مراسم تحویل خودروی برقی نبکا ET5

  در این مراسم، ۱۰ دستگاه خودرو نبکا ET۵ به مشتریان شرکت نوین ماهان تحویل داده شد که آغازگر تحویل ۱۰۰ دستگاه از این خودرو تا پایان خردادماه بود

آیین تحویل نخستین خودرو برقی هوشمند با نام نبکا ET۵ روز گذشته در محل اداره تحویل کرمان‌موتور برگزار شد. در این مراسم که با حضور دکتر پویا سالاری شریف، مدیرعامل شرکت نوین‌ماهان (نبکا) و دکتر محمدحسین رفان، مدیرعامل شرکت برق و کنترل مپنا (مکو) برگزار شد، ۱۰ دستگاه خودرو نبکا (اسکای‌ول) ET۵ به‌مشتریان شرکت نوین ماهان تحویل داده شد که آغازگر تحویل ۱۰۰ دستگاه از این خودرو تا پایان ماه جاری (خردادماه) بود.

ریل‌گذاری فرآیند شماره‌گذاری و تحویل خودروهای برقی در کشور

مدیرعامل شرکت نوین‌ماهان (نبکا) در حاشیه این مراسم با بیان این‌که سرانجام پس از چند ماه انتظار مشتریان، توانستیم فرآیند تولید تا تحویل را با موفقیت طی کنیم، به خبرنگار «دنیای‌ خودرو» گفت: «برخی از این فرآیندها برای خودروهای برقی تولیدی در سیستم‌های شماره‌گذاری تعریف نشده بود؛ به‌عنوان مثال، ما مجوز پلاک را در سال گذشته دریافت کرده‌ بودیم، اما برخی سامانه‌ها مانند سامانه اسقاط این قابلیت را نداشتند که بتوانیم پلاک این خودروها را دریافت کنیم.

البته همه خودروسازان با این سامانه‌ها مشکل داشتند؛ اما مشکل ما به دلیل جدید بودن نوع محصول کمی پیچیده‌تر بود. همین موضوع سبب شد این تاخیر سه، چهار ماهه اتفاق بیفتد. این درحالی است که ما از اواخر بهمن‌ماه آماده تحویل این خودروها به مشتریان بودیم. اما در هر حال، این مراحل باید یک بار در کشور طی و به‌نوعی ریل‌گذاری می‌شد. خوشبختانه اگر از این پس، شرکت‌های دیگر هم تولید خودرو برقی داشته باشند، فرآیند شماره‌گذاری و تحویل برای آن‌ها هم ساده‌سازی شده است.»

وی با اشاره به‌تحویل حدود ۱۰۰ دستگاه از خودرو نبکا ET۵ تا پایان خردادماه گفت: «در نمایشگاه شیراز که طی روزهای ۲۲ تا ۲۵ خردادماه برگزار می‌شود، بار دیگر این خودرو روی خط فروش قرار می‌گیرد که میزان آن بستگی به‌بازخورد بازار دارد و با توجه به این‌که انتظار می‌رود بازخورد خوبی از بازار دریافت کنیم، امیدواریم امسال بتوانیم بالای ۱۵۰۰ دستگاه از آن به‌فروش برسانیم.»

انتقال دانش فنی در حوزه نرم‌افزاری و زیرسیستم‌های خودرو

سالاری‌شریف درخصوص روند داخلی‌سازی خودرو ET۵ تصریح کرد: «از آن‌جا که این خودرو برای نخستین‌بار با این سطح از تکنولوژی در کشور ما به‌خط تولید می‌آمد، با حداقل داخلی‌سازی تولید شد. یعنی قطعه داخلی در این خودرو به‌کار نرفته و فقط مونتاژ انجام شده است. اما انتقال دانش فنی در حوزه نرم‌افزاری صورت گرفته و درحال ‌حاضر تقریبا قسمت عمده دانش فنی زیرسیستم‌های خودرو منتقل شده است و تیم ما روی آن کار می‌کنند تا بتوانیم استقرار این سامانه را در ایران داشته باشیم. اما به‌طور کلی، میزان داخلی‌سازی خودروهای برقی در آینده بستگی به‌میزان تیراژ آن‌ها و استقبال بازار دارد؛ هرچه شمارگان این خودروها بالاتر رود، عمق ساخت داخل آن‌ها بیشتر شده و سرمایه‌گذاری‌های بیشتری نیز در این حوزه انجام خواهد شد.»

وی با اشاره به‌ظرفیت‌های بالقوه برای داخلی‌سازی بخش‌هایی از خودروهای برقی در کشور گفت: «زمینه توسعه ساخت داخل خودروهای برقی در بخش‌هایی همچون باتری‌پکینیگ وجود دارد. مدارات شارژ را نیز شرکت مپنا به‌طور کامل می‌تواند تولید کند. همچنین درصورتی ‌که تیراژ اقتصادی باشد، قوای محرکه شامل موتور و... را می‌توان قالب‌سازی کرد و در این زمینه تا درصد خوبی می‌توان داخلی‌سازی داشت؛ برخلاف خودروهای بنزینی که چند دهه است در تولید آن‌ها پیش می‌رویم، اما هنوز به این اهداف نرسیده‌ایم.»

گارانتی ۸ ساله یا ۲۰۰ هزار کیلومتری برای باتری خودرو ET۵

مدیرعامل شرکت نوین‌ماهان با اشاره به‌این‌که خریداران ما یک شارژر خانگی خواهند داشت که در سری‌ اول وارداتی بوده، اما اصلاح شده است و مشکل Earth ندارد، افزود: «به نفرات اولی که این خودرو را در مراسم رونمایی خریداری کردند، شارژر وال‌باکس و کارت شارژ ۲۰ هزار کیلومتری رایگان هدیه دادیم.»

وی ادامه داد: «گارانتی باتری این خودرو ۸ سال یا ۲۰۰ هزار کیلومتر لحاظ شده و گارانتی خود خودرو نیز ۳ سال یا ۱۵۰ هزار کیلومتر در نظر گرفته شده است.»

وی درپاسخ به‌پرسشی درخصوص نگرانی‌های موجود بابت تغییر احتمالی رویکردهای فعلی به‌توسعه خودروهای برقی در کشور با تغییر دولت گفت: «این یک ترند جهانی است و به‌نظر من صرفا با تغییر دولت نمی‌تواند اتفاق خاصی در این زمینه بیفتد. البته ممکن است فرآیندها تا اندازه‌ای با تغییراتی همراه شود؛ اما این مسیری است که دولت، بخش‌خصوصی و شهرداری‌ها روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند و من معتقدم که این موضوع برگشت‌پذیر نیست.»

پرقدرت با شارژ سریع و پیمایش بالا

کراس‌اوور برقی نبکا ET۵ به یک پیشرانه الکتریکی ۲۰۴ اسب‌بخاری و ۳۲۰ نیوتون‌متری از برند مطرح و جهانی در عرصه خودروهای برقی یعنی BYD مجهز شده که مزین به لوگو حک‌شده BYD روی آن است و یک گیربکس اتوماتیک برقی توان آن را به چرخ‌های جلو خودرو می‌رساند. باتری لیتیومی ۷۲ کیلوواتی نبکا ET۵ تنها با صرف زمان ۳۰ دقیقه تا ۸۰ درصد شارژ می‌شود و لذت رانندگی بدون صدا و آلایندگی را ارائه می‌دهد. نبکا ET۵ با توجه به‌ظرفیت باتری خود، ۵۲۰ کیلومتر مسافت را با هر بار شارژ طی می‌کند.

وزن، ابعاد، شتاب

نبکا ET۵ وزنی حدود ۱.۹ تن دارد و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را طی ۹.۶ ثانیه ثبت می‌کند. طول، عرض و ارتفاع این خودرو به‌ترتیب ۴۶۹۸، ۱۹۰۸ و ۱۶۹۶ میلی‌متر و فاصله بین دو محور فوق‌العاده بلند آن ۲۸۰۰ میلی‌متر است. با وجود جانمایی باتری‌ها در کف کابین، حداقل فاصله این خودرو از سطح زمین ۱۵۹ میلی‌متر است که برای یک کراس‌اوور الکتریکی مناسب به‌نظر می‌رسد. فضای عقب نبکا ET۵ نیز جادار و راحت است و حالت صندلی را می‌توان به‌دلخواه تغییر داد.

این خودرو همچنین مجهز به‌بزرگ‌ترین سانروف پانوراما با قابلیت فعال‌سازی هوشمند صوتی و درِ عقب برقی القایی هوشمند است. صندوق‌عقب برقی هوشمند نبکا ET۵ همچنین دارای چندین راه باز شدن است که راحتی را برای شما به‌ارمغان می‌آورد. به‌منظور به‌حداکثر رساندن راحتی رانندگی، تمام تجهیزات با انعطاف‌پذیرترین و کاربردی‌ترین عناصر طراحی، تعبیه شده و تمامی جزئیات نیز با مواد درجه یک تولید شده‌اند.

از هوای سالم تا خواب سالم

یکی از مزایای نبکا ET۵، سیستم تهویه و تصفیه‌هوای ویژه N۹۵ آن است که با حذف ذرات بزرگ‌تر از ۲.۵ میکرون، بهترین و سالم‌ترین هوا برای تنفس را فراهم می‌سازد. حرکت صندلی‌ها در این خودرو به‌صورت تمام‌برقی و اتوماتیک بوده و همچنین به‌سیستم سرمایش و گرمایش نیز مجهز است.

با توجه به‌برخورداری صندلی راننده از قابلیت تنظیم گودی کمر، زیرپایی، پشت سری جهت خواب و قابلیت امکان خوابیدن درازکش کامل، ویژگی «امکان خواب سالم» نیز برای صندلی راننده این خودرو به‌ثبت جهانی رسیده است که حتی برای توقف‌های طولانی و استراحت شبانه نیز تا حد بسیاری مناسب است.

دنیایی از جدیدترین امکانات

در کراس‌اوور برقی نبکا ET۵، سیستم اتصال شبکه هوشمند Skylink، اکولوژی دیجیتال Skyworth را یکپارچه می‌کند.

همچنین سیستم هوشمند یکپارچه با متصل ‌بودن به‌منابع اطلاعاتی متعدد، بهترین سفر را برای راننده و سرنشینان این خودرو برنامه‌ریزی می‌کند. نبکا از کیفیت بسیار بالای صدا و تصویر سیستم مالتی‌مدیا،‌ سیستم کروز تطبیقی با سرعت کامل (ACC)، دستیار حرکت بین خطوط (LKA)، کمک‌راننده یکپارچه کروز (ICA)، سنسور و هشدار حداکثر سرعت (TSR)، پارک اتوماتیک (APA) و سوییچینگ خودکار برخوردار است.

از دیگر مشخصات و امکانات این خودرو می‌توان به این موارد اشاره کرد؛ سیستم هوشمند ترمز فعال، ترمز پارک برقی، فرمان برقی، ترمز ABS+EBD، سیستمهای پایداری EBD/CBC، ترمز اضطراری اتوماتیک BA/EBA، سیستم ضد خواب آلودگی راننده ARS/TCS، سیستم کنترل پایداری ESC/DSC، سیستم کنترل ایستایی در شیب و سربالایی (HAC)، کنترل سرعت خودرو در سرپایینی، اتوهلد، دوربین ۳۶۰ درجه، انتخاب حالت رانندگی، اخطار خواب‌آلودگی راننده، چراغهای لیزری جلو، باز شدن درِ صندوق عقب با حسگر پا، نورپردازی داخلی خودرو با ۱۲۸ طیف رنگی هماهنگ با موزیک، جعبه خنک‌شونده (Coolbox)، خروجی برق ۲۲۰ ولت داخل خودرو، شارژر وایرلس موبایل، شارژر همراه ۱۱ کیلوواتی، امکان استفاده از برق خودرو برای راه‌اندازی وسیله‌های برقی و چراغ‌های جلو لیزری با امکان روشن‌ کردن تا ۳۰۰ متر.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =