کد خبر: 197732
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۱

این پژوهشگر صنعتی گفت : قیمت‌گذاری مهم‌ترین جزء از مدل کسب‌وکار است و تصمیمات منطقی در قیمت‌گذاری موجب سودآوری بنگاه‌ها خواهد شد، تعیین قیمت منطقی و مناسب برای کالا یا خدمات، تلفیق علم و هنر است

یک پژوهشگر صنعتی با اشاره به اینکه برند و نشان و نام تجاری در تصمیـم‌گیـری مشتریان کالا و خدمات برای خرید اهمیت دارد و دارایی و سرمایه اصلی شرکت ها محسوب می شود، گفت:  امروزه رقابت بر سر قیمت، یکی از مسائل عمده ای است که شرکت ها در مقاطع مختلف با آن روبه رو می شوند.

به گزارش اخبار خودرو ، شیرکوند در ادامه اظهار داشت: در بین اجزای سازنده بازاریابی، تنها عاملی که موجب ایجاد درآمد می‌شود، قیمت است.

« قیمت » انعطاف‌پذیرترین عامل در هنر بازاریابی شناخته می‌شود، چراکه می‌توان به سرعت آن را تغییر داد، قیمت یکی از عناصر آمیخته بازاریابی است که درآمد ایجــاد می‌کند، قیمت کالا و خدمات بایستی طوری تعیین شود که با توجه به حداکثر سود مورد انتظار ، ضامن حیات و بقای شرکت باشد.

وی تصریح کرد: قیمت‌گذاری، فرآیندی مداوم و پیوسته است که باید در مقاطع مختلف تکرار شود، البته تداوم قیمت‌گذاری به خاطر تغییرات محیطی و بی‌ثباتی شرایط بازار است که لزوم تعدیل قیمت را سبب می‌شود، ارائه کالا و خدمات با کیفیت بهتر نسبت به سایر رقبا و استفاده از اصول درست در انتخاب استراتژی برای دستیابی به موقعیت مطلوب در مقابل رقبا، جزء اصول مهم برای رسیدن به سودآوری در مدل کسب‌‌وکار است، لذا بنگاه‌های اقتصادی و تولیدکنندگان کالا و خدمات باید به گونه‌ای قادر به قیمت‌گذاری محصولات‌شان باشند که توانایی کسب درآمدهایی متناسب با ارزش ارائه شده به مشتری را داشته باشند و به این ترتیب موقعیت خود را نسبت به مشتریان، کالاهای مکمل یا مشابه، رقبا و تازه‌واردها‌ حفظ کنند.

این پژوهشگر صنعتی در ادامه افزود : قیمت‌گذاری مهم‌ترین جزء از مدل کسب‌وکار است و تصمیمات منطقی در قیمت‌گذاری موجب سودآوری بنگاه‌ها خواهد شد، تعیین قیمت منطقی و مناسب برای کالا یا خدمات، تلفیق علم و هنر است، یکی از مهم‌ترین وظایف بازاریابان، سرمایه‌گذاران و یا صاحبان کسب‌وکار ، تعیین قیمت مناسب و جذاب برای محصولات و خدمات است و با هم‌تراز شدن ‌کیفیت ‌کالاهای ‌شرکت‌های ‌مختلف ‌و تشدید رقابت، عنصر قیمت ‌به ‌یکی ‌از مهم‌ترین ‌عوامل ‌موثر بر حفظ ‌و جذب ‌مشتریان ‌و وفاداری ‌و رضایت‌ آنها تبدیل ‌شده ‌است.

شیرکوند در این خصوص بیان داشت: همچنین برند و نشان و نام تجاری به اندازه ای در تصمیم‌گیری مشتریان کالا و خدمات برای خرید اهمیت دارد که دارایی و سرمایه اصلی شرکت محسوب می‌شود، امروزه رقابت بر سر قیمت، یکی از مسائل عمده‌ای است که شرکت‌ها در مقاطع مختلف با آن روبه‌رو می‌شوند، اما بسیاری از شرکت‌ها در عرصه رقابت بر سر قیمت با نبود استراتژی مناسب مواجه‌اند، از این‌رو نمی‌توانند ارزش واقعی برند و نشان خود را در جامعه معرفی کنند، در عرصه کسب‌و‌کار و بازار نیز عواملی چون کیفیت، شهرت و اعتبار تولیدکننده، خدمات بعد از فروش، انعطاف‌پذیری، کاربری‌های محصول، تحویل به موقع، خدمات پس از فروش و رسیدگی به شکایت‌های مشتریان تاثیر زیادی بر تصمیم خرید مصرف‌کنندگان می‌گذارد.

وی عنوان داشت: برخی موارد مدیران راهبرد و استراتژی مشخصی برای قیمت‌گذاری نداشته و از اهمیت و اثری که قیمت‌گذاری می‌تواند در ذهن مشتریان بالقوه و دائمی ایجاد کند، غافل می‌مانند، از این‌رو در زمان تعیین راهبرد و استراتژی قیمت‌گذاری برای محصول و یا خدمات باید هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم، دورنمای رقابت‌آمیز و نیازمندی‌های متنوع اجزای بازار مدنظر قرار گیر‌د تا مناسب‌ترین و بهترین قیمت‌گذاری برای محصول و خدمات حاصل شود.

این پژوهشگر در مورد قیمت‌گذاری ها نیز گفت: قیمت گذاری بر مبنای هزینه‌ها و حاشیه سود در عمل با تنگناهایی مواجه است و شرایط بازار، قیمت‌های رقابتی، جانشین‌های موجود و قیمت آنها، تفاوت‌های محصولات و خدمات، نرخ رشد بازار، تورم، توانایی بازار برای خرید، تغییر و تحولات صنعت و واکنش رقبا در برابر تعیین و تغییر قیمت‌ها را در نظر نمی‌گیرد، از میان عوامل موثر در قیمت‌گذاری، رقابت مهم‌ترین عاملی است که شرکت‌ها باید در برنامه‌ریزی‌ها و عملیات خود به آن توجه کنند.

شیرکوند در پایان خاطرنشان کرد: تحقیقات بازاریابی نشانگر این است که در بسیاری از تولیدات، حتی اگر قیمت‌ها به‌طور سیستماتیک و اصولی تعیین شوند باز هم در عرصه رقابت دچار تعدیل خواهند شد. اگر این قیمت‌ها توانایی رقابت داشته باشند، محصولات یا خدمات به فروش می‌رسند و اگر نتوانند رقابت کنند، فروش آنها با مشکل مواجه خواهد شد، قیمت کالا و خدماتی که به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود بر عهده بنگاه‌های اقتصادی و تولیدکنندگان است. ممکن است این قیمت‌ها در قالب مفاهیم مختلفی مانند شهریه، آبونمان، حق‌العمل، اجاره‌بها و... به مشتری اعلام شود.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =