ایلان ماسک

ارزش سهام تسلا در سه‌ماهه نخست سال جاری ۲۹ درصد کاهش یافته و پیش‌بینی می‌شود فروش این شرکت نیز در سه ماه مذکور تا حد زیادی کاهش یابد.

درحالی ‌که تسلا برای ارائه گزارش عملکرد خود در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۴ آماده می‌شود، هم طرفداران این برند و هم منتقدان آن انتظار رشد فروش پایینی را دارند. هرچند رشد فروش پایین در سه‌ماهه نخست سال عجیب نیست، اما مشخص شده است استراتژی کاهش قیمت تسلا برای مقابله با افت فروش نتوانسته شرایط بازار را برای این برند آمریکایی بهتر کند. به‌گزارش «CNBC» تحلیلگران مالی و سهام‌داران انتظار دارند تسلا بتواند در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۴ حدود ۴۵۷ هزار دستگاه خودرو تحویل مشتریان دهد. هرچند این پیش‌بینی هنوز هم رشدی ۸ درصدی را نشان می‌دهد، اما در مقایسه با افزایش فروش ۳۶ درصدی سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۳ بسیار کمتر است.

شرایط در بازارهای مهم

به‌گزارش «WSJ» پیش‌بینی می‌شود فروش این شرکت در دو بازار مهم یعنی چین و ایالات‌متحده در سه‌ماهه نخست امسال حدود ۵ درصد کاهش یابد. به‌همین دلیل، حتی با وجود افزایش فروش تسلا در اروپا، برخی تحلیلگران معتقدند ممکن است فروش این شرکت برای نخستین‌بار از بهار ۲۰۲۰ کاهش یابد.

برای کند شدن رشد فروش تسلا می‌توان چند عامل را برشمرد. در درجه نخست، این برند در بازارهای جهانی خودروهای الکتریکی با رقابت شدیدی مواجه است که این موضوع در چین پررنگ‌تر است.

در این کشور، بی‌وای‌دی در سه‌ماهه پایانی سال ۲۰۲۳ با عبور از تسلا به پرفروش‌ترین سازنده خودروهای الکتریکی تبدیل شد. علاوه‌بر این، مدل ۳ با رقبای چینی رو به‌افزایشی مثل شیائومی SU7 مواجه است که به‌تازگی با ۴ هزار دلار قیمت پایه ارزان‌تر معرفی شده است.

تحلیلگران همچنین اشاره کرده‌اند که رفتار و دیدگاه‌های سیاسی ایلان ماسک ممکن است در ایالات‌متحده سبب کاهش استقبال خریداران شود. به‌طور سنتی، کسانی که علاقه‌مند به‌خودروهای کم‌آلاینده هستند، به‌گرایش سیاسی چپ تمایل دارند.

بااین ‌حال، ماسک از زمان شیوع بیماری کرونا و خرید توییتر، به‌دلیل دادن مجوز برای انتشار حرف‌های نفرت‌انگیز در این پلت‌فرم، غفلت از پرداختن به نژادپرستی در کارخانه‌های خود، ترویج تئوری‌های توطئه متعصبانه و همسویی با گرایش سیاسی راست، مورد انتقاد قرار گرفته است.

این اقدامات می‌تواند نظر خریداران را از خودروهای تسلا برگرداند. این شرکت در دیگر نقاط جهان مثل آلمان هم با انتقاد فعالان گرایش سیاسی چپ مواجه شده است. این گروه حتی اقدام به‌قطع برق کارخانه تسلا در برلین کرد که سبب توقف تولید کارخانه شد.

مشکل در حقوق کارگران

درحالی که شرکت خودروسازی تسلا همین حالا هم با اتحادیه کارگران خود درگیر است، به تازگی پرونده جدیدی علیه این شرکت در رابطه با نقض قانون پرداخت دستمزد کارگران مطرح شده است.

به‌گزارش «رویترز» درحالی که همین حالا هم شرکت تولید خودروهای برقی تسلا با کارگران خود دچار چالش است، اخیرا یک پرونده جدید هم علیه این شرکت خودروساز به‌اتهام نقض قانون پرداخت دستمزد کارگران در دادگاه کالیفرنیا باز شده است.

این پرونده از سوی دو نفر از کارگران سابق تسلا در دادگاه منطقه‌ای ساکرامنتو مطرح شده و آن‌ها از جانب هزاران نفر از کارگران تسلا خواستار دریافت ۵ میلیون‌دلار خسارت از این شرکت شده‌اند.

کارگران تسلا می‌گویند این شرکت در پرداخت اضافه‌کاری، تامین غذای مناسب و تخصیص زمان استراحت به آن‌ها اهمال کرده و به‌کارگران مرخصی استعلاجی با حقوق نداده است.

در این حال شاهد باز شدن پرونده جدید علیه تسلا هستیم که این شرکت در تلاش است تکلیف چندین پرونده مربوط به نژادپرستی علیه کارگران سیاه‌پوست در کارخانه‌ها و انبارهای این شرکت را روشن کند. همچنین چند شکایت از سوی حدود ۶ هزار کارگر تسلا و یک نهاد حقوق مدنی در کالیفرنیا علیه تسلا هم‌اکنون مفتوح است.

احتمال تغییر در شرایط

بااین ‌حال، پایان این شب‌های سیاه می‌تواند برای تسلا سفید باشد؛ زیرا کاهش رشد فروش این شرکت فقط به‌خاطر کاهش تقاضا نبوده و مشکلات تولید اوایل سال ۲۰۲۴ هم در این موضوع نقش داشته است.

علاوه‌بر تعطیلی کارخانه آلمان و کاهش سرعت تامین قطعات به‌دلیل حملات حوثی‌های یمن در دریای سرخ، تولید کارخانه کالیفرنیا هم کاهش یافته است؛ زیرا تسلا در حال به‌روزرسانی این کارخانه برای تولید نسخه به‌روزشده مدل ۳ بود.

علاوه‌بر این، اشتیاق برای آخرین به‌روزرسانی سیستم کمک‌راننده پیشرفته تسلا یا FSD هم می‌تواند سبب افزایش تقاضا شود. بااین‌ حال، پیش‌بینی کاهش تحویل خودرو و دیگر عوامل، منجر به‌کاهش ۲۹ درصدی ارزش سهام تسلا در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۴ شده است. این بدترین سه‌ماهه تسلا از لحاظ ارزش سهام از پایان سال ۲۰۲۲ تاکنون محسوب می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =