کد خبر: 248974
تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۷
بازار خودرو

به گزارش « اخبار خودرو » ، رضا آریاراد در سرمقاله روز ( دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ) روزنامه دنیای خودرو، به موضوع «زمان خرید خودرو » پرداخت

کارشناس و فعال صنعت خودرو در این باره نوشت:

بازار خودرو در سال ۱۴۰۳ بارها به‌صورت مقطعی و متاثر از اخبار تنش‌های منطقه‌ای، با یک‌سری نوسانات قیمتی روبه‌رو شد که تا حدود زیادی با فراز و فرودهای نرخ دلار همسو بود. هرچند نمودار کلی قیمت‌ها در بازار کلی نشان‌دهنده افزایش قیمت‌ها با شیبی ملایم است اما واقعیت این است که هیچ‌یک از قیمت‌های هیجانی ایام نوسانی، تثبیت نشدند و کسانی که با نگرانی از استمرار جهش نرخ‌ها اقدام به خرید کردند، با بازگشت قیمت‌ها به حالت قبل یا کمی پایین‌تر و بالاتر از آن متضرر شدند. این در حالی است که کارشناسان بازار خودرو در تحلیل‌های خود گوشزد کرده بودند که وقتی شاهد قیمت‌گذاری یا مصوبه جدیدی درباره بازار خودرو نبوده‌ایم و از سوی خودروسازان نیز تغییرات قیمتی در خودروهای عرضه‌شده به بازار رخ نداده، روند افزایشی قیمت خودروها در برهه زمانی کوتاه‌مدت نشان از واکنش‌های هیجانی بازیگران بازار خودرو دارد.

البته این واکنش‌ها صرفا مختص بازار خودرو یا دیگر بازارهای کشور نبوده و در برخی بازارهای جهانی اعم‌از بورس‌ها، معاملات طلا و... نیز متاثر از تنش‌های منطقه دیده شده است.

اما در ادامه با پایان یافتن درگیری‌ها و ادامه‌دار نشدن آن‌ها شاهد بودیم که قیمت‌ها به مدار قبل بازگشته و دوباره بازار شکل آرامی به خود گرفته است.

درواقع باید اذعان داشت تنش‌ها به‌طور مستقیم تاثیری بر صعود قیمت‌ها در بازار خودرو نداشته و در این بازار بیش‌از هر چیزی شاهد رفتارهای هیجانی و افزایش کاذب قیمت‌ها بودیم. چراکه مولفه‌ اصلی تاثیرگذار بر بازار خودرو، تناسب یا عدم تناسب عرضه و تقاضا است که تاثیر آن ماندگار است، نه تاثیر تنش‌هایی که به‌صورت برهه‌ای شاهد تاثیر کوتاه‌مدت آن بر اقتصاد ایران و جهان بودیم.

بر این اساس، پیشنهاد کارشناسان به متقاضیان خودرو این است که در ایام نوسانات هیجانی، برای خرید دست نگهدارند تا بازار از وضعیت هیجانی خارج شود و کمی ثبات و شفافیت پیدا کند، سپس نسبت به خرید خودرو اقدام کنند.

ازسوی‌دیگر، باید در نظر داشت که هدف از اجرای برنامه واقعی‌سازی قیمت‌ خودرو نیز باز شدن دست خودروسازان برای افزایش تولید و عرضه است که می‌تواند تعادل نسبی بازار وکاهش نوسانات قیمتی را به همراه داشته باشد و شرایط را برای حضور خریداران واقعی خودرو آماده‌تر کند.

درهرصورت، اگر نیاز یک متقاضی خرید خودرو واقعی بوده و خریدار، مصرف‌کننده واقعی باشد، بهتر است در ایامی که قیمت‌ها هیجانی نیست یا به‌اصطلاح روزهای آرام بازار، اقدام به خرید کند و مطمئن باشد که به‌عنوان یک مصرف‌کننده در درازمدت متضرر نخواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =