حمیدرضا دادمهر، مدیرعامل شرکت شفق دانا

مهندس حمیدرضا دادمهر: تمام آینه‌های گروه صنعتی ایران‌ خودرو توسط شرکت شفق دانا تامین می‌شود و برای گروه سایپا نیز آینه‌های شاهین و اطلس را شروع کرده‌ایم

شرکت «شفق دانا» یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان قالب‌ها، قطعات پلیمری و مجموعه‌سازی آینه‌های خودرو در ایران است که از سال ۱۳۵۹ آغاز به فعالیت کرده و پس از ۱۳ سال فعالیت توسط جمعی از مجرب‌ترین کارشناسان و متخصصین این صنعت، توفیق یافت تا در سال ۱۳۷۲ به‌عنوان یکی از اولین سازندگان قطعات خودرو در خودکفایی صنعت خودرو ایران سهم عمده‌ای را به خود اختصاص دهد.

این شرکت که دارای دو کارخانه تولیدی در شرق تهران و شهرک صنعتی هشتگرد است، در سال ۱۴۰۰ ضمن راه‌اندازی خط تولید آینه برقی و تزئینات تارا، تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای را به‌منظور طراحی و تولید آینه‌های هوشمند خودرو با ساپکو و یک شتاب‌دهنده دانش‌بنیان به امضا رساند. در همین راستا، با مهندس حمیدرضا دادمهر، مدیرعامل شرکت شفق دانا گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

نقطه آغاز فعالیت و نقطه عزیمت یا اوج‌گیری فعالیت‌های گروه شفق دانا در چه زمانی بوده است و درحال‌حاضر این مجموعه چه جایگاهی در صنایع خودرو و قطعه‌ دارد؟

فعالیت شفق دانا در سال ۱۳۵۹ توسط مهندس ایرج قاسمی قهیازی بنیان‌گذار این شرکت آغاز شد. نقطه اوج‌گیری این فعالیت را می‌توان سال ۱۳۷۳ دانست که سال آغاز جدی صنعت قطعه‌ و خودکفایی در صنعت‌خودرو ایران بود و این مجموعه نیز با تغییر نام به «شفق دانا» فعالیت خود را درصنعت‌قطعه‌ خودرو کشور آغاز کرد. نقطه عطف بعدی در فعالیت این شرکت، سال ۱۳۹۵ بود که از تولید قطعات پلیمری خودرو به‌مجموعه‌سازی آینه‌های خودرو تغییر مسیر داد و امروز به‌عنوان یکی از رکن‌های اصلی تامین آینه‌های جانبی خودروهای گروه صنعتی ایران‌خودرو و سایپا فعالیت دارد.

چه میزان از حجم تولید شما راهی خطوط تولید خودروسازان می‌شود و چه سهمی از تولیدتان به بخش خدمات پس از فروش اختصاص دارد؟

بیش از ۸۰ درصد از تولید ما مستقیما در تولید خودروسازان کشور مصرف شده و کمتر از ۲۰ درصد در شبکه خدمات پس از فروش ایساکو و سایپا یدک و شبکه خدمات پس از فروش بقیه خودروسازان کشور استفاده می‌شود.

مهم‌ترین دستاوردهای شما در سال‌های اخیر چه بوده است؟

مهم‌ترین دستاوردها ما ارزش‌آفرینی در مدیریت منابع انسانی است. ما با تغییر در رویکردهای جاری نسبت به جذب نیروهای توانمند در پیشبرد اهداف سازمان اقدام کردیم و آثار این تغییر هر لحظه در شکوفایی این سازمان مشهود است .

آیا شما با خودروسازان خصوصی نیز در زمینه تامین قطعات همکاری دارید؟

با توجه به افزایش تیراژ خودروسازان دیگر، ما خودکفایی آینه‌های جانبی برای بقیه خودروسازان را شروع کرده‌ایم. زمینه این کار هم با درایت سازمان صمت و ایجاد الزام در خودکفایی قطعات ایجاد شده است و هم خودروسازان این مهم را فارغ از الزام وزارت صمت در نظر دارند که خودکفایی در قطعات، کاهش هزینه‌ها و ارزبری را برای آن‌ها به ارمغان خواهد آورد. بر این اساس، چندین پروژه را برای سال ۱۴۰۳ در زمینه خودکفایی آینه‌های جانبی دیگر خودروسازان شروع کرده‌ایم.

روند تولید امسال شفق دانا با توجه به چالش‌ها و مشکلات موجود در این صنعت چگونه بوده است؟

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، با تغییر رویکرد در منابع انسانی و افزایش کیفیت و ظرفیت، در سال ۱۴۰۲ موفق به افزایش کیفیت صد درصدی تولیدات شرکت شدیم که خود نقطه عطف دیگری نسبت به سال ۱۴۰۱ است و این روند همچنان ادامه دارد.

با تشدید تحریم‌ها شاهد افت کیفیت تولید در برخی بخش‌های صنایع خودرو و قطعه‌ بودیم. این چالش را برای حفظ و ارتقای محصولات خود، با چه راهکارهایی مدیریت کردید؟

بله؛ دقیقا. در این زمینه با شما موافق هستم که تشدید تحریم‌ها سبب کاهش کیفی در بیشتر تولیدات شد. چراکه قبلا مواد اولیه از کشورهای اروپایی تهیه می‌شد. اما تولیدکنندگان با تشدید تحریم‌ها، به‌واردات از کشور چین یا تایوان اقدام کردند که ما نیز در زمره همان شرکت‌ها هستیم؛ ولی با پیگیری و تلاش فراوان موفق شدیم که در تامین‌کنندگان چینی خود ارتقای کیفی ایجاد کنیم.

به‌موازات این موضوع، برای خودکفایی شرکت در تامین مواد اولیه هم اقدام کردیم تا بتوانیم وابستگی خودمان را کمتر کنیم. در این راستا، چندین پروژه در دست اقدام بوده و هست؛ از جمله تولید چراغ‌های راهنمایی روی آینه. امروز هم که در کنار شما هستیم، هیچ‌گونه وابستگی ارزی برای این محصول وجود ندارد و به جرأت می‌توان گفت حداقل دوبرابر برتری کیفی نسبت به سازندگان چینی داریم.

شما در سال ۱۴۰۰ خط تولید آینه برقی و تزئینات تارا را به بهره‌برداری رساندید. این خط هم‌اکنون با چه تیراژی فعالیت می‌کند و چه درصد سهمی از تامین این قطعات برای تارا به شما اختصاص دارد؟

ما درحال‌ حاضر تنها تامین‌کننده آینه تارا هستیم و روزانه حدود ۴۰۰ سِت آینه برای این خودرو ارسال می‌کنیم. تولید قطعات جانبی این آینه نیز توسط شرکت شفق دانا صورت می‌گیرد و به لطف ایزد منان تاکنون مشکلی برای تامین این آینه نداشته‌ایم .

درحال‌حاضر برای چه خودروهایی قطعات و مجموعه‌های تزئینات داخلی را تامین می‌کنید و در تامین قطعات کدامیک از محصولاتی که قرار است در آینده به بازار عرضه شوند، مشارکت دارید؟

تمام آینه‌های گروه صنعتی ایران‌خودرو توسط شرکت شفق دانا تامین می‌شود و برای گروه سایپا هم آینه‌های شاهین و اطلس را شروع کرده‌ایم و چنان‌چه لازم باشد، تولید هر آینه دیگری نیز در توانایی این شرکت است و ما آمادگی خود را جهت همکاری در خودکفایی برای تمام خودروهای کشور اعلام می‌کنیم.

شما دو سال پیش، تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای را به‌منظور طراحی و تولید آینه‌های هوشمند خودرو با ساپکو و یک شتاب‌دهنده دانش‌بنیان به امضا رساندید. این تفاهم‌نامه هم‌اکنون در چه مرحله‌ای است؟

این تفاهم نامه در حال اجراست؛ هم‌اکنون تولید آینه‌های خودرو «ری‌را» یا همان محصول پروژه K۱۲۵ را در دستور کار داریم که آینه‌های هوشمند مجهز به‌هشدار نقطه کور یا BSD
(BLIND SPOT DETECTION) است و می‌تواند نقاط کور را حین رانندگی روی آینه به‌راننده هشدار دهد و همچنین مجهز به‌دوربین ۳۶۰ درجه است که درسال ۱۴۰۳ مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

آخرین اخبار