کارت سوخت

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد به دلیل مصرف بالای خودروها در کشور، روزانه ۴۰میلیون‌لیتر بنزین و ۶۰ میلیون لیتر گازوئیل هدر می‌رود.

جلیل سالاری افزود: اگر حدود ۱۸میلیون خودرو شخصی، مصرف سوخت ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر داشته باشند، می‌توانیم ۴۰میلیون لیتر در روز صادرات بنزین داشته باشیم. این نشان می‌دهد خودروهای ما استانداردهای لازم را ندارند و مصرف سوخت بسیار بالاست. البته مساله در بخش‌های دیگر هم وجود دارد، به‌عنوان مثال چرخه حمل‌ونقل ما دچار اشکال است.

وی با بیان اینکه روند افزایش مصرف سوخت در همه انواع سوخت وجود دارد، تصریح کرد: ناوگان حمل‌ونقل باید نوسازی شود؛ همچنین خودروهای تولیدی باید به‌گونه‌ای طراحی شوند که مصرف آنها کمتر باشد زیرا قرار نیست همه فرآورده تولیدی نفت در شبکه حمل‌ونقل مصرف شود.

سالاری گفت: امروزه مصرف ۱۲۰میلیون لیتر بنزین با وجود حدود ۲۴ میلیون خودرو و ۵ میلیون موتورسیکلت بسیار بالاست که البته با هیچ استاندارد جهانی هم تطبیق ندارد. اکنون گازوئیل در کشور لیتری ۳۰۰ تومان فروخته می‌شود که این رقم حتی هزینه حمل هر لیتر گازوئیل را هم پوشش نمی‌دهد. لازم است یک سامانه پایشی ایجاد شود که به طور مثال بارنامه‌های جعلی را هم که بسیار زیاد صادر می‌شوند، شناسایی و با آن مقابله کند.

وی اظهار کرد: همچنین دستگاه‌هایی که متولی تعیین سهمیه سوخت برای بخش‌های مختلف اعم‌از فعالان اقتصادی هستند، کار پایش را به خوبی انجام دهند. بیش‌از ۱۶ دستگاه متولی تعیین سهمیه سوخت هستند که ازجمله آنها می‌توان به وزارتخانه‌های صمت، کشاورزی و کشور اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: صنایعی که در شهرک‌های صنعتی به شبکه گاز متصل نیستند و سهمیه سوخت می‌گیرند، باید پایش شوند تا مشخص شود آیا سوخت تحویلی به آنها صرف فعالیت اقتصادی و تولید شده یا به سمت قاچاق منحرف می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =