تراموا

قطار سبک شهری (تراموا) یکی از مُدهای حمل‌ونقلی است که از سال‌ها قبل در طرح جامع مدیریت شهری تهران دیده شده و از دهه ۸۰ قرار بود میهمان پایتخت شود اما رفته رفته به دلیل مشکلات مالی و ظهور دغدغه‌های جدید، از دستور کار مدیران شهری آن دوره خارج شد.

البته در این دوره مدیریت شهری، شهرداری و شورای شهر بر اجرای آن در چند کریدور پر تردد تهران تاکید دارند. این روزها خبرهای تازه ای در این باره به گوش می‌رسد که در ادامه این موضوع را بررسی می کنیم.

ایجاد تراموا در مسیر جنت‌آباد به لویزان

راه‌اندازی تراموا در تهران همواره با موافقان و مخالفان زیادی روبه‌رو بوده است اما اکنون خبر می‌رسد در شورایعالی ترافیک، ایجاد دو خط تراموا تصویب شده و در حال بررسی نهایی است. براساس اخبار منتشرشده، در شورایعالی ترافیک ایجاد دو خط تراموا برای مسیر میدان آزادی -پایانه فعلی یا جدید شرق تصویب شده که البته اتصال به پایانه جدید شرق در حال بررسی است. همچنین ایجاد تراموا در مسیر جنت‌آباد به لویزان مطرح است که این مسیر در اولویت دوم قرار دارد و سازمان حمل‌ونقل ترافیک در حال بررسی نهایی است.

مدیرعامل شرکت مترو تهران در مورد توسعه مترو به پایانه جدید شرق توضیحاتی ارائه کرد و گفت: برای توسعه خط دو مترو به پایانه جدید شرق، دو سناریو طراحی شده است.

مسعود درستی در ادامه گفت: شرکت مترو مطالعات مشترکی را با سازمان حمل‌ونقل ترافیک آغاز کرده که براساس آن اولویت احداث تراموا در برخی مسیرها بررسی خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه ساخت تراموا در تهران تاییدیه شورایعالی ترافیک کشور را اخذ کرده و بعد از تکمیل مطالعات برای بررسی به شورای شهر تهران ارسال خواهد شد، افزود: برای توسعه خط دو مترو به پایانه جدید شرق دو سناریو طراحی شده است؛ چرا که فاصله ایستگاه فرهنگسرا در خط دو مترو تا پایانه شرق حدود ۵کیلومتر است و با دو ایستگاه مترو می‌توان این مسیر را طی کرد؛ اما برخی نیز پیشنهاد ایجاد تراموا را مطرح کردند که مشاور پروژه تا آخر خرداد فرصت خواسته تا نظر نهایی در این خصوص را اعلام کند.

درستی در مورد سرانجام راه‌اندازی تراموا در تهران با تاکید بر اینکه مطالعات این پروژه دو وجهی است؛ اما متولی کل این موضوع سازمان حمل‌ونقل ترافیک تهران است، اظهار کرد: برای احداث تراموا در تهران باید علاوه بر مطالعات امکان‌سنجی در حوزه اجرایی نیز مطالعات دقیقی صورت بگیرد که این مهم در حال انجام است.

احداث تراموا با چرخ لاستیکی و بدون ریل‌گذاری

بهمن‌ماه سال گذشته، رئیس شورای شهر تهران از منتفی شدن احداث تراموا با ریل‌گذاری در خیابان‌ها به صورت LRT خبر داد و گفت: احداث تراموا با چرخ لاستیکی و بدون ریل‌گذاری در نظر گرفته شده که پس از انجام مطالعات، اگر به صلاح شهر باشد، انتخاب خواهد شد. چند روز بعد، شهردار تهران با بیان اینکه تراموا مصوبه شورای عالی ترافیک را دارد و به شورای شهر نمی‌آید، گفت: مشاور گرفته‌ایم و مطالعات تکمیلی، مبنای تصمیم‌گیری است.

زاکانی تاکید کرد: مجوز تراموای چرخ لاستیکی از شورای عالی ترافیک دریافت شده، اما هنوز در مرحله تفاهم است و در سفر چینی‌ها به تهران موارد بررسی خواهد شد. در مجموع 6 خط مترو، دو خط سریع‌السیر ضربدری از کرج به ورامین و پردیس به شهریار، دو خط تراموا، دو خط بی‌آرتی و یک خط سریع السیر تی آر تی بررسی شد. شهردار تهران اعلام کرد: اگر سفر چینی‌ها به تهران به تفاهم برسد، تراموا در پایتخت ایجاد خواهد شد.

معاون فنی و مهندسی شرکت راه آهن شهری تهران و حومه نیز با بیان اینکه مترو، اتوبوس‌های بی آرتی و تراموا، هر یک ظرفیت‌های مشخصی را پوشش می دهند، درباره ویژگی های تراموا گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته، حجم جذب مسافر توسط تراموا در برخی از خطوط، بیشتر از اتوبوس‌های تندرو یا همان بی‌آرتی است.

اتوبوس‌های بی‌آرتی می‌توانند حدود ۴ تا ۸ هزار مسافر را منتقل کنند اما تراموا حدود ۴ تا ۱۵ هزار مسافر و مترو به عنوان یک وسیله حمل و نقلی انبوه بر، ۱۰ تا ۷۰ هزار مسافر را جابه جا می کند.

با توجه به افزایش جمعیت و فرسوده شدن ناوگان حمل‌ونقل عمومی ، به ویژه اتوبوس‌ها، در آینده وجود وسیله‌ای که پاسخگوی نیازهای شهروندان باشد احساس می‌شود. پرویز ظهراب‌زاده گفت: اگر فقط شرایط فعلی را در نظر بگیریم، اتوبوس‌های بی‌آرتی پاسخگوی نیاز مردم هستند و فقط باید آن‌ها را تقویت کرد، اما برای رسیدن به اهداف طرح جامع حمل‌ونقلی تهران در سال های ۱۴۱۰ یا ۱۴۲۰ باید از همین امروز اقداماتی را در دستور کار قرار داد و سنگ بنا و مقدمات آن را از حالا فراهم کرد.

علاوه‌بر این، به طور قطع تا چند سال آینده اتوبوس‌های بی‌آرتی پاسخگوی نیاز شهروندان نخواهند بود؛ حتی اگر آنها را تقویت کنیم، بنابراین از امروز باید به فکر چند سال آینده تردد مردم در کلان شهرها ازجمله تهران باشیم. علاوه‌بر تمام موارد ذکر شده به گفته معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران عمر واگن‌های تراموا حدود ۳برابر بیشتر از اتوبوس است و هزینه آن نیز نسبت‌به ساخت خطوط مترو تقریبا یک‌پنجم است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =