کارت سوخت

دی‌ماه سال گذشته، معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور درباره جزئیات طرح عدم تخصیص سهمیه سوخت به خودروهای فاقد بیمه‌نامه شخص‌ثالث گفت: طی‌ماه جاری این طرح برای تاکسی‌ها اجرایی می‌شود و بعد از آن نوبت به خودروهای خاص همچون وانت‌بارها، تاکسی‌های اینترنتی و... خواهد رسید.

مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۵ مصوب کرد همه خودروها ملزم‌به دریافت بیمه‌نامه شخص‌ثالث هستند. طبق ماده۴۵ این قانون، ارائه هرگونه خدمات به وسایل‌نقلیه فاقد بیمه‌نامه و رفع توقیف از آن‌ها توسط راهنمایی و رانندگی، دفاتر اسناد رسمی و سازمان ها و نهادهای مرتبط با امر حمل‌ونقل از قبیل تعویض پلاک وسایل‌نقلیه، تنظیم اسناد رسمی معاملات وسایل مذکور ممنوع است و عدم انجام تکلیف فوق حسب‌مورد تخلف اداری یا انتظامی محسوب می‌شود.

حتی اگر ماده۴۸ قانون نیز وجود نداشت ماده۴۵ قانون بیمه شخص‌ثالث نیز گویای این امر بود که نباید به این خودروها سوخت داده شود اما به‌دلیل اهمیت خاص موضوع سوخت، قانون‌گذار ماده جداگانه‌ای را به این امر اختصاص داده است. در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع می‌پردازیم.

برقرای ارتباط بین خودرو، بیمه‌نامه و کارت‌سوخت

دی‌ماه سال گذشته، معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور درباره جزئیات طرح عدم تخصیص سهمیه سوخت به خودروهای فاقد بیمه‌نامه شخص‌ثالث گفت: طی‌ماه جاری این طرح برای تاکسی‌ها اجرایی می‌شود و بعد از آن نوبت به خودروهای خاص همچون وانت‌بارها، تاکسی‌های اینترنتی و... خواهد رسید.

سیدکاظم عزیزی با بیان اینکه فاز اول اجرای این طرح را با خودروهای گازوئیل‌سوز و به صورت پایلوت آغاز کردیم، اظهار کرد: کل ناوگان گازوئیل‌سوز ۹۰۰هزار خودرو است و با اقداماتی که صورت گرفت، توانستیم ارتباط بین خودرو، بیمه‌نامه و کارت‌سوخت برقرار کنیم تا دقیقا کارت‌سوخت خودرو هدف مورد اعمال قانون قرار گیرد.

وی با بیان اینکه با شناسایی و احصای دقیق اطلاعات در آغاز اجرایی شدن طرح، بیش‌از ۵۰هزار خودرو فاقد بیمه‌نامه شخص‌ثالث شناسایی شد، ادامه داد: این طرح در سه گام تعریف شد. در تیرماه، خودروهایی که بیش‌از یک‌سال از انقضای بیمه‌نامه آن‌ها گذشته بود، مشمول این طرح شدند و وارد لیست هشدار شدند. در این گام بیش‌از ۲۰هزار خودرو مورد اعمال ماده۴۸ قانون بیمه شخص‌ثالث قرار گرفتند.

معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور با بیان اینکه یک‌ماه به این خودروها فرصت داده شد و زمانی‌که کارت‌سوخت را وارد نازل می‌کردند، علامت هشدار بیمه برای آن‌ها نمایان می‌شد، افزود: شرایط را به‌گونه‌ای فراهم کردیم که اگر شخص فرآیند اخذ بیمه‌نامه شخص‌ثالث را انجام داد، کارت‌سوختش از لیست خاکستری خارج و تخصیص سوخت برای آن به روال عادی برگردد.

وی همچنین تاکید کرد: گام دوم در شهریورماه و برای حدود ۲۰هزار خودرو که بیش‌از پنج‌ماه از انقضای بیمه‌نامه آن‌ها گذاشته بود، اجرا شد و در آبان‌ماه نیز مابقی خودروهای گازوئیل‌سوز بدون بیمه وارد لیست هشدار و سپس وارد لیست خاکستری شدند. منظور از لیست خاکستری، همان غیرفعال شدن موقت کارت‌سوخت و عدم تخصیص سهمیه سوخت است.

عزیزی با بیان‌اینکه این طرح موجب شد که بیش‌از ۲۰هزار خودرو اقدام به مراجعه جهت دریافت بیمه‌نامه شخص‌ثالث کنند، گفت: همچنان ۳۰هزار خودرو اقدام به اخذ بیمه‌نامه نکرده‌اند که به دنبال آن روزانه دومیلیون لیتر در مصرف نفت‌گاز صرفه‌جویی شد. اگر یک‌دلار را به‌عنوان قیمت واقعی نفت‌گاز درنظر بگیریم معادل ۲میلیون دلار در روز می شود که رقم قابل‌توجهی است.

بخشی از ناوگان فاقد بیمه در چرخه حمل‌ونقل کشور فعال نبودند

در ادامه اجرای این طرح روز گذشته معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور گفت: طرح عدم‌تخصیص سهمیه سوخت به تاکسی‌های بدون بیمه شخص‌ثالث اجرایی شده است و خودروهایی که قافد بیمه باشند سهمیه سوخت نخواهند گرفت. سیدکاظم عزیزی در ادامه افزود: وانت‌بارهای فاقد بیمه نیز شناسایی شده و در مرحله اجرا قرار گرفتند.

وی با اشاره به ماده۴۸ قانون بیمه اجباری خسارات وارده به شخص‌ثالث اظهار کرد: در اجرای تکلیف محوله به ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت مطابق این ماده قانونی، صدور کارت‌سوخت و تخصیص سهمیه سوخت برای وسایل نقلیه فاقد بیمه ممنوع است و در این مورد پس از اجرای موفق این طرح در بخش ناوگان گازوئیل‌سوز، گام اول اجرای طرح در بخش ناوگان بنزین‌سوز با تاکسی‌ها آغاز شد که ۲۸هزار تاکسی درون و برون‌شهری فاقد بیمه شناسایی و پس از اطلاع‌رسانی صورت گرفته به این گروه از ناوگان، دارندگان بیش‌از ۵هزار تاکسی تاکنون اقدام به دریافت بیمه‌نامه کردند و مابقی تاکسی‌ها پس از اعمال این ماده قانونی، مشمول عدم برخورداری از سهمیه سوخت شدند.

وی با تاکید بر الزامی بودن دریافت بیمه‌نامه شخص‌ثالث برای همه خودروها و موتورسیکلت‌ها مطابق قانون بیمه اجباری و شرط دارا بودن بیمه‌نامه شخص‌ثالث برای برخورداری از کارت‌سوخت و نیز سهمیه سوخت مطابق ماده۴۸ این قانون افزود: مقرر شده است گام دوم طرح در بخش ناوگان بنزین‌سوز برای وانت‌بارها اجرایی شود که باتوجه به احصا صورت‌گرفته، بیش‌از ۱۰درصد این خودروها فاقد بیمه هستند که در صورت عدم اخذ بیمه‌نامه طی روزهای آتی، مورد اعمال ماده قانونی مذکور قرار خواهند گرفت.

معاون ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور با بیان اینکه اجرای این طرح علاوه‌بر تاثیر بسزایی در افزایش ضریب نفوذ بیمه شخص‌ثالث و درنتیجه ارتقای سطح ایمنی، انضباط و امنیت در حوزه حمل‌ونقل کشور، آثار و نتایجی در حوزه مدیریت بهینه مصرف سوخت نیز داشته است، اظهار کرد: بخشی از ناوگان فاقد بیمه اساسا در چرخه حمل‌ونقل کشور فعال نبودند، اما از سهمیه سوخت مشابه خودروهای فعال برخوردار می‌شدند با اجرای این طرح، وجه تمایز بین ناوگان فعال و غیرفعال در بهره‌مندی از سهمیه سوخت حاصل شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =