کد خبر: 192916
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۲

شاید به خاطر مسائلی قیمت خودرو در سال جدید افزایش پیدا نکند، ولی قطعا تاثیر مستقیم روی امکانات خودرو دارد. به نوعی می‌توان گفت که کم‌فروشی در آپشن جای گران‌فروشی خودرو را در بازار می‌گیرد و نمی‌توان این اتفاق را برای بازار سال آینده حتی به قیمت عدم افزایش بهای خودروها خوشایند دانست.

به گزارش اخبار خودرو ، به پایان سال ۹۵ نزدیک می‌شویم و بدیهی است جمع‌بندی اتفاقات خودرویی امسال از نگاه مدیران این حوزه شنیدنی و خواندنی است. در جلسه‌ای که با محمدرضا بقایی مدیرعامل هلدینگ امیرتجارت کهن داشتیم توانستیم گفت‌وگویی درباره مسائل مطرح در حوزه تجارت خودرو داشته باشیم.

هلدینگ «امیر تجارت کهن» امروز به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده محصولات مک‌دیزاین شناخته می‌شود. اکثر خودروهای این تیونر معتبر، به کیفیت بالا و خاص بودن در بازار جهانی شهره هستند. مرسدس بنز CLA45، GLA45، اسمارت ۴S و ۲S خودروهایی هستند که این شرکت واردکننده با همکاری کمپانی MEC به بازار ایران عرضه می‌کند. با اینکه چند ماهی است این خودروهای خاص وارد بازار ایران شده‌اند، امروز شاهد هستیم که خاص‌پسندان و لوکس‌پسندان از ورود این خودروها خرسند به نظر می‌رسند و تا حدی این خودروها توانسته‌اند جای خود را در بازار ایران باز کنند. البته تعداد واردات این خودروها فعلا محدود است و به خاطر سفارشی‌ساز بودن و نوع قیمت آن‌ها نمی‌توان انتظار داشت که استقبال چند هزار دستگاهی از آن به عمل آید.

[caption id="attachment_192918" align="aligncenter" width="563"]محمدرضا بقایی ، مدیرعامل هلدینگ امیرتجارت کهن محمدرضا بقایی ، مدیرعامل هلدینگ امیرتجارت کهن[/caption]

در حال حاضر بازار خودروهای خارجی برای مصرف‌کننده و عرضه‌کننده تا حدی گیج‌کننده است. وضعیت واردات خودرو در سال ۹۶ را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟ بحث قوانین همیشه مطرح بوده و هست. به نظر من قوانین جدید یک‌شبه وضع شده‌اند و رعایت بسیاری از مسائل حقوقی در آن نشده است. ابتدا ثبت سفارش‌ها را دادند، کارمزد گرفتند و بعد حذف کردند. همین مساله یعنی اینکه برخی حقوق قانونی افراد رعایت نشده است.

وقتی واردکننده‌ای ثبت سفارش را انجام می‌دهد، بدیهی است که برای خرید خودرو اقدام می‌کند و وقتی مشکلات این چنینی پیش می‌آید، سردرگمی برای واردکنندگان غیر‌رسمی رخ می‌دهد و آن‌ها مجبور هستند هزینه‌های سربار بیشتری را تحمل کنند. در سال آینده هم با این شرایط پیش‌بینی می‌شود مشکلاتی برای بازار خودروهای وارداتی وجود داشته باشد مگر اینکه خودروهایی هم‌تراز با محصولات وارداتی در کارخانه‌های داخلی تولید کنند تا جو بازار کنترل و تعادل میان عرضه و تقاضا رعایت شود.

وقتی واردات خودرو انحصاری شود، نمی‌توان توقع داشت که شرایط بازار به سمت ایده‌آل مشتریان حرکت کند و مصرف‌کنندگان بتوانند خودرو را با قیمت و شرایط بهتر خریداری کنند. به غیر از بحث واردات خودرو و مشکلاتی که به تازگی رخ داده است، این فضای انحصار را در خودروسازی هم می‌بینیم.

امروز برخی خودروها تولید می‌شوند که به هر دلیل در بازار، رقیب قیمتی ندارند. در صورتی که اگر رقابت با آن خودروها آغاز شود، طبیعی است که شرکت‌ها مجبور می‌شوند خودرو را با قیمت و شرایط بهتری عرضه کنند.

فضای واردات خودرو هم به همین سبک حرکت می‌کند. وقتی واردات خودرو تنها توسط شرکت‌های رسمی انجام شود، طبیعی است رقابت حذف می‌شود و عواقب انحصار دامان بازار خودروهای وارداتی را می‌گیرد.

برخی کارشناسان می‌گویند چرا باید بازار را در اختیار برندهایی قرار دهیم که حاضر نیستند نمایندگی رسمی به ایرانی‌ها بدهند و تنها بازار کشورهای حاشیه خلیج فارس برایشان مهم است؟ بالاخره بازار گری‌مارکت خودرو در ایران از همین مناطق تامین خودرو می‌کند و ما در اصل برای همسایگانمان بازار‌گرمی می‌کنیم. تا چه حد با این دیدگاه موافق هستید؟ این نگاه در بخش‌هایی درست است و در بخش‌هایی نادرست. این‌که می‌گوییم شرکت‌ها باید حضور فعال در ایران داشته باشند و نمایندگی رسمی به طرف ایرانی بدهند، بسیار درست و قابل قبول است و اگر زیر بار این مساله نمی‌روند، همان بهتر که حضور نداشته باشند.

ولی اینکه یک سری شرکت‌ها خود را نماینده رسمی معرفی کردند و از هر واردکننده شخصی سه درصد بابت حق گارانتی یا توسعه شبکه خدمات پس از فروش دریافت کردند، جای بحث دارد. اگر این شرکت‌ها نام و نشان رسمی دارند، چرا خودروهای مورد نظر خود را به طور مستقیم از کمپانی مادر خریداری نمی‌کنند و محصولات آن‌ها را با استاندارد و شرایط ایران وارد نمی‌کنند؟ اگر این شرکت‌ها رسمی هستند چرا خودروهایشان را بازار منطقه تامین می‌کند و نمی‌توانند به صورت رسمی از کمپانی مادر خریداری کنند؟ به رغم اینکه قانون می‌گوید باید خودروهای یورو۵ وارد شوند اما در حال حاضر برخی شرکت‌ها به اسم رسمی بودن در بازار کشور فعالیت دارند که خود خودروهایی با استاندارد یورو۲ و یورو۳ به بازار عرضه کردند و بعد به واردکنندگان شخصی به خاطر واردات این خودروها، گارانتی ارائه نمی‌دادند. همین یک مثال نشان می‌دهد که نمی‌توان به برخی از شرکت‌ها، نماینده رسمی گفت زیرا بسیاری از واردکنندگان شخصی، قوانین را بهتر و زودتر از این شرکت‌ها به اجرا درآورده‌اند. ضرر این اتفاق‌ها تا حد زیادی بر مصرف‌کننده و مشتری تحمیل می‌شود. پس نمی‌شود مفهوم نمایندگی رسمی را انحصار دانست ولی امروز می‌بینیم که این اتفاق در حال رخ دادن است. طبق فرمایش مقام معظم رهبری هم، نباید انحصار در کارها رخ دهد. در نگاه بعدی اکثر خودروهای وارداتی به ایران، گارانتی جهانی دارند و باید در همه جای دنیا توسط نمایندگی‌های رسمی خدمات به آن‌ها ارائه شود. ولی آیا امروز این اتفاق در ایران می‌افتد؟ حال می‌گویند که خودروهای وارداتی باید با شرایط ایران همخوانی داشته باشند و نمایندگان رسمی باید این تاییدیه را بدهند. وقتی این نماینده‌ها خودروها را تایید می‌کنند چرا برای خدمات پس از فروش و حق گارانتی آن‌ها دوباره از واردکنندگان شخصی وجه اضافه دریافت می‌کنند؟ مگر آن‌ها نماینده رسمی نیستند و نباید به خودروها گارانتی جهانی را ارائه دهند؟ تا مرداد و شهریور امسال بیش از ۱۵ هزار خودرو با استاندارد یورو۲ و یورو۳ به بازار عرضه شده است که نمایندگان رسمی آن‌ها را تایید کرده‌اند و طبق قانون نوعی تخلف به حساب می‌آید. امروز دیگر این اتفاق نمی‌افتد و واردکننده شخصی نمی‌تواند خودرویی با این استانداردها وارد کنند. ولی سوال من این است که آیا نظارتی وجود دارد که دوباره برخی نمایندگان رسمی خودروهایی با استاندارد یورو۲ و یورو۳ وارد نکنند؟ بعد از اینکه از واردات خودروهایی با استاندارد آلایندگی پایین گرفته شد، پس از دریافت وجه از ارائه گارانتی به این خودروها جلوگیری به عمل آمد. اگر آن وجه سه درصد دریافت شده است، چرا خدمات ارائه ندادند و اگر وجه را گرفتند باید این پول دست نمایندگی بماند یا خرج جبران این خسارت آلایندگی شود؟! بماند که بعضی‌ها تا ۶درصد هم گرفته‌‌اند.

آیا با توجه به شرایط جدید، شخص می‌تواند در سال ۹۶ واردات خودرو انجام دهد؟ با توجه به شرایطی که در حال حاضر تعریف کرده‌اند، به صورت شخصی دیگر نمی‌توان واردات خودرو را انجام داد. باید صبر کرد و دید تا شاید شرایط و قوانین تغییر کنند.

وقتی گری مارکت حذف شد، دو نوع نگاه پدید آمد. برخی افراد گفتند که اتفاق خوبی است و باعث شده کلاهبرداری‌های برخی واردکنندگان شخصی و تقلب‌ها صورت نگیرد. افراد دیگری هم هستند که می‌گویند این اتفاق باعث شده است تنوع محصول کم شود و عرضه محصول کمتر از قبل در بازار باشد. شما طرفدار کدام دیدگاه هستید؟

فقط می‌توانم انتقادی داشته باشم. اگر بازار برای یک دسته سوءاستفاده‌گر باز شد، راه از جای دیگر باز شده بود و نباید اجازه داد چنین اتفاق‌هایی رخ دهد. باید دقت کرد و نگذاشت که چنین افرادی با نام واردکننده در بازار خودرو خلل ایجاد کنند.

ولی با دیگاه دوم موافق هستم. وقتی گری‌مارکت فعال نباشد، دیگر این امکان وجود ندارد که تحویل فوری برای خودروهای وارداتی اتفاق بیفتد. از طرفی امروز شما می‌توانید خودرویی با آپشن متفاوت را در بازار تهیه و با توجه به نیاز خود، خودروی مورد نظر را خریداری کنید. ولی سابقه فعالیت برخی شرکت‌های واردکننده به اصطلاح رسمی نشان داده است وقتی پای یک خودرو را به بازار باز می‌کنند، نمی‌توانند با آپشن‌های متنوع آن را به دست مشتری برسانند. از طرفی به خاطر نبود تحویل فوری و به‌روز، باید خودرو را در بازار آزاد با بهایی به مراتب بالاتر خریداری کرد که عامل گرانی و حباب قیمتی در بازار می‌شود. اگر قرار است واردات خودرو سر و سامان بگیرد، نباید واردکنندگان شخصی حذف شوند و باید ساز‌و‌کارها اصلاح شود.

امروز این اتفاق نیفتاده و برخی سیاست‌ها باعث شده است بازار خودرو برای مشتری سخت‌تر از گذشته باشد. این سیاست دولت خوب است که برای افزایش صادرات و ارزآوری تدابیری برای واردات خودرو دیده است. ولی این نوع عملکرد قبل از آن باعث شده است بازار خودروهای وارداتی در قدم اول برای مشتری با مشکل روبه‌رو شود.

پیش‌بینی‌تان برای قیمت خودروهای وارداتی برای سال آینده چگونه است؟ شاید به خاطر مسائلی قیمت خودرو در سال جدید افزایش پیدا نکند، ولی قطعا تاثیر مستقیم روی امکانات خودرو دارد. به نوعی می‌توان گفت که کم‌فروشی در آپشن جای گران‌فروشی خودرو را در بازار می‌گیرد و نمی‌توان این اتفاق را برای بازار سال آینده حتی به قیمت عدم افزایش بهای خودروها خوشایند دانست.

اتفاق دیگری هم که احتمال دارد رخ دهد، تحویل دیر‌هنگام خودروها به مشتریان است. شاید شرکت‌ها قیمت خودروها را افزایش ندهند، ولی با ثابت نگه داشتن بهای خودرو و تحویل بلند‌مدت می‌توانند تا حد زیادی عدم افزایش قیمت را برای خود جبران کنند.

تنها کافی است سال آینده آمار شکایت تحویل دیرهنگام خودروها را از جانب سازمان حمایت پیگیری کنید. می‌بینید که با اجرایی شدن این شرایط، چه اتفاق‌ها و نارضایتی‌هایی در بازار برای مشتریان رخ خواهد داد.

برنامه هلدینگ امیرتجارت کهن برای سال ۹۶ در بازار ایران چیست؟ قطعا فعالیت های این هلدینگ شاخه‌های مختلفی دارد و امروز شما فقط بخشی از آن را در قالب واردات خودروهای خاص می‌بینید. در سال ۹۶ مدل‌های جدید MEC را به بازار ایران معرفی می‌کنیم که قطعا مشتریان جدیدی را برای ما به دنبال دارد.

همچنین برنامه عرضه رسمی محصولات دو برند اروپایی و آسیایی در زمینه موتورسیکلت را داریم و می‌خواهیم موتورهایی با قیمت تمام شده مناسب و آلایندگی حداقل به دست مشتری برسانیم.

یکی از اهداف امیرتجارت کهن این است که در سال آینده شرایط فروش اقساطی معقول را به لیست‌های فروش خود اضافه کند و بتواند با توجه به استانداردهای روز دنیا سهمی در بازار خودرو داشته باشد.

تیم این هلدینگ در حال بررسی شرایط جهت ارائه خودروهای پاک برای ورود به ناوگان تاکسیرانی است و می‌خواهند با توجیه اقتصادی منطقی بهترین گزینه‌ها را در اختیار رانندگان تاکسی و مسافران بگذارند. سال ۹۶ برای این برند بسیار روشن و موفقیت آمیز پیش‌بینی می‌شود. زیرا قرار است اتفاق‌های نوینی در هلدینگ امیرتجارت کهن رخ دهد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • قَدَمعلی یه گَز و نیم ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۵
    سال آینده کفش های محکمتری میخرم برای بی وَسیلگی،پیاده روی و هوای پاک تر و دوری از لگن های بی در و پیکر!
  • علی ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    واردات خودرو بااین تعرفه ها به نفع اول دولت بعد وارد کنندس تا خودروهارو سه برابرقیمت واقعیشون به مردم قالب کنن برندهای بزرگ زیر بار بدنامی نمیرن ولی خودروسازهی داخلی نون بدنامیشونو میخورن در کل نونی که خودرو واسه دولت داره نفت نداره
  • مهران ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    کی میگه قیمت افزایش نمی یابد برادرم یک ساندرو استپ وی ثبت نام کرده یک نیم میلیون میگه گرونترش کردن میگه برایم ۲۸ اسفند پیامک اومده الان قیمت خودرو از ۴۶۵۰۰ را کردن ۴۸۱۶۰۰ میگه قرار بوده قیمت ها از اردیبهشت ماه اعمال بشه چرا برای فروردین اعمال کردن پس اینجا شورای رقابت چکاره است واقعا که اگه این شرکت خصوصی بودن چی می شد حالا که دولتی هیچ نظارتی نمیشود روشان هرکاری وهر قیمتی دلشان میخواهد می‌کشند روش مردم بیچاره حق هیچ اعتراضی هم ندارند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =