موسی ترابی ، کارشناسان حوزه صنعت خودرو

حمایت نهادهای دولتی، تامین تسهیلات لازم توسط دولت برای تحقق اهداف توسعه‌ای و خودکفایی در صنعت خودرو ازجمله الزامات تحقق اهداف ازپیش تعیین‌شده در خودروسازی است.

موسی ترابی، فعال و کارشناس صنعت خودرو در این خصوص معتقد است: «دولت برای خودکفایی در صنعت خودرو با تامین تسهیلات مالی باید به خودروسازان در طراحی، استانداردسازی و تولید انبوه قطعات کلیدی خودرو کمک کند.»

تکیه بر توان شرکت‌های دانش‌بنیان در تحقق اهداف توسعه‌ای و داخلی‌سازی تولید خودروسازان چه میزان موثر است؟

در حوزه خودروسازی شاهد هستیم توان دستیابی به دانش طراحی و ساخت همه قطعات با تکیه بر توانمندی دانش‌بنیان‌ها وجود دارد اما آنچه حائزاهمیت بوده، اعتماد به دانش داخلی، تامین سرمایه و تسهیلات لازم در این بخش است تا با تولید انبوه این قطعات بتوانیم پاسخگوی نیاز داخل باشیم.

ضمانت اجرایی قراردادهای خودروسازان با شرکت‌های دانش‌بنیان چیست؟

خودروسازان برای تامین قطعات غیرکلیدی خودرو معمولا علاقه‌مند به همکاری با قطعه‌سازان داخلی هستند اما کمبود نقدینگی و عدم توانایی خودروساز برای سرمایه‌گذاری در این بخش باعث شده خودروسازان برای تامین قطعات کلیدی و های‌تک با قطعه‌سازان خارج از صنایع خودروسازی قراردادهایی منعقد کنند که ضمانت اجرایی لازم را ندارند.

پیشنهاد شما به دولت و مسئولان صنعت خودرو برای تحقق اهداف فعالان این صنعت چیست؟

تغییر نگرش در این خصوص باید اتفاق بیفتدهمچنین حمایت نهادهای دولتی، یکی از لازمه‌های تامین تسهیلات لازم و سرمایه‌گذاری در این بخش است که حضور کارشناسان دولتی برای نظارت بر اجرای درست برنامه‌ها را می‌طلبد. دولت برای خودکفایی در صنعت خودرو با تامین تسهیلات مالی باید به خودروسازان در طراحی، استانداردسازی و تولید انبوه قطعات کلیدی خودرو کمک کند. هم‌اکنون که زمان تدوین برنامه هفتم توسعه و بودجه سال آینده است، خودروسازان و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند نیازهای خود را در سطحی واقع‌نگرانه به دولت و مجلس اعلام کنند تا تصمیمات لازم در این زمینه گرفته شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =