کد خبر: 191431
تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸

اطلاع از جزئیات قرارداد جوینت‌ونچر پژوسیتروئن با ایران خودرو و تشکیل شرکت مشترک ایکاپ بین این دو خودروساز یکی از بحث‌هایی بود که از سوی کارشناسان همواره مورد سوال قرار گرفت.

به گزارش اخبار خودرو ، از زمان امضای این قرارداد جوینت‌ونچر سوالات بسیاری مطرح شده است و مسئولان ایران‌خودرو و مدیران ایکاپ به‌صورت بسیار جزئی به بخش‌هایی از این قرارداد و نحوه عملکرد شرکت اشاره کرده‌اند.

حالا با نزدیک شدن به زمان عرضه این محصول که پیش از این مسئولان از حضور محصول ۲۰۰۸ پژو در اسفندماه امسال خبر داده بودند، بخش‌هایی از جزئیات این قرارداد از سوی مدیرعامل این شرکت منتشر شده است.

[caption id="attachment_191432" align="aligncenter" width="700"]پژو 2008 پژو ۲۰۰۸[/caption]

قیمت‌گذاری محصولات مشترک ایران‌خودرو و پژو قیمت‌گذاری محصولات مشترک ایران‌خودرو و پژو از روزهای ابتدایی این قرارداد همواره سوال اصلی از مسئولان ایران‌خودرو بوده و البته تا امروز هنوز جواب قطعی به این سوال داده نشده است.

مدیرعامل ایکاپ در خصوص قیمت‌‌گذاری محصول ۲۰۰۸ پژو با عنوان این مطلب که تا زمان عرضه محصول قیمت آن مشخص نخواهد شد از دادن جواب قطعی به قیمت آن خودداری می‌کند.

البته ژان فیلیپ ایمپارتو، مدیرعامل برند پژو در گروه PSA در پاسخ به این پرسش روزنامه «دنیای خودرو» که قیمت خودروهای تولید مشترک چگونه تعیین خواهد شد و سازوکار تعیین قیمت چگونه خواهد بود، می‌گوید: «قیمت این محصولات با توجه به شرایط بازار ایران تعیین خواهد شد. این شرایط و کشش بازار است که مشخص می‌کند برای محصولات چه قیمتی را در نظر بگیریم. البته این روش نه‌تنها برای ایران بلکه در تمام بازارهای جهان اعمال می‌شود.»

عدم تعیین عمر برای شرکت ایکاپ یکی از بحث‌های مطرح شده در خصوص شرکت ایکاپ عملکرد این شرکت پس از پایان تولید سه خودروی پیش‌بینی شده ۲۰۰۸،۳۰۱ و ۲۰۸ است.

بنا به اظهار محمدرضا معتمد، مدیرعامل شرکت ایکاپ، در قرارداد برای این شرکت عمری در نظر گرفته نشده است و به دنبال تولید این محصولات، محصولات دیگری از پژو به‌صورت سی‌بی‌یو و سی‌کی‌دی وارد شبکه ایکاپ خواهند شد و در آینده مدل‌های دیگری از محصولات پژو در رنج‌های قیمتی متفاوت به بازار ایران عرضه می‌شوند.

گفته‌های مدیرعامل ایکاپ، پیش از این توسط ژان فیلیپ ایمپارتو، مدیرعامل برند پژو در گروه PSA به‌طور ضمنی تایید شده است. ایمپارتو در همایش بین‌المللی صنعت خودرو، از برنامه‌های بلند‌مدت پژو در ایران سخن به میان آورد و از حضور طولانی‌مدت این شرکت در کشور خبر داد.

وی همچنین گفت که شرکت پژو برای تولید خودروهایی در بازه قیمتی متفاوت و البته با کیفیت و استاندارد بالا برنامه‌ریزی کرده است.

محصولات جدید ایران‌خودرو با پلت فرم پژو یکی دیگر از مباحث مطرح شده در خصوص این قرارداد و انتقادهایی که به آن می‌شد، این بود که به‌وسیله این قرارداد، کشور ما صرفا به محلی برای مونتاژ سه مدل خودرو برای پژو می‌شود و دستاورد دیگری برای صنعت خودرو نخواهد داشت و اصولا انتقال تکنولوژی صورت نخواهد پذیرفت.

اما مسئولان ایران‌خودرو از تلاش برای تولید خودروهای مشترک با پژو خبر دادند. معتمد در خصوص تولید خودروهایی با استفاده از پلت‌فرم این محصولات پژو می‌گوید: «یکی از حقوقی که در این قرارداد برای ایران‌خودرو در نظر گرفته شده، استفاده از این پلت‌فرم برای محصولات ایران‌خودرو است که این‌کار آغاز شده و در حال مراوده اطلاعات با پژو هستیم تا خودرویی که از این پلت‌فرم استفاده می‌کند، انتخاب کنیم.»

صادرات محصولات تولید مشترک صادرات خودروهای مشترک با تاکید، پیگیری و به‌طورکلی با رویکرد جدید وزارت صنعت از اصلی‌ترین بند‌های قرارداد‌های خودرویی است. مسئولان ایران‌خودرو نیز همواره بر جدیت خود در اجرای این بند تاکید کرده‌اند.

هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران‌خودرو در صحبت‌هایی که پیش از این داشته است، همواره به متفاوت بودن این قرارداد و همچنین کوتاه نیامدن از حقوق صنعت خودروی کشور پرداخته است. در این زمینه نیز معتمد از آغاز صادرات محصولات مشترک از روز‌های آغاز تولید گفته است.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
    نامردتر از فرانسویا و نوکرای داخلیش خودشونن!!! اینا یاد این لگنسازا دان چطور ۵۰ سال مردم رو از ماشین آدمیزاد محروم کنن .....
  • علی ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
    سلام . اگر قابلیت صادرات داشت حتماً شما صادر کنید الان میشه فهمید چرا صنعت خودروی ایران با این مدیران سالهاست که در جا می زند .
  • مجتبی ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
    اینهمه که روی این خودرو توی این دوسال که تبلیغ کردندبه چندتا جوان واقعا خلاق بها داده بودند بهترین خودرو وبا طراحی خیلی بهتر از این تولید میشد من نمیدونم این چی داره که توی این چندسال هرروز تبلیغ میکندبنظر من کسایکه این ماشینا ندیدند موقع خرید حتما ببینند این همون ۲۰۶بزک شده است حالا یه توربو بهش اضافه شده موتور که۱۶۰۰ فضای داخلی به اندازه ۲۰۶ فقط صندوق عقب بزرگتره قد ماشینم طوری در عکس میزنند که انگار شاسی بلنده که اینطور نیست هم اندازهh30کراس ایرانخودرو هست به نظر من اگه قراره این ماشینا زیر ۱۰۰میلیون بدند انتخاب خیلی بهتر با یه مقدار هزینه بیشتر وجود داره که واقعا ارزش داره
  • احمد ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
    تعیین قیمت توسط بازار در صورتی منطقی خواهد بود که بازار انحصاری نباشد. وقتی خودروی ۴۰ توامانی در ایران ۱۰۰ تومان بعد از گمرک و .... قیمت می خورد به هیچ وجه تعیین قیمت در چنین بازاری منطقی نخواهد بود و اگر سازمان حمایت واقعا به فکر مردم و کشور باشد باید جلوی چنین استثماری را بگیرد.
  • علی ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
    میگن بازارایران چقد کشش داره خدابه دادمون برسه براید ۵ میلیونی رو تاسی میلیونم میفروشن بگو بزن ۵۰۰ میلیون تا با براید کم نیاره
  • علي ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۸
    چندین بار که مسئولین ایران خودرو در مقابله تلوزیونی قیمت خودرو بجو ٢٠٠٨ اعلام کردند ،گفته بودند از قیمت ۶٧ ملیون تومان که گیربکس عادی دارد تا ٧۵ ملیون تومان با گیربکس اتومات حالا حرفشون پس گرفتند می خواهند گران فروشی کنند !!!!؟؟؟ حوالشون به خدا امیدوارم هرچه زودتر خدا جوابشون بدهد
  • gahrman ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۸
    مردم را علاف کردند یکو نیم سال است ۲۰۰۸راپیش فروش میکنند ولی فعلا تولید هم نشده میخواند تعرفه وارات خودروهایی چینی ررابه جیب بزنند بعد شروع به گرانقروشی از طرف ایکاپ بنمایند ...
  • مهدی ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۸
    خواهشن مدیران ومسولین یه ذره مردم رابه حال خودشون بزارن نمی خوان ماشین ۲۰۶بکننش ۲۰۸پرایدبکنن تیباخجالت بکشین دیگه ... لیاقت مردم ایران اینه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =