور الکتریکی در محور جلو تعبیه شده است که می‌تواند ۱۵۰ اسب‌بخار قدرت و ۲۴۵ نیوتون‌متر گشتاور تولید کند.

با برترین‌ های ژنو ۲۰۲۴ آشنا شوید!

این خودرو با یک بار شارژ می‌تواند ۳۰۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد. با وجود این مدیرعامل رنو تقاضا داشته که علیه خودروهای چینی اتحادی همچون ایرباس در اروپا ایجاد شود.

او باور دارد که آن‌ها می‌توانند با تولید خودروهای الکتریکی ارزان‌قیمت و در دسترس، به‌جنگ با واردات خودروهای چینی بروند. ایرباس در سال ۲۰۰۰ اتحادیه‌ای به‌عنوان جوینت‌ونچری بین تمام کمپانی‌های هوافضای اروپایی تاسیس کرد که توسط دولت‌های اروپایی پشتیبانی می‌شود. این اتحادیه با هدف رقابت با کمپانی‌های بزرگ آمریکایی مثل بوئینگ تشکیل شد.

طبق ادعای دی‌مئو، کمپانی‌ها و برندهای خودروسازی اروپایی باید کار مشابهی انجام دهند تا بتوانند توانایی رقابت با موج واردات روزافزون خودروهای چینی ارزان از چین را داشته باشند.

برندهای چینی اخیرا فعالیت‌های خود را برای ورود به‌اروپا تقویت کرده‌اند و غیر از اسامی آشنایی که توانسته‌اند موقعیت خود را در اروپا تثبیت کنند، محصولات و زیرمجموعه‌های اختصاصی جدیدی برای مشتریان اروپایی خودروهای چینی در راه است.

دی‌مئو درحاشیه نمایشگاه ژنو درخواست خود را مطرح کرده و گفته که «ما باید خلاق باشیم تا بتوانیم راه‌حلی پیدا کنیم.»

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره سختی‌های طراحی و توسعه خودروهای جدید در اروپا گفته است: «شرکای تجاری می‌توانند بخشی از سرمایه‌گذاری‌ها را تقبل کنند و هزینه‌ها را کاهش دهند.»

او همچنین به‌سابقه همکاری خودروسازهای اروپایی در گذشته اشاره کرده و از پلت‌فرم Type 4 مثال زده است. این پلت‌فرم در دهه ۸۰ و با همکاری مشترک برندهای آلفارومئو-فیات، لانچیا و ساب ساخته شده بود.

نگاهی به‌فعالیت‌های اخیر رنو نشان می‌دهد دی‌مئو عزم خود را برای مقاومت و رقابت با خودروهای چینی جزم کرده است. رنو اخیرا مذاکراتی با فولکس‌واگن برای اشتراک‌گذاری پلت‌فرم AmpR داشته است. پلت‌فرمی که قرار است مبنای توسعه مدل رنو۵ و محصول کوچک‌تر تویینگو باشد.

گفتنی است رنو تویینگو یکی از خودروهای الکتریکی نسبتا جدید این برند فرانسوی است که قیمت آن در آغاز ۲۰ هزار یورو (نزدیک به ۲۱ هزار و ۷۰۰ دلار) خواهد بود. دی‌مئو می‌گوید چالش اصلی چنین پروژه‌ای، ایجاد یک زنجیره اروپایی است که شامل باتری‌ها، پیشرانه‌ها و قطعات الکترونیک خودروها می‌شود.

او معتقد است یکی از دلایل موفقیت چینی‌ها هم ساخت زنجیره تامین مشابهی بوده است.

دی‌مئو معتقد است: «هدف، تامین همه‌چیز در خاک اروپا با یک قیمت رقابتی است.»

او هشدار داد که طراحی و توسعه سریع‌تر خودروها به‌یک چالش بزرگ برای خودروسازان اروپایی تبدیل خواهد شد. او می‌گوید رنو توانسته زمان توسعه خودروهای الکتریکی را از ۴ سال به ۳ سال برای رنو۵ کاهش دهد و قصد دارد این زمان را برای مدل تویینگو به ۲ سال برساند.

به‌عقیده مدیرعامل رنو، «در برابر چینی‌ها،‌ سرعت عنصر بسیار مهمی است. ما در دنیای نامشخصی هستیم. در گذشته و با خودروهای درون‌سوز، می‌شد حدس زد که قرار است (چه چیزی) در آینده بیاید.»

درنهایت دی‌مئو معتقد است اروپا باید به‌فکر راهکارهای تشویقی جدیدی برای استفاده گسترده‌تر خودروهای الکتریکی کوچک (مخصوصا مدل‌های ژاپنی یا به‌گفته دی‌مئو خودروهای موسوم به Kei) باشد.

او می‌گوید اروپا می‌تواند این کار را با ارائه مواردی مثل کاهش مالیات بر ارزش افزوده خودروهای الکتریکی کوچک و شهری یا پارکینگ‌های مجانی برای این خودروها انجام دهد.

امیدهای اروپایی در استلانتیس

فیات پاندا جدید شاخص‌ترین گزینه گروه استلانتیس در این رویداد بود. به‌رغم این‌که فیات مدت‌هاست سهم بازار قابل توجهی در اروپا ندارد، اما به‌نظر می‌رسد با کانسپت پاندا به‌دنبال احیای فروش محصولات خود است.

با برترین‌ های ژنو ۲۰۲۴ آشنا شوید!

اولیویه فرانسوا، مدیرعامل فیات در این نمایشگاه گفت «این کانسپت با نام مگا پاندا هم‌زمان با جشن ۱۲۵ سالگرد تاسیس این خودروساز ایتالیایی روی خط تولید خواهد رفت. مگاپاندا در سگمنت بی طراحی و تولید شده که از نظر ابعاد رقیب سیتروئن سی ۳ خواهد بود.»

این کانسپت ایتالیایی یک اس‌یووی تمام‌برقی است که با هدف عرضه به‌بازارهای آمریکای لاتین، اروپا، آفریقا و آسیا تولید خواهد شد. فیات رقابت با چینی‌ها را در بازارهای جهانی در دستور کار قرار داده است.

ایده‌های جی‌تی در ذهن استودیو ایتالیایی با مالک هندی

پینین فارینا اکنون تحت‌مدیریت ماهیندرا هند فعالیت می‌کند و به‌عنوان یکی از شرکت‌های معتبر و بزرگ طراحی خودرو در دنیا با محصولی به‌نام انیگما جی‌تی در نمایشگاه خودرویی ژنو حضور یافت. این شرکت طراحی خودرو پیش‌تر یک پیشرانه 6 سیلندر وی شکل هیدروژنی طراحی و تولید کرده بود که این قوای محرکه را روی کانسپت جدید خود یعنی انیگما نصب کرده است.

با برترین‌ های ژنو ۲۰۲۴ آشنا شوید!

موتور فارینا حجم ۲.۵ لیتری دارد که می‌تواند ۴۳۶ اسب‌بخار قدرت تولید کند و در کنار این پیشرانه از دو عدد موتور الکتریکی نیز استفاده شده که قدرت اضافی برای به‌حرکت در آوردن این خودرو ایجاد می‌کند. فارینا معتقد است باک این خودرو برای ذخیره‌سازی هیدروژن فقط ۶ دقیقه زمان نیاز دارد که با یک بار سوختگیری می‌تواند تقریبا ۵۵۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد.

براساس اعلام این شرکت طراح ایتالیایی، خودرو انیگما می‌تواند ظرف ۴ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت برسد و لازم به‌ذکر است خودرویی تولید محدود یا اسپرت مانند انیگما هرگز جهت تست ایمنی به‌مرکز یوروانکپ نمی‌رود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

آخرین اخبار