کد خبر: 199682
تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۸

طی دو هفته آینده اوراق ۷۰۰ میلیارد تومانی گروه صنعتی ایران‌‌خودرو در تالار نقره‌ای عرضه خواهد شد

به گزارش اخبار خودرو ، بعد از عرضه سراتو توسط سایپا، ایران‌خودرو نیز قصد دارد دنا را در بورس کالا عرضه کند. در این رابطه کارشناسان معتقدند بورس کالا تا حدود زیادی به شفافیت بازارهای فیزیکی کمک می‌کند و تاکنون هم تجارب خوبی در این زمینه داشته است، از این‌ رو پذیرش کالاها در این بازار گامی اساسی در راستای شفافیت هرچه بیشتر اقتصاد است.

[caption id="attachment_191432" align="aligncenter" width="700"]پژو 2008 پژو ۲۰۰۸[/caption]

از سوی دیگر، انتشار اوراق سلف موازی در بورس کالا تنها در شرایطی ممکن خواهد بود که آن کالا قبلا در این بازار، پذیرش و عرضه شده باشد، به همین دلیل، یکی از جذابیت‌های عرضه خودرو در بورس کالا برای خودروسازان، فراهم شدن امکان انتشار اوراق سلف موازی در بورس کالا و استفاده از فرصت تامین مالی از این طریق است.

از سویی بر اساس اعلام مسئولان بورس کالا، خودروسازان به‌راحتی می‌توانند با انتشار اوراق سلف موازی استاندارد، سرمایه در گردش خود را تامین کنند.

همچنین اگر تولیدکنندگان بخواهند برای راه‌اندازی یک خط تولید و اجرای پروژه‌ای از بورس کالا تامین مالی انجام دهند، می‌توانند به انتشار گواهی مشارکت خودرو اقدام کنند و هدف این است که شرکت‌های خودروساز بتوانند پیش‌فروشی را که اکنون به‌صورت سنتی در بازار انجام می‌دهند، به‌صورت ساختاریافته و منسجم از طریق بورس کالا انجام دهند. این در حالی است که روش کنونی پیش‌فروش خودرو به‌عنوان یک روش سنتی دارای معایب مختلفی است. در واقع ‌اکنون خودرو‌سازان با پیش‌فروش خودرو برای آینده، بخشی از مبلغ خودرو را به‌عنوان سرمایه در گردش در فرایند تولیدشان استفاده می‌کنند. مثلا یک خودرو را برای ۹‌ماه آینده می‌فروشند و بخشی از قیمت آن را به‌عنوان مبلغ اولیه دریافت می‌کنند.

در همین رابطه ابوالفضل شهرآبادی، معاون تامین مالی شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» می‌گوید: «در صورت موفقیت عرضه دنا در بورس کالا، گام بعدی سایر محصولات ایران خودرو از جمله پژو۲۰۰۸ نیز در بورس کالا عرضه خواهند شد.» متن گفت‌وگو با معاون تامین مالی شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان به این شرح است. روز دوشنبه مدیر‌عامل شرکت ایران خودرو از عرضه دنا در بورس کالا خبر داد. با توجه به اینکه شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان، مشاور این عرضه است، زمان دقیق آن را چه تاریخی در نظر گرفته‌اید؟ در این رابطه امروز جلسه‌ای بین ما و شرکت ایران خودرو برگزار می‌شود. در مورد جزئیات عرضه، همچنین قیمت‌گذاری و بعد از آن نیز جلسه‌ای با مسئولان بورس کالا صورت می‌گیرد تا هماهنگی‌ها در این باره انجام شود و دنا نهایتا تا سه هفته آینده در بورس کالا عرضه خواهد شد.

در مورد اوراق صکوک ۷۰۰ میلیارد تومانی ایران‌خودرو چطور؟ این اوراق چه زمانی در بورس تهران عرضه می‌شوند؟ اوراق صکوک ایران خودرو که میزان آن بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان است، موافقت اصولی سازمان بورس را گرفته‌ایم و به دنبال اخذ مجوز عرضه هستیم. پس از تایید مجوز عرضه، مراحل اداری آن چند روز به طول می‌انجامد و تا دو هفته آینده این اوراق منتشر خواهند شد.

شرکت لوتوس چندی پیش عرضه سراتو در بورس کالا را انجام داد و حالا قصد دارد عرضه دنا را انجام دهد. آیا این عرضه‌ها با موفقیت همراه خواهد بود و این مساله چه تاثیری روی قیمت خودرو خواهد گذاشت؟ بله. این عرضه با موفقیت همراه است. همانطور که محموله سراتو با استقبال اهالی بازار سرمایه روبه‌رو شد. قطعا با عرضه خودرو در بورس کالا، قیمت خودرو به‌صورت رقابتی تعیین خواهد شد که این امر، هم به سود خودروساز و هم به سود خریدار خواهد بود و باعث به وجود آمدن شفافیت اطلاعاتی خواهد شد.

نحوه قیمت‌گذاری خودرو در بورس کالا چگونه است؟ خودرو‌ساز برای محصول خود یک قیمت پایه تعیین می‌کند و بسته به اینکه چه تعداد خریدار برای خودرو وجود داشته باشد، قیمت خودرو افزایش پیدا می‌کند و به‌صورت رقابتی تعیین خواهد شد.

آیا احتمال عرضه پژو ۲۰۰۸ در بورس کالا وجود دارد؟ بله. با توجه به اینکه خودروهایی که در شمول قیمت‌گذاری شورای رقابت قرار نگیرند، می‌توانند در بورس کالا عرضه شوند، برنامه خودروسازان این است که در صورت موفقیت اولین محصولات، خودروها بعدی نیز در تالار نقره‌ای عرضه شوند و در صورت موفقیت عرضه دنا در بورس کالا، پژو ۲۰۰۸ و سایر محصولات ایران خودرو و سایپا نیز در بورس کالا عرضه خواهد شد.

ایران خودرو دیرتر از سایپا اقدام به انتشار اوراق کرد. آیا این شرکت پیش از این سابقه‌ای در این امر داشته است؟ شرکت ایران خودرو ابتدا در سال ۸۶ برای یک طرح خود اقدام به انتشار اوراق مشارکت در بورس کرد، اما بعد از آن طی ۱۰سال گذشته هیچ‌گاه این کار را صورت نداد تا اینکه در آینده نزدیک، اوراق ۷۰۰ میلیارد تومانی صکوک را منتشر خواهد کرد.

جزئیات تامین مالی ۷۰۰ میلیارد تومانی چیست؟ پیرو درخواست ایران‌خودرو مبنی بر تامین مالی ۷۰۰ میلیارد تومانی خرید قطعات و مجموعه‌های مورد نیاز جهت تولید خودرو، بررسی‌ها و اقدامات لازم، انجام و موافقت اصولی سازمان بورس صادر شد. این اوراق ۷۰۰میلیارد تومانی که بزرگ‌ترین تامین مالی بخش خصوصی در بازارسرمایه به‌شمار خواهد رفت، با سررسید ۴ ساله، نرخ سود ۱۸ درصد و با مواعد پرداخت سود سه ماهه، منتشر خواهد شد. مبلغ اسمی هر برگه ۱۰۰ هزار تومان خواهد بود.

ضامن این اوراق چه بانکی است؟ از آنجا که مشاوره عرضه انتشار این اوراق توسط تامین سرمایه لوتوس پارسیان انجام شده، این شرکت عضو پیشرو در تامین مالی فوق بوده و دو رکن متعهد پذیره‌نویسی و بازارگردانی این اوراق را داراست. دو شرکت تامین سرمایه ملت و امید نیز در مشارکت با لوتوس پارسیان، ارکان یاد شده را برای درصدی از اوراق بر عهده خواهند داشت. بدین ترتیب برای انتشار این اوراق کنسرسیومی توسط ۳ شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان، ملت و امید تشکیل شده است. بانک ملت ضامن این اوراق بوده و سازمان حسابرسی هم به‌عنوان حسابرس اوراق انتخاب شده است.

در سال‌جاری این دومین تامین مالی بزرگ صنعت خودرو است که در بازار سرمایه انجام می‌شود. این ارتباط مثبت صنعت خودرو و بورس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ با توجه اینکه دو شرکت سایپا و ایران خودرو، از بنگاه‌های بزرگ اقتصادی کشور به حساب می‌آیند، به‌خوبی می‌توانند از ظرفیت بازار سرمایه به‌منظور تامین مالی استفاده کنند. این در حالی است که تامین در بورس در ابعاد بزرگ و به‌صورت طولانی‌مدت انجام می‌شود و با توجه به اینکه خودروسازان این امکان را ندارند، چنین تامین مالی را از طریق نظام بانکی صورت نمی‌گیرد.

به بیان دیگر شبکه بانکی توان خیلی کمی برای تامین مالی خودروسازان در حجمی همچون ۷۰۰ میلیارد تومان دارد، آن‌ها می‌توانند از طریق بازار سرمایه بسیاری از نیازهای خود را تامین کنند. این در حالی است که با در نظر گرفتن انتشار این اوراق و با مشاوره تامین سرمایه لوتوس پارسیان، صنعت خودرو از ابتدای سال جاری ۲ فقره تامین مالی جمعا به مبلغ ۱٫۰۵۰ میلیارد تومان انجام داده است.

مورد اول انتشار اوراق اجاره برای شرکت سایپا به مبلغ ۳۵۰ میلیارد تومان بوده و در صورت صدور مجوز انتشار اوراق مرابحه ایران‌خودرو از سوی سازمان بورس به‌زودی این اوراق نیز در بورس تهران عرضه خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =