فیات

با توجه به آمار فروش سال گذشته میلادی مشخص شد که فیات بار دیگر پرفروش‌ترین برند از گروه استلانتیس است.

این برند حدودا یک میلیون و ۲۷۰ هزار دستگاه خودرو به‌فروش رسانده‌ که این مقدار بسیار بیشتر از جیپ و پژو به‌عنوان دیگر برندهای اصلی این گروه است که به‌ترتیب آمار فروش یک میلیون و ۴۰ هزار و یک میلیون و ۱۱۰ هزار دستگاه را ثبت کرده‌اند.

فیات حتی نسبت به‌آمار فروش سال ۲۰۲۲ هم رشد ۸ درصدی را ثبت کرده؛ اما این رکوردها برخلاف سایر برندهای پرفروش دنیا به‌واسطه بازارهای آسیایی کسب نشده و آمریکای لاتین در کنار ترکیه عامل اصلی چنین شرایطی بوده‌اند. برخلاف تصور کلی، اروپا دیگر منبع رشد فیات نیست. اگرچه این خودروساز ۳۹ درصد از محصولات خود را در این منطقه فروخت، اما محرک‌های واقعی تغییر و رشد، آمریکای لاتین (برزیل) و ترکیه هستند.

برزیل

این کشور بزرگ‌ترین بازار فیات برای سال‌ها بوده است و در طول ۱۰ سال گذشته ۷ بار یا بیشتر فروش فیات در بازار این کشور از بازار ایتالیا پیشی گرفته است. دلیل آن هم بسیار ساده است؛ برنامه‌ای ثابت و منظم برای معرفی و عرضه محصولات باتوجه به نیاز روز مشتریان.

فیات در برزیل به‌دلیل تکامل مداوم خود شناخته شده که سبب شده است آن‌ها این توانمندی را داشته باشند که روندها را تعیین کنند. این جریان به‌رغم این‌که توجه عموم را جلب می‌کند، همچنان به‌معرفی وسایل نقلیه جدید ادامه می‌دهد. برزیل با فروش ۴۷۲ هزار و ۵۰۰ دستگاهی در سال ۲۰۲۳، بیش از یک‌سوم حجم بین‌المللی فروش این برند را تشکیل می‌دهد.

ترکیه

دلایل رشد شتابان فیات در ترکیه در سال ۲۰۲۳ با برزیل متفاوت است. بازار خودرو این کشور برای کسانی که نمی‌خواهند به‌خاطر کاهش ارزش لیر ترکیه ضرر کنند، به‌بخش امنی از اقتصاد تبدیل شده است. بسیاری از مردم خودروهای جدید می‌خرند؛ زیرا می‌توانند آن‌ها را با قیمت‌های بالاتر دوباره بفروشند.

فیات در آن‌جا پیشتاز است و از این پدیده مستثنی نیست. سال گذشته فیات رکورد فروش ۱۹۳ هزار و ۲۰۰ دستگاه را در ترکیه ثبت کرد که این رقم تنها ۲۸ هزار و ۳۰۰ دستگاه کمتر از فروش در ایتالیا به‌حساب می‌آید. خودرو رنو با ۱۳۵ هزار و ۶۴۵ دستگاه و فورد با فروش ۱۰۲ هزار و ۳۸۰ دستگاه در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

برند خودرو فولکس‌واگن با ۸۸ هزار و ۷۷۶ دستگاه فروش در رتبه چهارم و برند پژو نیز با ۷۸ هزار و ۶۳۲ دستگاه فروش در رتبه پنجم قرار گرفتند. در سال ۱۹۷۱ کارخانه «فیات توفاس» با سرمایه‌گذاری فیات تاسیس شده و خروجی آن از صادرات ترکیه در سال ۲۰۲۲ فقط ۷ درصد بود (در مقابل ۲۲ درصد رنو)؛ اما شرایط در حال حاضر به‌نفع فیات تغییر کرده است.

فیات ایتالیا در «بورسا» تنها مرکز تحقیق و توسعه خارج از ایتالیا را تاسیس کرده است. در بازه زمانی ژانویه تا دسامبر سال گذشته فروش خودرو در ترکیه با ۶۳،۲ درصد افزایش نسبت به‌مدت مشابه سال قبل از آن به ۹۶۷ هزار و ۳۴۱ دستگاه و فروش خودروهای تجاری سبک نیز با ۳۹،۲ درصد افزایش به ۲۶۵ هزار و ۲۹۴ دستگاه رسید.

سال گذشته در مجموع یک‌هزار و ۱۵۸ دستگاه پورشه، ۵۳۳ دستگاه مازراتی، ۵۰۷ دستگاه لکسوس، ۱۲۱ دستگاه جگوار، ۳۶ دستگاه بنتلی، ۲۵ دستگاه فراری، ۲۳ دستگاه آستون‌مارتین و ۲۲ دستگاه لامبورگینی در ترکیه فروخته شد.

اصرار بر چینی نشدن

کارلوس تاوارس برندهای ایتالیایی را «بزرگ‌ترین جواهر» در نیروگاه استلانتیس توصیف کرده است. استلانتیس دارای مجموعه متنوعی از برندهاست؛ اما مدیرعامل این گروه خودروسازی تمایلی به‌کاهش یا فروش هیچ‌یک از آن‌ها ندارد. درواقع بسیاری از مدیران داخلی و خارجی و همچنین رسانه‌ها در تلاش هستند که به این گروه فشار وارد کنند تا برندهای خود را کاهش دهد؛ اما این مدیر باور دارد که یکی از مهم‌ترین نقاط قوت آن‌ها سابقه تاریخی برندهاست.

او در ادامه برندهای ایتالیایی را به‌عنوان «بزرگ‌ترین جواهر» در استلانتیس توصیف کرد و بر اهمیت آن تاکید کرد. تاوارس همچنین فاش کرد که شرکت‌های دیگری برای خرید این برندهای ایتالیایی ابراز علاقه کرده‌اند؛ اما تنها یک ثانیه طول کشید تا پیشنهادات را رد کند! تاوارس با افتخار اظهار داشت هیچ‌یک از برندهای استلانتیس را به‌چینی‌ها نمی‌فروشد و از استراتژی رقبا در صنعت‌خودرو انتقاد کرد.

وی گفت: «کسانی که خودروسازان چینی را به‌ایتالیا می‌آورند با کسانی که ولوو را به‌جیلی و ام‌جی را به‌یکی دیگر از خودروسازان چینی (SAIC) فروخته‌اند، همسو هستند. دوستان من، این شرایط قرار نیست برای استلانتس اتفاق بیفتد؛ این اتفاق برای برندهای ایتالیایی نخواهد افتاد.»

او همچنین گزارش‌های مربوط به‌ترک ایتالیا و برچیدن فیات توسط استلانتس را رد کرد و آن را «اخبار جعلی» خواند. در عوض، او تایید کرد این گروه بیش از ۵ میلیارد یورو (۵.۴ میلیارد دلار) در ایتالیا سرمایه‌گذاری خواهد کرد که شامل ساخت یک کارخانه باتری گیگافکتوری و تولید ۱۵ مدل جدید در کارخانه‌های محلی این کشور می‌شود.

برنامه‌هایی برای آینده

در شرایط فعلی استلانتیس باید اهمیت بیشتری برای بازارهای برزیل و ترکیه قائل شود. هنگامی که درباره آینده برندهای ایتالیایی توضیحاتی ارائه می‌شود، عمده آن‌ها متمرکز بر اروپاست. وقتی مدیران ارشد درباره آینده این برند صحبت می‌کنند، به‌سختی از برزیل و ترکیه نام برده می‌شود. دلایل این موضوع هم خیلی پیچیده نیست؛ زیرا در مدیریت این برند ذهنیت اروپایی وجود دارد.

برای ادامه مسیر فعلی و توسعه دادن آن لازم است دربرنامه تولید محصولات جدید به‌برزیل توجه ویژه‌ای شود و از سوی دیگر حتی به‌فکر عرضه محصولات خارج شده از خطوط تولید برزیلی با سایر کشورهای منطقه آمریکای لاتین بود؛ اما به‌طور قطع می‌توان از مسیر پیموده شده در برزیل برای تکرار موفقیت در اروپا هم درس گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =