کد خبر: 61529
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۱
1

در این تحقیق ما تفاوت توربو شارژ و سوپر شارژ را به شما خواهیم گفت.

به گزارش دنیای خودرو ،در این تحقیق ما تفاوت توربو شارژ و سوپر شارژ را به شما خواهیم گفت.

توربوچارجر و سوپرچارجر هر دو به این منظور طراحی شده اند که هوای بیشتری به داخل موتور بفرستند تا توان موتور افزایش یابد و این کار را از طریق فشرده کردن هوا انجام می دهند.

1

تفاوت اصلی این دو سیستم منبع نیرویی است که کمپرسور آنها را به کار می اندازد و توربین را می چرخاند.

سوپرچارجر از طریق یک تسمه مستقیما به موتور وصل می شود و مانند دینام و واتر پمپ توسط موتور چرخانده می شود. ولی توربوچارجر نیروی چرخش خود را از گازهای خروجی موتور تامین می کند به این صورت که در مسیر گازهای خروجی یک توربین قرار داده شده که متصل به کمپرسور توربوچارجر است و در اثر فشار گازهای خروجی این توربین به چرخش در می آید و گردش آن از این طریق به کمپرسور منتقل می شود و آن را نیز می چرخاند.

در هر دو سیستم مزایا و معایبی وجود دارد.

از نظر تئوری توربوچارجر بازدهی بهتری دارد زیرا از انرژی هدر رفته در گازهای خروجی برای چرخش خود استفاده می کند اما از طرف دیگر توربوچارجر تا حدی مسیر خروج دود را مسدود کرده و مقداری فشار منفی یا Back-Pressure ایجاد می کند و تا موقعی که دور موتور بالا نرود بوست زیادی تولید نمی کند و باعث به وجود آمدن لگ یا تاخیر در دورهای پایینتر می شود.

نصب سوپرچارجر آسانتر و کم هزینه تر است زیرا نیازی به تغییر در سیستم خروجی موتور نیست.

از آنجایی که سوپرچارجر نیروی خود را مستقیما از پولی میل لنگ دریافت می کند مشکل تاخیر یا لگ بسیار کمتر از توربوچارجر است زیرا نیازی به بالا رفتن دور موتور و افزایش فشار گازهای خروجی ندارد و به همین دلیل موتورهای مجهز به سوپرچارجر منحنی گشتاور صافتری دارد و برای رانندگی شهری مناسبتر است.

البته در سیستمهای مدرن توربوچارجر با استفاده از توربین با پره های متغیر تا حد زیادی مشکل لگ برطرف شده است.

هم در موتورهای بنزینی و هم دیزلی از توربوچارجر استفاده می شود ولی سوپرچارجر بیشتر در موتورهای بنزینی کاربرد دارد و به ندرت در موتور دیزل از آن استفاده می شود.

بر خلاف سوپرچارجر، توربوچارجر به دلیل فشار و حرارت بالاتر ضرر و زیان بیشتری به موتور می زند و این حرارت زیاد به قطعات موتور سرایت می کند و علاوه بر اینکه از عمر و دوام قطعات می کاهد باعث افت قدرت نیز می شود و به همین دلیل نیاز به خنک کنندگی بیشتری دارد که از طریق اینترکولر انجام می شود. همچنین احتمال خطر آتش سوزی به دلیل حرارت بالاتر در توربوچارجر بیشتر است.

به کار افتادن و افزایش بوست ناگهانی توربوچارجر در دور موتورهای بالاتر فشار زیادی به سیستم انتقال قدرت وارد می کند. برای رسیدن به اسب بخار یکسان، توربوچارجر نیاز به بوست بیشتری نسبت به سوپرچارجر دارد زیرا گرمای بیش از حد منیفولد دود به هوای فشرده شده سرایت کرده و دمای آن را بسیار بالا می برد.

گردش سوپرچارجر توسط میل لنگ حدود 20 درصد از توان موتور را می گیرد ولی این 20 درصد افت قدرت ارزش 46 درصد افزایش قدرت که در اثر نصب سوپرچارجر به دست می آید را دارد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 55
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    20 3
    سلام بابت اطلاعات مفیدتون ممنون
  • amir ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
    19 3
    خیلی مفید بود
  • صادق ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
    13 2
    دمت گرم ترکوندی!!!! فقط یه سوال: برا چی "سوپرچارجر بیشتر در موتورهای بنزینی کاربرد دارد و به ندرت در موتور دیزل از آن استفاده می شود."
    • مرتضی GB ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
      20 7
      سلام استفاده از توربوشارژر یا سوپرشارژر و یا هر دو بستگی به نظر طراح و مورد مصرف موتور مورد نظر داره. مثلا اغلب موتورهای دیزلی برای کار ساخته میشوند بطوریکه مدام تحت نیروی بار قرار میگیرند، در این مورد طراح تمام قدرت موتور رو در حالت تمام بار میخواهد و در این طراحی وجود توربوشارژ اهمیت بیشتری دارد و این بخاطر آن است که توربو شارژر بسته به میزان بار (دقیقتر میزان گازهای خروجی از موتور) در زمان زور زدن موتور وارد مدار میشود. ولی اگر هدف طراح بکارگیری موتور در دورهای نزدیک به دور ایدآل باشد، استفاده از سوپرشارژ مطرح میگردد. ضمنا در طراحی موتور بحث هزینه نیز مطرح است، از این دیدگاه طراح به منظور کاهش هزینه تولید در بسیاری از کاربردها تمایلی به استفاده از هر دوی سوپرشارژر و توربوشارژر را ندارد. به موتورهایی که بطور همزمان به هردوی سوپرشارژر و توربوشارژر مجهز هستند، توین توربو (twin turbo) گفته میشه.
    • علی IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      9 1
      در موتورهای دیزلی مومنتوم گاز خروجی بیشتره پس خیلی بهتره که توربوشارژ داشته باشند تا از این نیروی پرت استفاده بهینه ببرن ولی در موتورهای بنزینی سوپرشارژ کاربردی تره چون دور موتور هم بالاتره
  • حامد ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۰
    3 3
    خیلی جامع و درست
  • علي ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۲
    8 4
    سلام من زمان جنگ کامیون مرسدس بنز حمل محمات داشتم و دارای توربو شارژر بود
    • سیفی ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۳
      26 35
      خب چی کار کنم الان ؟
    • علیرضا TR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
      3 1
      درسته موتورهای دیزل از توربوشارژر بهره میبرند و موتور های بنزینی از سوپرشارژر
    • یاسر IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
      1 0
      سلام..کی گفته تومورهای دیزل ازسوپرشارژر کم استفاده میشه..بنده مکانیک موتورهای دیزل هزار اسب بخار به بالا هستم..موتورهای کاترپیلار معدنی.اکثرشونم سوپرشارژر دارن
  • کاظم وادیدار ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۶
    4 1
    ممنون از اطلاعات شما
  • مصطفی ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
    7 1
    داش دمت گرم من رو اردی بستم مثله یابو راه میره
    • Mohsen IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
      2 0
      سوپر شارژر بستی یا توربو شارژر
  • م م م ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۰
    7
    دمتون گرم اطلاعات خوبی بود
  • Ebi ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۵
    1 1
    واقعا جامع و کامل بود ممنون
  • Payam.m ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۵
    ممنون خیلی جالب بود
  • شهرام ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    2
    سلام بسیار ممنون از اطلاعات مفیدتون ممنون میشم بفرمایید با توجه به مزایایی که سوپر چارجر نسبت به توربو دارن چرا پس مصرف توربو روز بروز ببشتر میشه و تقریبا تمامی ماشینهای خارجی وارداتی مدل بالا خصوصا دارن از توربو استفاده میکنن البته بجز بنز که کمپرسور یا همون احتمالا سوپر چارژر رو داره؟ چرا همه از سوپر استفاده نمی کنن؟ مرسی
    • Armin IR ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
      1 3
      چپن ارزون تره و بسرفه تره
  • عرفان ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۸
    11 3
    برای تقویت یه موتور مثل موتور ماشین های ایرانی کدوم بازدهی بهتری داره ...فکر میکنم برای توربو باید تغییرات بیشتری رو موتور اعمال بشه اما ممنون میشم درباره تغییراتی که موتور لازم دار بیشتر توضیح بدین هم توربو و هم سوپر چارجر ... با توجه به توضیحات فکر میکنم توربو بهتر باشه ... قطعه ی دیگه ای نیست که به لوازم توربو اضاف بشه که این تاخیرو بگیره ؟
  • Ierfab ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۸
    4 1
    برای موتورهایی مثل ماشین های ایرانی کدوم جواب تره هم ار جهت هزینه هم دوام ...و ۱۰۰% بازده... کدوم بیشتر نیاز مند تغییر تو لوازمای موتوره .... و قطعه ای هست اضافه بشه به توربو که این تاخیر تو بوست جبران کنه
  • Ierfab ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۸
    2
    اگه پیجی تو تلگرام یا اینستاگرام دارین ممنون میشم لینکشو برام ایمیل کنید
  • dont name ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
    1
    بسیار عالی و جالب بود???
  • پویا ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
    2
    عالی بود واقعا
  • مهدي ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۱
    2
    سلام قیمت سوپر شارژ چقدره واز کجا میشه تهیه کرد
  • پوریا ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
    4
    سلام. ایا برای تراکنور میشه سوپرچارجر نصب کرد؟و احتیاجی به اینترکولر نداره؟من فقط سوپرچارجر نصب کنم کافیه یا باید حتما اینترکولر هم نصب کنم؟
  • مهدی ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
    2 1
    سلام .چرا از موتور های الکتریکی برا این موضوع استفاده نمیکنن؟ اونوقت دیگه نه خروجی دود مسدود میشه نه به موتور میل لنگ فشار میاد
  • پیام ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۴
    1 2
    درستترین متنی بود که خوندم
    • Shahin IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
      1 0
      سلام اقا پیام چون دوری که توربو شارژر یا سوپر شارژر در دقیقه میزنن در حالت عادی 4000 دوره و موتر برقی ای به این قدرت و سرعت اگر ساخته شده باشم هم در عرض دو دقیقه باطری ماشین رو خالی میکنه
  • بحیی NL ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
    1 1
    سلام خسته نباشین.سوپر شارژ رو تراکتور میشه وصل کرد .؟کدوم بهتره توربو یا سوپر
  • محمد قدمی IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۲
    1 0
    سلام ایا میشه روی لیفان x60 هم توربو شارژ نصب کرد هزینه نصب چنده توربو شارژ بهتره نصب کنم یا سوپر شارژ ممنون
  • سید جلال اشرفی IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
    0 0
    سلام من میکانیک کشتی هستم . توربو شارژ قدرت هوای بیشتری را به موتور میرسونه و نفس بیشتری به موتور میده .
  • عزت اله IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    8 1
    من 20ساله درزمینه خودروهای دیزل سنگین فعالیت دارم وتا اونجایی که میدونم نمیشه الکی توربوشارژر روی یک موتور اضافه کرد زیرا نصب اون لازم به داشتن یک سری پیشنیازهای هست که کمپانی بایداز همون استارت طراحی موتور روی ان نصب کند مثل روغن پاش پیستون وهمچنین قدرت بیشتر اویل پمپ وهمچنین افزایش ظرفیت گرمای ویژه. والیاژ قطعات وهمچنین مسیرهای ویژه ورود وخروج روغن مخصوص سوپرشارژر وازهمه مهمتر نوع روغن مصرفی وگردش سیال خنک کننده بنابراین نمیتوان درمورد اضافه کردن این قطعه بسادگی واحتی نظر. داد وعمل کرد وهمچنین نحوه استفاده از این خودروها هم بنحوی حساس است که در مدلهای جدید مثل اف هاش ومرسدس یک نمایشگر ویژه سوپر شارژ بصورت جداگانه روی صفحه نمایش خودرو نصب شده تا کاربر دائما باتوجه به ان نحوه رانندگی وتعویض دنده را کنترل نماید
  • عطا IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
    3 1
    سلام با تشکر از مقاله مفید و آقای عزت اله بابت تکمیل موضوع نصب توربو شارژر به دلیل اینکه نیازی به تغییر ساختار زیادی روی موتور نداره بیشتر استفاده میشه مخصوصا روی خودروهای چینی به خاطر افت قدرت موتور استفاده می شه و گرنه روی سدان های 1.6 و 1.8 و 2 لیتری تا حد زیادی تغریبا استفاده نمیشه و در کراس اوور های 2.4 و 2.8 . 3.8 لیتری هم اکثرا استفاده نمیشه عموما روی خودروهای زیر 1.6 با اتاق بزرگ استفاده می شه تا به گشتاور استانداردی برسه اما نصب هر دوی این سیستم یا توربو یا سوپر که سوپر شارژر تا حد زیادی غیر ممکنه روی خودروهای ایرانی معایبش بیشتر از محاسنش هست یا باید از ابتدا طراح پیش بینی نصب این سیستم هارو کرده باشه اگر نه که آسیب بی برو برگشتی داره از آلیاژ موتور گرفته تا سیستم خنک کاری موتور باید پیشبینی این سیستم ها شده باشه اگر نه که نصب نشه بهتره. خیلی خوشحالم که بحث تیونینگ ماشین تو کشور ما هم داره جا میوفته اما قبل از هر کاری داشتن علم و تخصص در این زمینه لازمه ی این کار هست و پیشنهادی که برای علاقمندان این کار دارم تعویض موتور خودرو با موتور های با قابلیت نصب این سیستم ها هست به طور مثال اگر خودروی سمند یا 405 یا پارس دارین میتوین از موتور زانتیا SX2000 Turbo که نمیدونم ایران هست یا نه استفاده کنین
    • Salam IR ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
      0 0
      سلام خسته نباشید یه سوال فنی داشتم امکانش هست که از توربو بزرگتر مثل توربو کامیون برای سواری های دارای توربو استفاده کرد؟؟؟؟
  • علی IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۶
    1 1
    سلام میشود از هر دو هم استفاده کرد
  • مهدی IR ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
    4 1
    سلام خدایی حلالت با این توضیح دادان بغیه در هر زمینه ای فکر میکنن کلمه فلسفی و گنگ به کارببرن علمشون بیشتر کسی علمش بالایه که بتونه به بهترین روش به طرف توضیح بده ممنون بابت مقالتون
  • Omid FR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
    2 0
    متشکرم از توضیحات جامع و کافی نویسنده و نکاتی که دوستان در نظرات آوردند تا سوالات پرسیده شده کاربران رفع بشه، ممنونم.
  • مهدی DE ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
    0 0
    ممنون عالی بود
  • جواد IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
    1 0
    با سلام خدمت شما من یه خاوربنز808دارم می‌خوام روش توربو شارژ سوار کنم به نظر شما روش جواب میده شنیدم تو اصفهان انجام میدم کسی اگه آدرس بلده لطفاً بهم بگه ممنون میشم 09185066110
  • علی اصغر IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
    0 0
    سلام .ممنون از اطلاع رسانیتوم .روی موتور بنزینی شورلت ۸ سیلندر وردی روغن و خروجی روغن توربو رو از کجای موتور انجام میدید
    • مهرداد IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
      1 1
      اصفهان خیابان شاهپور جدید
  • محمد IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
    0 2
    اتفاقا همه موتورهای دیزل سوپرشارژ دارن و توربو بیشتر در بنزین استفاده میشه ! نمیدونن دلیل شما واسه برعکس گفتن چیه
    • مهرداد IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
      1 0
      میتونید زیر شمع روغن یه سه راه ببندید و فشار روغن را تامین کنید برای خروج هم به لوله گژ روغن
  • عارف IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
    5 0
    توی موتور های داخلی هم میشه نصب کرد منتها با بوست پایین موتور xu7 تا ۵ psi مشکلی ایجاد نمیکنهحتی تا ۷ هم میشه بوست داد بیشتر باشه سر ماه موتور میترکونید حالا چرا xu7 چون کمپرسش نسبت به باقی موتور های داخل پایین تره و با بوست توربو درصورت اصولی نصب کردن کمتر دچار ناک میشه البته با بنزین سوپر سرسیلندر باید پورت و پولیش بشه تا فشار بعد از باز شدن سوپاپ سریع تخلیه بشه منیفولد دود هم همینطور ترجیحا هدرز بهتره منیفولد پلاستیکی هوا تا ۱۲ psi میتونه تحمل کنه قطعات هم بهترین کار پیستون و شاتون فورج با سوپاپ سدیومی واسه بوست بالا و بوست 5psi نیاز به تعویض نیست فقط باید واتر پمپ و اویل پمپ رو تقویت کرد نمونه های زانتیایی خصوصا ۲ لیتری ها مناسب میباشد و اینکه رادیاتور با نمونه های جدید ef7 که دوبرابر هم قطر دارن تعویض بشه سوپر شارژر بهتره چون نصب راحت تری داره اما توربو شما باید اویل کولر اینتر کولر خود توربو جنت ، بست ها و لوله های آب و روغن وساخت منیفولد واسه توربو ، وست گیت ،بوست کنترل دارید اما سوپرشارژر ، خود سوپرشارژر بست و لوله ها وست گیت ( که بین منیفولد هوا و شارژر قرار میگیره که مثلا وقتی فشار داخل لوله بیشتر از ۶ psi شد هوارو خارج کنه چون موقع تعویض دنده دریچه منیفولد کامل بسته میشه وتا راننده دوباره گاز نده بسته میمونه اگه این قطعه نصب نشه بعد تعویض دنده کمترین آسیب ترکیدن لوله و خراب کردن شارژر و بیشترین حالت خورد کردن منیفولد ورود قطعات شکسته داخل سیلندر و الفاتحه واسه توربو وست گیت عنوان شده) و نیاز به پولی و تسمه هستش در موتور xu7 میتونید از پولی هیدرولیک استفاده کنید و یه پولی بهش اضافه کنید کوچکی و بزرگی پولی در دور سوپر تاثیر گذاره پولی تامین انرژی باید بزرگ و وقتی به سوپر میرسه کوچیک میشه تا دور بالاتری داشته باشه اینترکولر واسه توربو تا بوست ۵ نیاز نیست ولی توربو چون مستقیم مورد اصابت دود و حرارت قرار داره دمای هوارو بیشتر میکنه البته کلا بوست گرفتن یکم دما رو بالاتر میبره چون ملکول های هوا تحت فشار جنبششون بالاتر میره و در آخر ریمپ ecu بدون ریمپ موتور حالت سه کار، خام سوزی و ناک هستش شما باید هوای بیشتر رو واسه ecu تعریف کنید که چه مقدار سوخت با هوا ترکیب بشه چون مپ خودش واسه اتمسفریک برنامه ریزی شده واسه مصرف پایین هم میتونید مخلوط هوا بیشتر از سوخت
  • Bah_ram3313 NL ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
    1 2
    سلام ... عالی بود در راه آهن ایران لکوموتیوهایی هستند که در موتور آنها هم توربوشارژ هست هم سوپر شارژ و به لکوموتیو جی‌ام موسوم اند ... لکوموتیو gt26 در دورهای پایین از سوپرشارژ استفاده میکند و در دورهای بالا این حالت به توربوشارژ تبدیل شده و سیستم از موتور آنکوپل میشود و فقط توسط نیروی گاز های خروجی به حرکت در می آید..‌. لکوموتیو ها ساخت آمریکا هستند و همان لکوموتیوهای سبز رنگ قدیمی هستند که به وفور هم در راه آهن پیدا می شوند ... سال ساخت این لکوموتیو ها حدود سال ۱۹۶۰ هست.
  • وحید IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
    3 5
    کاملا برعکس این چیزی که شما گفتید سوپر از گاز خروجیه توربو از میل لنگ
    • IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۲
      1 3
      درس گفتن
  • علی IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
    1 0
    بهترین موتورها تویین شارژ هاستن که هم توربوشارژ دارن و هم سوپرشارژر
  • گلزاری IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    0 0
    با سلام من ی اسکانیا ۱۱۲دارم توربو هست میخواستم انترکولرش کنم میگن باید پمپ گازوئیل میلنگش عوض بشه اگه نکنم مشکلی براش پیش میاد
  • محسن ایمانی IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    1 0
    با دورود و خسته نباشید قیمت تعداد ی سوپر شارژ تسمه ای حدود 100 عدد چقدر است
  • 1063211956 IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
    0 0
    خیلی نامردیه من قسمت راهنما را نخواندم و دو بار هربار ۱۰ هزارتومان سوپرشارژ کردم بعد متوجه شدم تا ۹۹/۸/۲۷ اعتبار تمام میشود . من اصلا" اینقدر مصرف ندارم و بخاطر جایزه اش این شارژها را انجام دادم .متاسفم . سوال: آیا نمیشود بعنوان شارژ معمولی اعمال حساب شود ؟
  • حسن IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    1 0
    سلام برای تراکتور بدون سوپر میشه از روغن سوپر دار استفاده کرد مشکلی نداره
  • locomotive driver IR ۰۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    0 0
    پیشرفته تر از سومرشارژ و توربوشارژ هم در موتورهای سنگین کشتی و لکوموتیو استفاده میشه به نام سوپرتوبوشارژ که در دنده های پایین توانش رو از میل لنگ و در دنده های بالا توانش رو از گاز خروجی اگزوز میگیره در ضمن وظیفه اصلی سوپرتوربوشارژ گرم کردن و افزایش هوای ورودی به سیلندر می باشد نه فقط پرخورانی
  • حمید رضا IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    1 3
    سلام ایجا نوشتین سوپر از طریق تسمه و توربو از طریق گاز خروجی که کاملا اشتباه هست سوپر از طریق دود خروجی که پروانه عقب را به حرکت در میاورد پروانه جلو هم کار میکنه و لی توربو از طریق تسمه هوا رو مستقیم به سیلندر ها میده لطفا درستش کنید
  • حمید IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    1 0
    درود این دوستمون که میگه توربوچارجر نیرو رو از میل‌لنگ میگیره لطفا بفرمایید معنی کلمه توربو یا توربین چیه؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =