کد خبر: 187243
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۴

با اینکه بازار خودرو از فصل پاییز امسال تا به‌حال تا حد قابل‌توجهی با افت تقاضا مواجه بود، با این حال قیمت برخی خودروهای داخلی و وارداتی با افزایش روبه‌رو بوده است. بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند بازار خودروی ایران به‌طور دقیق قابل پیش‌بینی نیست، چون از قوانین طبیعی و رایج بازار تبعیت نمی‌کند.

به گزارش اخبار خودرو ، بر این اساس می‌توان گفت افزایش قیمت خودرو در عین کاهش تقاضا، یکی از مهم‌ترین مصادیق همین قابل‌پیش‌بینی نبودن بازار براساس قوانین رایج اقتصادی و بازار است. این افزایش قیمت خودرو در بازار خرید‌و‌فروش در شرایطی اتفاق افتاده است که بسیاری از قیمت‌ها از طرف کارخانه افزایش نیافته‌اند.

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» با اشاره به اینکه افزایش قیمت خودرو در کشور ما به چند عامل کلیدی بستگی دارد، گفت: « افزایش نرخ ارز به‌ویژه قیمت دلار را می‌توان به‌عنوان یکی از این عوامل نام برد که در کشور ما این عامل معمولا خیلی زود بر بازار تاثیر می‌گذارد.

چون بسیاری از فعالان و تولیدکنندگان بر این باورند که حتی وقتی کالا یا جنسی را با نرخ قبلی ارز تهیه و ذخیره کرده‌اند، پس از افزایش نرخ ارز باید قیمت عرضه و فروش، معادل همان به‌روز محاسبه شود.»

سورنا حسینی در ادامه با بیان اینکه در افزایش قیمت به‌خصوص در بازار خودروهای وارداتی، غیر از تعرفه واردات و هزینه حمل، به اعمال محدودیت در زمینه ثبت‌سفارش و شماره‌گذاری خودروهای خارجی ارتباط پیدا می‌کند، افزود: «این عامل مهمی است که می‌تواند در بازار خودروهای وارداتی ابهام ایجاد کند و آن را شدیدا تحت تاثیر قرار دهد.

محدودیت شماره‌گذاری از آن جهت بر قیمت خودرو اثر افزایشی می‌گذارد که بازار می‌داند در نهایت مشکل موجود در مورد این خودروها به هر حال به یک نحوی حل و برطرف خواهد شد و شماره‌گذاری انجام می‌شود. اما این محدودیت می‌تواند مقدمه محدودیت اصلی یعنی محدودیت واردات باشد. به همین دلیل قیمت موجودی فعلی را که شاید آخرین موجودی باشد، در بازار افزایش می‌دهند.»

وی با تاکید بر اینکه فعالیت دلالان در بازار و نبود محدودیت و کنترل دقیق و مناسب بر عملکرد آنها عامل تاثیرگذار دیگری است که می‌تواند منجر به افزایش کنترل نشده و غیرقابل پیش‌بینی بعضی خودروها در بازار شود، اظهار کرد: «این عاملی است که اتفاقا بسیار سریع می‌تواند بر قیمت خودروها تاثیر بگذارد و باعث افزایش آنها شود.»

به‌گفته این کارشناس مسائل اقتصادی این بخش به‌طور مستقیم خودروهای داخلی را هدف قرار می‌دهد.

حسینی با اشاره به اینکه دلالی خودرو به‌صورت خاص و درمورد خودروهایی انجام می‌شود که تقاضا برای آنها زیاد است و در عین حال سرعت نقد شوندگی بالاتری نسبت به سایر خودروهای بازار دارند، گفت: « به‌گفته برخی فعالان بازار، خودروسازان به‌منظور جذب نقدینگی، تعداد زیادی از خودروهای تولیدی خود را خارج از سیستم فروش به نمایندگی‌ها می‌دهند و این امر شرایط شکل‌گیری دلالی جدیدی را در بازار رقم زده است.

بنابراین عملکرد بعضی نمایندگی‌های شرکت‌های خودروساز نقش جدی در تعیین قیمت خودروها در بازار ایفا می‌کند و باعث افزایش قیمت بعضی خودروها در بازار می‌شود.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهریار ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
    پس این وسط کسی نیست اینهای که باعث وجود دلال بازی میشوند را جمع کنند وبا این شرکت های متخلف برخورد کند مثل پارس خودرو وامثال اینها هرچه بگندد نمک زنن وای به روزی که نمک بگندد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =