کد خبر: 188004
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۱

پس از فولکس‌واگن نوبت به دیگر خودروسازان اروپایی رسیده است که نام‌شان به رسوایی برده شود.

به گزارش اخبار خودرو ، برگی دیگر در ماجرای تقلب در نرم‌افزارهای نمایشگر میزان آلایندگی خودروهای دیزل گشوده شده که بیش از پانزده ماه است گریبانگیر فولکس‌واگن شده و میلیاردها دلار خسارت و غرامت به یکی از بزرگ‌ترین خودروسازهای دنیا تحمیل کرده و در این هفته به بازداشت چند تن از مدیران و کارکنان پیشین آن منجر شده است.

[caption id="attachment_188005" align="aligncenter" width="300"]«رنو» و «فیات» تقلب را تکذیب می‌کنند «رنو» و «فیات» تقلب را تکذیب می‌کنند[/caption]

احتمال تقلب رنو و و فیات رسوایی از آلمان منتشر شد و دامن فرانسه و ایتالیا را نیز گرفت. اکنون نوبت به رنو و فیات رسیده است. جمعه شب رویترز اولین اخبار مربوط به آغاز تحقیقات قضایی در مورد تقلب در خودروساز فرانسوی رنو را منتشر کرد و همزمان نام فیات بزرگ‌ترین خودروساز ایتالیا از گروه ایتالیایی- آمریکایی فیات-کرایسلر به میان آمد و خبرگزاری‌های سراسر جهان این ماجرای تازه را پوشش دادند.

دادستان‌ها در فرانسه مشغول بررسی پرونده تخلف و تقلب در گزارش میزان آلایندگی خودروهای دیزل رنو هستند و در همین حال مقامات بریتانیایی خواستار پاسخگویی فیات کرایسلر شده‌اند.

فولکس واگن اکنون پذیرفته است که در برخی از خودروهای دیزلی برندهای زیرمجموعه آن گروه که شامل دوازده برند از جمله پورشه، آئودی، فولکس‌واگن، اشکودا و سئات است، نرم‌افزارهایی نصب شده که سطح واقعی تولید گازهای گلخانه‌ای تهدیدکننده سلامت انسان و محیط زیست از جمله اکسید نیتروژن (NOx) را در شرایط تست آزمایشگاهی به دروغ پایین‌تر از میزان واقعی نشان می‌دهد.

پس از آنکه خبر آغاز تحقیق قضایی در مورد احتمال تقلب در گزارش میزان انتشار آلاینده‌ها از اگزوز خودروهای رنو روز چهارشنبه از یک منبع مطلع در دفتر دادستانی پاریس درز کرد، سهام رنو بیش از ۴ درصد سقوط کرد و به پایین ترین سطح خود درحدود یک ماه رسید.

پنجره حرارتی رنو در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرده است که به تمام قوانین مربوط به گازهای خروجی اگزوز احترام می‌گذارد. در این بیانیه تاکید شده است که خودروهای رنو فاقد نرم‌افزارهایی هستند که به آنها امکان بدهد با تقلب استانداردهای تولید گازهای گلخانه ای را دور بزنند.

تحقیقات قضایی در فرانسه پس از آن آغاز شد که آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA) در روز پنج‌شنبه اتهاماتی را مطرح کرد مبنی بر اینکه فیات کرایسلر، مانند فولکس واگن، احتمالا از نرم‌افزارهایی غیر قانونی برای مخفی کردن مقادیر بالای تولید گازهای گلخانه‌ای خودروهای دیزل استفاده کرده است.

تاکنون در مورد هیچ خودروسازی غیر از فولکس‌واگن ثابت نشده است که نرم‌افزاری را نصب کرده باشد که صرفا به منظور دور زدن تست انتشار طراحی شده است.

با این حال، به گزارش رویترز، قانونگذاران در بریتانیا و آلمان می گویند که خودروسازان استفاده گسترده‌ای از آنچه «پنجره حرارتی» نامیده شده است، به عمل آورده‌اند.

بازجویان آلمانی پرونده فولکس‌واگن گفته‌اند که طبق یافته‌های آنها برخی از خودروسازان طوری «پنجره حرارتی» را تعریف کرده‌اند که سیستم‌های تصفیه اگزوز آنها در بیشتر مواقع خاموش باشد.

خاموش کردن سیستم‌های تصفیه گازهای گلخانه‌ای در آب و هوای سرد از خطر متراکم شدن مواد در مبدل‌های کاتالیزوری می‌کاهد که ممکن است باعث زنگ زدگی و کاهش اثر اگزوز فیلتر در دراز مدت شود.

این امر همچنین باعث بهبود عملکرد موتور و زیاد شدن فواصل زمانی لازم برای پر کردن مجدد سیستم تصفیه خودرو با اوره می‌شود، ماده‌ای گران قیمت و برای استخراج NOx از دود اگزوز لازم است. اکنون قانونگذاران در چند کشور جهان مشغول کار روی موضوع غیرقانونی بودن یا نبودن این «پنجره‌های حرارتی» هستند.

تکذیب فیات کرایسلر به گزارش خبرگزاری الجزیره، در فیات کرایسلر اتهامات وارد آمده به آن گروه از سوی آژانس حفاظت محیط‌زیست آمریکا (EPA) را تکذیب کرده و گفته است که با دولت رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا برای حل و فصل «عادلانه» مسئله همکاری خواهد کرد.

آژانس EPA از وجود نرم‌افزار نامعلومی خبر داده که در فاصله سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ با نصب آنها در مدل‌های گرند چروکی و دوج رم ۱۵۰۰ کرایسلر که در ایالات متحده فروخته، به خودروها امکان داده شده است تا اکسیدهای نیتروژن بیش از مجاز تولید کنند.

به گفته تری توریسون، مدیر عامل بانک سرمایه‌گذاری McLaren Securities مستقر در موناکو، تحقیقات در مورد میزان آلایندگی دیزل در کوتاه مدت سهام شرکت‌های خودرویی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وی می‌گوید: « این‌طور که پیداست همه مقامات قانونی به موضوع آلایندگی دیزل‌ها به شدت حساس شده‌اند. مسئله‌ به این زودی حل نخواهد شد.»

منبع : روزنامه دنیای خودرو

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • الف ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
    جالبه که پژو تنها خودرو سازیه که موتوراش حتی کمتر از مقدار اعلامی کارخانه مصرف می کنه و آلودگی داره.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

آخرین اخبار