خودرو برقی

در این دوره از ثبت‌نام محصولات برقی این امکان وجود ندارد که برای خرید صف تشکیل شود. پس از این‌که متناسب با تعداد خودروهای موجود افراد مشخص شوند و به‌اصطلاح رزرو (تا زمان واریز وجه) صورت گیرد عملا الباقی مشمول «عدم تخصیص» یا «ابطال» خواهند بود و از این نوبت حذف خواهند شد.

از بعد از ظهر روز جمعه نتایج اولیه متقاضیان ‌خودروهای برقی به‌تدریج اعلام شد. بر این اساس متقاضیان با مراجعه به پنل خود از دیروز می‌توانستند از وضعیت ثبت‌نام خودرو وارداتی برقی مورد ‌نظر خود مطلع شوند.

از ۳۰ اردیبهشت‌ماه، این امکان برای متقاضیان خودروهای برقی که پیش از آغاز ثبت‌نام، نسبت به‌تعریف حساب وکالتی به نام خودروهای برقی اقدام و مبلغ ۱۰۰ میلیون‌تومان را در این حساب بلوکه کرده بودند، فراهم شد که از میان هفت مدل خودرو برقی وارداتی عرضه‌شده از طریق سامانه یکپارچه خودروهای برقی برای انتخاب و ثبت درخواست یک خودرو، آن هم بدون شرایط و محدودیت ثبت‌نام‌ در طرح‌های فروش خودروها اقدام کنند.

بر این اساس ۱۴۰ هزار نفر در طرح فروش خودروهای برقی شرکت کردند؛ این درشرایطی است که قرار است ۱۰ هزار دستگاه خودرو در این مرحله عرضه شود. براساس اطلاعات منتشرشده، بالغ بر ۲۵ هزار نفر صرفا برای سه مدل خودرو، ثبت درخواست داشته‌اند. به‌این ترتیب با پایان مهلت ثبت‌نام، فرآیند پایش مشتریان از بعد از ظهر جمعه آغاز شده و مشتریان می‌توانستند به‌پنل خود مراجعه و از وضعیت ثبت‌نام مطلع شوند.

بر این اساس مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه خودروها بر این نکته تاکید کرده که متقاضیان به سه دسته تقسیم‌ شدند و «صفِ انتظار به‌معنی فروش خودروهای وارداتی عادی» وجود ندارد و متقاضیان یا مشمول تخصیص یا عدم‌تخصیص خواهند بود و چنانچه فرد منتخب در موعد مقرر واریز وجه نکند، متقاضی دیگر جایگزین خواهد شد. آن‌چه مشخص است سیاستگزار در این مرحله از فروش وارداتی‌ها که متعلق به‌محصولات برقی است، از خطای قبلی خود درس گرفته و تمام ثبت‌نام‌کنندگان را مشمول دریافت خودرو اعلام نکرده است.

در مرحله قبلی ثبت‌نام از متقاضیان خودروهای وارداتی که اسفند ۱۴۰۱ انجام شد، تمام ثبت‌نام‌کنندگان با اولویت‌بندی وزارت صمت مشمول دریافت خودرو شدند. این در شرایطی است که در محصولات برقی اولویت‌بندی به‌معنای تخصیص خودرو نیست. به‌گفته مهدی تقدسی متقاضیان در سه دسته تقسیم خواهند شد. دسته اول متقاضیانی هستند که خودرو به آن‌ها تخصیص داده شده است.

دسته دوم متقاضیانی‌ هستند که در صف انتظار موقتیِ خرید خودرو مورد نظر قرار می‌گیرند تا در صورت عدم تکمیل وجهِ دسته اول یا افزایش ظرفیت فروش، خودرو به آن‌ها تخصیص داده شود. درنهایت دسته سوم متقاضیانی هستند که در وضعیت عدم‌تخصیص قرار خواهند گرفت و مشمول تخصیص در این دوره نخواهند بود.

بدین‌ترتیب در این دوره از ثبت‌نام محصولات برقی این امکان وجود ندارد که برای خرید صف تشکیل شود. پس از این‌که متناسب با تعداد خودروهای موجود، افراد مشخص شوند و به‌اصطلاح رزرو (تا زمان واریز وجه) صورت گیرد، عملا الباقی مشمول «عدم تخصیص» یا «ابطال» خواهند بود و از این نوبت حذف خواهند شد و همچون مدل عرضه‌ خودروهای بنزینی این‌گونه نخواهد بود که مجددا در همین گروه امکان ثبت‌نام‌ داشته باشند؛ مگر آن‌که فردی از منتخبان (افرادی که به شرکت‌ها معرفی می‌شوند) از واریز وجه منصرف شود و وجه خودروها را واریز نکنند.

از طرفی نماینده ویژه وزیر صمت در حوزه توسعه خودروهای برقی گفت: «۱۴۰ هزار نفر برای خرید خودروهای برقی ثبت‌نام کردند. هم‌اکنون حدود ۷ تا ۸ هزار خودرو برقی موجود است و ۲ هزار خودرو دیگر تا تیر می‌رسد.»

حسن کریمی سنجری، نماینده ویژه وزیر صمت در حوزه توسعه خودروهای برقی اظهار کرد: «استارت خودروهای برقی شاید از ۵ سال گذشته در صنعت‌خودرو کشور و در دولت‌های گذشته خورده بود؛ اما روند بسیار کندی داشت.»

وی با بیان این‌که ممکن است برنامه جدید وزارت صمت برای تولید و واردات خودروهای برقی تا دو سال یا حتی ۳ سال طول بکشد، افزود: «صد هزار دستگاه تاکسی، ۲۰ هزار دستگاه خودرو شخصی، ۴ هزار دستگاه اتوبوس برقی و ۴۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی هدف‌گذاری وزارت صمت برای فاز اول برقی‌سازی در کشور است.»

کاهش قیمت ۱۱ میلیون‌تومانی پژو پارس TU۵

خودروهای داخلی روز گذشته افت بهای یک تا ۱۱ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پژو پارس TU۵ (دریچه‌برقی) (۱۴۰۲) با ۱۱ میلیون‌تومان کاهش ۸۶۴ میلیون‌تومان، کوییک GXH (۱۴۰۳) با ۹ میلیون‌تومان کاهش ۴۴۶ میلیون‌تومان، کوییک GX-R (سفید مشکی) (۱۴۰۳) با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۴۵۱ میلیون‌تومان، تارا ۶ دنده (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۳ میلیون‌تومان کاهش ۷۷۲ میلیون‌تومان و دنا پلاس (۵ دنده) (۱۴۰۳) با ۳ میلیون‌تومان کاهش ۸۰۵ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد افت بهای ۵ تا ۳۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت دانگ‌فنگ شاین مکس (۲۰۲۳) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان، فونیکس FX پریمیوم (۱۴۰۳) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۲۵۰ میلیون‌تومان، فیدلیتی پرایم ۵ نفره (رینگ ۱۰ پره) (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۹۳۰ میلیون‌تومان، فونیکس آریزو ۶ پرو (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۵۳۵ میلیون‌تومان و کی‌ام‌سی J۷ (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۷۳۵ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در میان خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افت بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که کیا K۵ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۹۵۰ میلیون‌تومان، تویوتا کرولا - ۱۲۰۰ سی‌سی (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان، جتا VS۵ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۶۵۰ میلیون‌تومان و سوزوکی سیاز (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۱۵۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند. از طرفی در گروه خودروهای خارجی لوکس، شاهد تغییر بهای خاصی نبودیم و اغلب مدل‌های حاضر در این گروه با ثبات قیمت به کار خود ادامه دادند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =