کد خبر: 191197
تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۷

مدیرعامل شرکت پانچ در ایران معتقد است که شرکت پانچ، ایدرو را برای همکاری انتخاب کرده‌ است.

به گزارش اخبار خودرو ، همکاری شرکت تولیدکننده گیربکس اتومات پانچ بلژیک و سازمان گسترش و نوسازی وزارت صنعت (ایدرو) به‌صورت قرارداد جوینت‌ونچر در حال انجام و کارخانه این قرارداد مشترک در زنجان در حال راه‌اندازی است. اما اینکه چه چیزی باعث شد شرکت پانچ برای تولید گیربکس که از مشکلات اساسی صنعت خودروی کشور است انتخاب شود، از نماینده این شرکت در ایران پرسیدیم.

[caption id="attachment_191202" align="aligncenter" width="700"]چرا شرکت پانچ «ایدرو» را انتخاب کرد؟ چرا شرکت پانچ «ایدرو» را انتخاب کرد؟[/caption]

حسن فرد، مدیرعامل شرکت پانچ در ایران معتقد است که شرکت پانچ، ایدرو را برای همکاری انتخاب کرده‌ است. رویکرد این شرکت در ایران نسبت به دیگر شرکت‌های خارجی بسیار متفاوت است که تا کنون برای همکاری در زمینه‌های مختلف وارد ایران شده‌اند.

این شرکت‌ می‌خواهد تکنولوژی را به کشور وارد کند و به عملیاتی کردن تمام ایده‌هایی که توسط جوانان ایرانی تولید می‌شود، کمک کند.

شرکت پانچ ۴۰ سال پیش شروع به کار کرده است. این شرکت در حال حاضر با تولید بیش از یک میلیون گیربکس در سال یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیاست که به‌صورت مستقل گیربکس تولید می‌کند.

این شرکت همچنین برای تولید خودروهای برقی با مرکز تحقیقات خودرو سایپا قراردادی را امضا کرده و قرار است با همکاری گروه خودروسازی سایپا تا دو سال آینده یک خودروی برقی را به تولید انبوه برسانند. همچنین گیربکس‌های این شرکت هم قرار است تا ۱۲ ماه آینده به تولید برسند و روی خودروهای ساینا و دنا قرار بگیرند.

چرا ایدرو پانچ را برای شراکت و تولید گیربکس‌های اتوماتیک انتخاب کرد؟ در اصل پانچ، ایدرو را انتخاب کرد. به این دلیل که ما می‌خواستیم با یک بخش که می‌تواند ستون صنعت ایران باشد، فعالیت و بتوانیم این فعالیت‌ها را عملیاتی کنیم. در کشورمان ایده‌ها زیاد هستند اما مشکل اصلی این است که این ایده‌ها عملیاتی نمی‌شوند. هدف ما این بود که این پروژه باید عملیاتی شود و با ایمانی که به کارمان داشتیم با ایدرو همکاری کردیم.

به‌نظر شما دلیل اینکه ایده‌ها در کشور تبدیل به عمل نمی‌شوند، چیست؟ عملی کردن تکنولوژی کار بسیار مشکلی است و باید به بازار ایمان داشت. ایمان به بازار داشتن هم فقط این نیست که فروش داشته باشیم بلکه باید آینده را در نظر گرفت، آن‌هم نه برای مثلا سال دیگر بلکه باید ۲۰ سال آینده را هم در نظر گرفت.

باید بتوانیم تکنولوژی را وارد کنیم و تولیدمان را به استاندارد بین‌المللی برسانیم. بسیاری از شرکت‌ها می‌گویند که می‌خواهیم داخلی‌سازی کنیم اما عملا تمام جنس‌ها وارداتی هستند و فقط در اینجا مونتاژ می‌شوند و هیچ‌گونه بحث انتقال تکنولوژی و R&D در آنها وجود ندارد.

با افتخار می‌گویم یکی از اولین برنامه‌هایی که برای پانچ ایران در نظر گرفتیم این است که بحث انتقال تکنولوژی و بومی‌سازی را داشته باشیم.

شما مشتری اروپایی هم دارید؟ بله، شرکت پانچ مشتری اروپایی هم دارد. اما متاسفانه نمی‌توانم اسمی از این مشتری‌ها ببرم، چون پروژه‌ها در حال انجام است نمی‌توانم اسمی ببرم اما هم از اروپا و هم از جای دیگر مشتری داریم.

آیا فعالیت شما محدود به گیربکس‌های اتومات است؟ فعالیت‌های شرکت ما فقط در بحث گیربکس نیست و در زمینه فناوری خودروهای هیبرید نیز فعالیت می‌کنیم. شرکت پانچ یکی از پیشتازان در زمینه صنعت هیبرید و برقی محسوب می‌شود و عملا تمام فعالیت‌های شرکت پانچ بر پایه بالا بردن بازده خودرو استوار شده است.

میزان سرمایه‌گذاری شما در ایران چقدر است؟ در مرحله اول سرمایه‌گذاری قرار است ۲۷ میلیون یورو هزینه شود. این مقدار سرمایه‌گذاری البته برای یک خط تولید در نظر گرفته شده است که ۱۶۰ هزار گیربکس به ما می‌دهد. در مرحله بعد میزان سرمایه‌گذاری به مراتب بالاتر از این مبلغ خواهد بود.

قرار است این گیربکس‌ها روی چه محصولاتی قرار بگیرند؟ این گیربکس‌ها روی خودروی ساینا گروه خودروسازی سایپا سوار می‌شوند. همچنین صحبتی هم با ایران‌خودرو برای تولید گیربکس برای خودروی دنا و دناتوربو داشته‌ایم‌ که البته هنوز قطعی نشده است.

آیا با قطعه‌سازان داخلی همکاری خواهید داشت؟ صحبت‌هایی شده است و امیدواریم بتوانیم با قطعه‌سازان ایرانی هم همکاری داشته باشیم. هدف ما این است تا جایی‌که امکان دارد بیشتر قطعات غیرکلیدی گیربکس‌ها در ایران تولید شود. در حال حاضر هیچ بخشی از این گیربکس‌ها در داخل تولید نمی‌شود و به‌صورت ۱۰۰ درصدی از خارج وارد می‌شود.

چه پیش‌نیازهایی برای داخلی‌سازی این گیربکس‌ها لازم است؟ برای اینکه بتوانیم در ایران داخلی‌سازی کنیم دو مورد بسیار اهمیت دارد که یکی از آنها کیفیت کالاست. یعنی تا زمانی‌که نتوانیم تولید با کیفیت بالا داشته باشیم، مورد دوم که قیمت و رقابت‌پذیری است بی‌اهمیت می‌شود. کیفیت که بالا باشد قیمت هم با کشورهای دیگر هم پایه خواهد بود و بعد از آن می‌توانیم به داخلی‌سازی فکر کنیم.

نصب گیربکس‌های اتوماتیک طبیعتا قیمت خودرو را بالا خواهد برد. چه کاری انجام خواهید داد که قیمت تمام‌شده کمتر باشد؟ قیمت گیربکس‌های ما پایین‌ترین قیمت در دنیاست. همچنین سایز و وزن آن‌هم کمتر از دیگر گیربکس‌هاست. به همین خاطر درصد سرمایه‌گذاری خودروساز برای تغییرات در خودرو بسیار پایین خواهد بود. ضمن اینکه پایین بودن وزن آن باعث خواهد شد که مصرف سوخت هم کمتر شود. اما به‌هرحال خودروی دنده‌ای و اتوماتیک همواره یک تفاوت قیمت خواهند داشت. البته نمی‌دانم خودروها با چه قیمتی در بازار عرضه خواهند شد اما این ‌را می‌دانم درصد قیمتی گیربکس‌های ما خیلی پایین‌تر از گیربکس‌های دیگر خواهد بود.

عمده‌ترین تفاوت گیربکس‌های شما با دیگر گیربکس‌ها چه چیزی است؟ مزیت گیربکس‌های ما این است که قسمت پوسته آن که به موتور متصل است تغییر پیدا می‌کند اما قسمت پشت آن هیچ تغییری نمی‌کند. یعنی لزومی ندارد برای تولید محصول ۱۰ خط تولید داشته باشیم بلکه با تغییر پوسته می‌توانیم از یک خط تولید برای ۵ محصول استفاده کنیم.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
    1 2
    یهوه یاد گربه نره افتادم
  • احمدیان ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۴
    1 1
    شرکت پانچ بلژیک سازنده گیریبکس های بی کیفیت است ۰
  • احمدیان ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۴
    1 1
    به جای شرکت پانچ بلژیک چرا ایران خودرو با یک شرکت معتبرترو با کیفیت قرارداد نمی بندد ۰
  • سعيد IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۳
    2 0
    دوست عزيز,نگيد بي کيفيت , گيربکس پانچ فقط براي اتومبيلهاي با گشتاور پايين توليد ميشه که بمراتب قيمتش ارزانتر هست , لطفا اگر اطلاعي نداريد اظهار نظر نکنيد ممنون

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =