کد خبر: 196822
تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۲

قرار است امروز برای نخستین بار ۵۰ دستگاه سراتو، محصول شرکت سایپا در بورس کالای ایران عرضه شود . بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که بین شرکت سایپا و بورس کالا صورت گرفته، قرار است این عرضه ادامه‌دار باشد.

به گزارش اخبار خودرو ، به نظر می‌رسد خودروسازان کم‌کم اهمیت بازار سرمایه و جایگاه آن در اقتصاد ملی کشورمان را دریافته‌اند، این در حالی است که از مدت‌ها پیش زمزمه عرضه خودرو در بورس کالا مطرح شده بود، اما در این بین مسائلی در مورد نحوه قیمت‌گذاری خودرو در بورس کالا مطرح شد که حل آن‌ها نیاز‌مند سپری شدن زمان بود، اما به نظر می‌رسد این زمان سپری شده و قرار است امروز اولین محموله خودرو در بورس کالا توسط شرکت سایپا با سراتو روی تابلوی معاملاتی نقش ببندد.

[caption id="attachment_196823" align="aligncenter" width="650"]عرضه محموله 50 میلیارد  تومانی سراتو در بورس کالا عرضه محموله ۵۰ میلیارد تومانی سراتو در بورس کالا[/caption]

البته باید به این نکته اشاره کرد که طی چند ماه گذشته، مهدی جمالی مدیر‌عامل سایپا بر عرضه سراتو در بورس کالا تاکید کرد که دست آخر نیز این موضوع امروز رنگ واقعیت به خود خواهد گرفت.

این در حالی است که مسئولان سایپا در ابتدا قصد داشتند پراید را به‌عنوان اولین محصول خود در بورس کالا عرضه کنند، اما با توجه به اینکه قیمت‌گذاری پراید از سوی شورای رقابت صورت می‌گیرد، امکان عرضه این خودرو در بورس کالا میسر نشد.

در همین زمینه حامد سلطانی‌نژاد، مدیر عامل بورس کالا اعلام کرد، این نهاد خودروهایی را می‌تواند عرضه کند که در شمول قیمت‌گذاری شورای رقابت قرار نگیرد و به نوعی قیمت آن‌ها به صورت رقابتی و بر اساس میزان عرضه و تقاضا تعیین شود.

حالا پس از این صحبت‌ها، سایپا اولین محصول خود، یعنی سراتو را در بورس کالا عرضه می‌کند. باید دید تا چه میزان خریداران خودرو و فعالان بازار سرمایه از عرضه آن استقبال خواهند کرد.

در ادامه ابوالفضل شهرآبادی، معاون تامین مالی شرکت لوتوس پارسیان که این شرکت مشاور پذیرش سراتو در بورس کالا بوده، جزئیات عرضه دیروز را در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» تشریح کرده است.

[caption id="attachment_196824" align="alignleft" width="285"]ابوالفضل شهرآبادی - معاون تامین مالی شرکت لوتوس پارسیان ابوالفضل شهرآبادی - معاون تامین مالی شرکت لوتوس پارسیان[/caption]

ابوالفضل شهرآبادی - معاون تامین مالی شرکت لوتوس پارسیان عرضه ۵۰ دستگاه سراتو در بورس کالا

سرانجام پس از مدت‌ها، عرضه خودرو در بورس کالا انجام و قرار شد از امروز این کار با عرضه سراتو استارت بخورد. قیمت در نظر گرفته شده برای این عرضه چه میزان است؟ قرار است امروز برای نخستین بار ۵۰ دستگاه سراتو، محصول شرکت سایپا با قیمت پایه ۸۷۲میلیون و ۶۰۴هزار و ۴۴۶ ریال در بورس کالای ایران عرضه شود. همچنین این خودرو در نسخه دوهزار سی‌سی آپشنال EFS با رنگ سفید ۲۰دستگاه و با رنگ‌های نقره‌ای، قرمز و آبی‌، ۱۰دستگاه در بورس کالا عرضه می‌شود.

این در حالی است که مبالغ مربوط به مالیات بر ارزش افزوده، بیمه‌، شماره‌گذاری و خدمات جمعا به مبلغ ۱۱۸میلیون و ۳۰۵هزار و ۵۵۴ریال مازاد بر قیمت پایه از خریدار دریافت می‌شود.

این عرضه به صورت فیزیکی است؟ بله. عرضه به‌صورت فیزیکی است و مشتری بعد از پرداخت مبلغ خودرو می‌تواند آن را تحویل بگیرد. ذکر این نکته ضروری است که عرضه به صورت تکی نیز صورت می‌گیرد و هر فرد یا شرکتی نیز که خواهان خرید به صورت تعداد نیز باشد، محدودیتی در این باره وجود ندارد.

آیا قرار است این عرضه مستمر باشد؟ بله. بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که بین شرکت سایپا و بورس کالا صورت گرفته، قرار است این عرضه ادامه‌دار باشد.

بعد از عرضه به‌صورت فیزیکی عرضه اوراق سلف موازی نیز صورت می‌گیرد؟ بله. اگر از این عرضه استقبال صورت گیرد و این کار به صورت پایدار ادامه پیدا کند، اوراق سلف موازی خودرو به جریان خواهد افتاد.

شرکت ایران خودرو نیز برنامه‌ای برای عرضه محصولات خود در بورس دارد؟ بله. بر اساس توافقاتی که طی هفته گذشته به دست آمد، مقرر شد بعد از عرضه سراتو در بورس کالا، دنا از محصولات ایران خودرو نیز روی تابلوی معاملاتی تالار نقره‌ای نقش ببندد، البته زمان عرضه هنوز مشخص نشده، اما عرضه دنا قطعی شده است.

پیش‌بینی شما از سرنوشت عرضه سراتو در بورس کالا چیست؟ پیش‌بینی دقیقی نمی‌توان انجام داد. با توجه به این‌که این عرضه برای نخستین بار انجام می‌شود، نمی‌توان در این زمینه پیش‌بینی درستی کرد، اما حاکی از آن است که این ۵۰ دستگاه خودرو نباید در این عرضه بدون مشتری بماند.

با توجه به این‌که شرکت لوتوس پارسیان اوراق ۳۵۰ میلیارد تومانی اجاره سایپا را هفته گذشته انجام داد، آخرین وضعیت آن عرضه به کجا انجامید؟ سایپا ازجمله شرکت‌های بزرگی است که تاکنون از لحاظ تامین مالی در بازار سرمایه سابقه خوبی داشته و این‌ بار نیز اوراق اجاره ۳۵۰ میلیارد تومانی در بازار عرضه شد و به فروش رفت.

این در حالی است که سایپا در مجموع تاکنون هزار میلیارد تومان تامین مالی از طریق بازار سرمایه انجام داده که شامل سه فقره اوراق مشارکت، مرابحه و اجاره است. از این حجم اوراق، تاکنون ۱۵۰ میلیارد تومان سررسید و با موفقیت تسویه شده است.

این در حالی است که تامین سرمایه لوتوس پارسیان برای شرکت سایپا در سال ۹۱ اوراق مشارکت و در سال ۹۵ اوراق مرابحه منتشر کرده و اوراق اجاره فعلی سومین تجربه همکاری با این خودروساز بزرگ است که با توجه به موفقیت‌های قبلی در عرضه، تامین مالی و تسویه اوراق، زمینه همکاری‌های بیشتر ایجاد شده است.

حامد سلطانی‌نژاد - مدیرعامل بورس کالا هدف نهایی عرضه سراتو، تامین مالی خودروساز است

[caption id="attachment_196825" align="alignleft" width="378"]حامد سلطانی‌نژاد - مدیرعامل بورس کالا حامد سلطانی‌نژاد - مدیرعامل بورس کالا[/caption]

با توجه به عرضه سراتو در بورس کالا، اولین عرضه به‌صورت فیزیکی انجام می‌شود. اگر این عرضه‌ها موفقیت‌آمیز باشد و به‌صورت مستمر ادامه پیدا کند، اوراق سلف موازی خودرو در بورس کالا منتشر می‌شود که هدف نهایی از حضور خودرو در بورس کالا همین موضوع است که دست آخر به تامین مالی پایدار شرکت خودروساز منجر خواهد شد. در همین زمینه حامد سلطانی‌نژاد، مدیر عامل بورس کالا در مورد نحوه انتشار سلف موازی خودرو در تالار نقره‌ای به پرسش‌های «دنیای خودرو» پاسخ داده است.

نحوه انتشار اوراق سلف موازی از سوی خودروسازان چگونه است؟ ‌خودروسازان به‌راحتی می‌توانند با انتشار اوراق سلف موازی استاندارد، سرمایه در گردش خود را تامین کنند. همچنین اگر تولیدکنندگان بخواهند برای راه‌اندازی یک خط تولید و اجرای پروژه‌ای از بورس کالا تامین مالی انجام دهند، می‌توانند به انتشار گواهی مشارکت خودرو اقدام کنند.

این اوراق برای فعالان بازار سرمایه جذابیت ایجاد می‌کند؟ بله. این اوراق در صورت منتشر شدن برای مردم جذاب خواهد بود و به همین دلیل این اوراق را خریداری خواهند کرد تا در پایان موعد مقرر در صورت تمایل، خودرو را تحویل بگیرند. به‌عبارت دیگر این مساله تفاوت این اوراق با اوراقی است که تا پیش از این منتشر شده ‌است.

در این مورد بیشتر توضیح دهید. فرض کنید پروژه تولید خط جدید یک خودرو که ۲۰۰میلیارد تومان سرمایه نیاز داشته باشد. مردم می‌توانند اوراق را با قیمتی که تعیین می‌شود، بخرند. در پایان عمر اوراق که یک یا دوساله است و پروژه به بهره‌برداری می‌رسد، دارندگان اوراق می‌توانند آنها را تحویل دهند و سود سرمایه‌گذاری را دریافت کنند یا درصورت کفایت اوراق نسبت به قیمت خودرویی که در آن پروژه تولید شده است، خودرو دریافت کنند؛ این جذابیتی است که این اوراق خواهند داشت.

امکان خرید و فروش این اوراق پیش از اتمام پروژه نیز امکان‌پذیر است؟ با توجه به اینکه بازار ثانویه برای این اوراق وجود دارد، مردم می‌توانند نسبت‌ به خریدوفروش و واگذاری آن به ‌دیگران اقدام کنند. در واقع این فرصتی است که افرادی غیر از خودروسازان می‌توانند خودرو یا اوراق مبتنی‌بر خودرو را در بازار عرضه کنند.

هدف از انتشار اوراق گواهی سرمایه‌گذاری خودرو چه خواهد بود؟ هدف این است که شرکت‌های خودروساز بتوانند پیش‌فروشی را که اکنون به‌صورت سنتی در بازار انجام می‌دهند، به‌صورت ساختاریافته و منسجم از طریق بورس کالا انجام دهند. این در حالی است که روش کنونی پیش‌فروش خودرو به‌عنوان یک روش سنتی دارای معایب مختلفی است.

در واقع ‌اکنون خودرو‌سازان با پیش‌فروش خودرو برای آینده، بخشی از مبلغ خودرو را به‌عنوان سرمایه در گردش در فرایند تولیدشان استفاده می‌کنند. مثلا یک ماشین را برای ۹‌ماه آینده می‌فروشند و بخشی از آن را به‌عنوان مبلغ اولیه دریافت می‌کنند.

معایب و مشکلات پیش‌فروش خودرو به صورت سنتی چیست؟ فروش خودرو به‌صورت سنتی دارای دو مشکل است، اولین مشکل این است که اگر خریداران این خودرو بخواهند انصراف دهند، خودروسازان با مشکل نقدینگی مواجه می‌شوند. در این شرایط اگر تعداد انصراف‌دهنده‌ها زیاد باشد، شرکت خودروساز با مشکل نقدینگی مواجه می‌شود.

مشکل دیگر این است‌ که فقط کسانی می‌توانند وارد این نوع تامین مالی شوند که حتما بتوانند مبلغ پیش‌پرداخت تعیین‌شده توسط خودروساز را تامین کنند، یعنی ‌اکنون هیچ خریداری نمی‌تواند با پول اندک وارد این دادوستدها شود.

همچنین مشکل دیگر این است که اگر خریداری قصد انصراف داشته باشد، بسیار دیر به پولش خواهد رسید. به‌طور معمول هر کس از خرید خودرو انصراف دهد، ۳۰روزکاری پس از انصراف به پولش خواهد رسید؛ این به‌معنای آن است که این سرمایه‌گذاری عملا نقد‌شونده نیست و به این صورت نخواهد بود که هر زمان خریدار مایل باشد، به پولش برسد.

به گواهی سرمایه‌گذاری خودرو اشاره کردید، مکانیزم این گواهی به چه صورت است؟ گواهی سرمایه‌گذاری خودرو یک ابزار تامین مالی است که براساس آن پیش‌فروش کنونی خودرو به بورس منتقل می‌شود، با این تفاوت که در بازار سنتی خودرو، دادوستدهای ثانویه وجود ندارد اما اگر کسی این اوراق را از طریق بورس پیش‌خرید کرد، دیگر نگران این نیست که اگر انصراف دهد چه زمانی به پولش خواهد رسید.

درواقع خریدار نیازی به انصراف ندارد بلکه با فروش اوراق در بازار ثانویه خیلی راحت می‌تواند در اسرع وقت به پولش برسد، یعنی عملا خریدار در یک بازار نقد‌شونده سرمایه‌گذاری کرده است.

از سوی دیگر با توجه به اینکه این اوراق بازارگردان دارد، لزومی ندارد خودروساز مبالغ خرید را پس از انصراف به خریدار پس دهد، چون خریدار اوراق را در بازار ثانویه به شخص دیگری می‌فروشد و وجوه مورد نیازش را تامین می‌کند یا اگر کس دیگری هم نبود، به بازارگردان می‌فروشد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهر ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
    اگه قرار باشه خودرو به این نحو تو بورس پیش فروش و عرضه بشه تکلیف نمایندگیهای مجاز چی میشه فقط خدمات؟
  • ایرانی ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
    قیمت اعلام شده با قیمت فروش از سوز شرکت سایپا در نمایندگیها که فرقی نداره.توی نمایندگی سراتو آپشنال به قیمت نود و نه میلیون و صدهزار تومان فروش فوری میشود.پس قیمت در بورس باید درصدی پایینتر باشه که جذابیت خرید برای مشتری ایجاد بشه.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =