کد خبر: 212914
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۵

در تعطیلات نوروز، دنیای خودروسازی شاهد اتفاقات زیاد و مهمی بود که قطعا تاثیرات چشمگیر آن‌ها در ماه‌های آتی مشخص خواهد شد. به همین دلیل بد نیست در نخستین شماره سال جدید، مروری بر مهم‌ترین رویدادهایی داشته باشیم که روزهای نخست بهار امسال در جهان خودروسازی رخ داده‌اند.

نخستین خودروی ۳بعدی جهان

نخستین خودرویی که به‌صورت چاپ ۳بعدی ساخته شده، از سال میلادی آتی وارد بازار خواهد شد. به باور سازنده چینی این خودرو یعنی کمپانی پُلی‌میکر، این تغییری اجتناب‌ناپذیر است که در سال‌های آتی خودروسازی را فراخواهد گرفت.

[caption id="attachment_212915" align="aligncenter" width="1280"]نخستین خودروی ۳بعدی جهان نخستین خودروی ۳بعدی جهان[/caption]

پلی‌میکر این خودرو را با همکاری شرکت ایتالیایی ایکس الکتریکال وهیکل (XEV) طراحی کرده و تقریبا تمام بخش‌های آن با فناوری چاپ ۳بعدی تولید می‌شوند.

تنها تعداد اندکی از قطعات این خودرو به‌نام LSEV مانند شاسی، شیشه‌ جلو و تایرهای آن، با پرینتر تولید نمی‌شوند. به این ترتیب می‌توان انتظار داشت میزان ضایعات تولید تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کند.

ادغام رنو و نیسان

بی‌شک یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که در روزهای اخیر نقل محافل خودرویی شد، خبر ادغام دوخودروساز فرانسوی و ژاپنی رنو و نیسان بود که حدود دودهه است به‌عنوان یک ائتلاف تجاری با هم همکاری دارند.

[caption id="attachment_212916" align="aligncenter" width="1200"] ادغام رنو و نیسان[/caption]

روز ۲۹مارس (۹فروردین) خبرگزاری بلومبرگ اعلام کرد این دوخودروساز باسابقه و بزرگ بین‌المللی وارد مذاکراتی شده‌اند تا با تبدیل‌شدن به یک‌گروه خودروسازی واحد، فعالیت‌های خود را در جهانی که به‌سمت خودروهای الکتریکی و خدمات همسفری پیش می‌رود، قوت ببخشند.

درصورتی‌که این اتفاق بیفتد، این گروه خودروسازی به رقیبی بزرگ و جدی برای خودروسازانی همچون فولکس‌واگن و تویوتا بدل خواهد شد.

 

ارمغان فولکس‌واگن برای بازار چین

فولکس‌واگن با اعلام این‌که قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ دست‌کم ۱۲مدل شاسی‌بلند را منحصرا برای بازار چین تولید کند، بر اهمیت نقش این کشور در آینده خود تاکید کرده است. این راهبرد جاه‌طلبانه در مراسم رونمایی مدل جدید توآرگ در پکن اعلام شد.

[caption id="attachment_212917" align="aligncenter" width="1063"]مدل جدید توآرگ مدل جدید توآرگ[/caption]

در این مراسم همچنین از سه‌شاسی‌بلند جدید مخصوص بازار چین رونمایی شد که تولید دومدل از آن‌ها به‌طور کامل در چین صورت گرفته است. فولکس‌واگن به مدد شرکای تجاری چینی خود ازجمله سایک و فاو موفق شد در سال میلادی گذشته، ۳٫۲میلیون دستگاه از محصولات خود را در این کشور به فروش برساند.

ولوو XC60 خودروی سال

بالاخره انتظارها به پایان رسید و همان‌طور که بسیاری پیش‌بینی کرده بودند، شاسی‌بلند زیبای XC60 ولوو موفق شد در نمایشگاه خودروی نیویورک به‌عنوان برترین خودروی سال جاری انتخاب شود.

[caption id="attachment_212919" align="aligncenter" width="900"]ولوو XC60 خودروی سال ولوو XC60 خودروی سال[/caption]

XC60 برای رسیدن به این رتبه موفق شد از ۳۳رقیب دیگر، ازجمله خودروهایی مانند مزدا CX-5 و رنج‌روور ولار پیشی بگیرد. هاکان ساموئلسن مدیرعامل ولوو در مراسم معرفی برترین خودروی سال گفت: «خوشحالم سرمایه‌گذاری‌هایمان به ثمر نشسته است. ما با رقبایی جدی سروکار داریم، اما این جایزه نشان می‌دهد ولوو به ترکیب درستی دست پیدا کرده است.»

برنامه تهاجمی نیسان

نیسان اعلام کرده است ۸مدل الکتریکی جدید را راهی بازار خواهد کرد تا بتواند به هدف فروش یک‌میلیون خودروی الکتریکی تا سال ۲۰۲۲ دست پیدا کند که پیش‌تر در راهبردی به نام «به‌سوی ۲۰۲۲» مشخص شده بود.

[caption id="attachment_212918" align="aligncenter" width="900"]نیسان نیسان[/caption]

این خودروساز ژاپنی که درحال‌حاضر صاحب پرفروش‌ترین خودروی تمام‌الکتریکی جهان یعنی لیف است، انتظار دارد تا سال ۲۰۲۲ خودروهای تمام‌الکتریکی، ۴۰درصد از کل فروش این کمپانی را به خود اختصاص دهند. نیسان همچنین قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ این رقم را تا ۵۰درصد افزایش دهد. انتظار می‌رود نخستین مدل الکتریکی جدید نیسان، نسخه شاسی‌بلند لیف باشد که در سال ۲۰۱۹ راهی بازار می‌شود.

 

کاهش تولید خودروسازان بریتانیایی

در روزهای نخست بهار رسانه‌های بریتانیایی اعلام کردند در ماه فوریه میزان تولید خودرو در این کشور برای هفتمین ماه متوالی روندی نزولی داشته و در این ماه ۱۴۵هزارو۴۷۵دستگاه خودرو از خط‌تولید خودروسازان این کشور بیرون آمده است.

[caption id="attachment_212921" align="aligncenter" width="1063"]کاهش تولید خودروسازان بریتانیایی کاهش تولید خودروسازان بریتانیایی[/caption]

این آمار که توسط انجمن سازندگان و فروشندگان خودروی بریتانیا (SMMT) منتشر شده، کاهشی ۴٫۴درصدی را نسبت‌به دوره مشابه در سال ۲۰۱۷ نشان‌ می‌دهد.

این کاهش در نتیجه افت ۱۷درصدی تقاضای خریداران بریتانیایی پدید آمده که در ماه مذکور، مجموعا ۲۸هزارو۳۳۶دستگاه خودرو را خریداری کرده‌اند. میزان صادرات خودروهای بریتانیا نیز کاهش ۰٫۸درصدی را تجربه کرده است.

فراخوان بزرگ تسلا

در آخرین روز ماه مارس کمپانی تسلا فراخوان بزرگی را برای ۱۲۳هزاردستگاه از مدل S خود اعلام کرد. دلیل این فراخوان وجود نقص در یکی از اجزای فرمان‌ خودروهایی اعلام شده است که پیش‌از آوریل ۲۰۱۶ ساخته شده‌‌اند.

[caption id="attachment_212920" align="aligncenter" width="1280"] تسلا[/caption]

مقامات تسلا تصریح کرده‌اند این نقص فقط به مدل S مربوط می‌شود و در سایر مدل‌ها مثل X و ۳ وجود ندارد. تسلا برای مشتریانی که شامل این فراخوان می‌شوند ایمیلی فرستاده و توضیح داده است بررسی خودروهایی که این نقص را دارند، نشانگر فرسودگی بیش‌از اندازه معمول چفت‌های فرمان خودکار این خودروها بوده است.

همکاری دایملر با لی شوفو

گروه خودروسازی دایملر بالاخره نظر موافق خود را برای همکاری با لی شوفو رئیس جیلی اعلام کرد.

[caption id="attachment_212923" align="aligncenter" width="600"]همکاری دایملر با لی شوفو همکاری دایملر با لی شوفو[/caption]

دیتر زتشچه مدیرعامل دایملر در نشست سالانه سهامداران در برلین گفت: «تا این‌جای کار گفت‌وگوهای بسیار مثبتی با لی شوفو داشته‌ایم. او می‌خواهد سرمایه‌گذاری‌اش در دایملر اقدامی بلندمدت باشد و از راهبردهای موفق ما حمایت می‌کند. چین مهم‌ترین بازار ما است و در بحث‌های آینده در خصوص تجارت در چین این امکان را داریم که از نظرات بزرگ‌ترین سهامداران بهره بگیریم.»

هرچند زتشچه بر این نکته تاکید کرد که هرگونه همکاری با جیلی تنها درصورتی انجام خواهد گرفت که دیگر شریک چینی دایملر یعنی بایک، دچار ضرر نشود.

ناهماهنگی اعضای اتحادیه اروپا در جنگ تجاری ترامپ

در هفته‌های اخیر، جنگی تجاری که ترامپ با اعلام تعرفه‌های جدید روی واردات فولاد و آلومینیوم آغاز کرد، وارد مرحله جدیدی شد و چین هم در واکنش دست به اقدامات مشابهی روی کالاهای وارداتی از ایالات‌متحده زد.

[caption id="attachment_212922" align="aligncenter" width="1008"]ناهماهنگی اعضای اتحادیه اروپا در جنگ تجاری ترامپ ناهماهنگی اعضای اتحادیه اروپا در جنگ تجاری ترامپ[/caption]

در این میان اتحادیه اروپا در تلاش است تا پایان ماه آوریل به موضع مشترکی درخصوص این تعرفه‌ها دست پیدا کند. اما این‌طور که به‌نظر می‌رسد خواسته دو عضو مهم این اتحادیه، یعنی آلمان و فرانسه با هم در تضاد است. درحالی‌که آلمان با پذیرش تعرفه‌ها موافق است، فرانسه معتقد است نباید هیچ توافقی صورت بگیرد و در عوض باید بر چین فشار آورد تا درخصوص سوبسیدها و اضافه‌ظرفیت خود در صنعت فولاد تجدیدنظر کند.

معرفی شاسی‌بلند جدید لینک‌اند‌کو

در هفته اول بهار کمپانی چینی- سوئدی لینک‌اندکو متعلق به گروه خودروسازی جیلی که حاصل همکاری این خودروساز چینی با برند سوئدی ولوو است، در آمستردام هلند از یک مدل شاسی‌بلند جدید با نام ۰۲ رونمایی کرد.

[caption id="attachment_212924" align="aligncenter" width="1280"]معرفی شاسی‌بلند جدید لینک‌اند‌کو معرفی شاسی‌بلند جدید لینک‌اند‌کو[/caption]

در مراسم رونمایی این خودرو همچنین اعلام شد برند لینک‌اندکو بوتیک‌های فروش خودرو را در سراسر اروپا راه‌اندازی می‌کند. لینک‌اند کو ۰۲ را خودرویی «فوق‌-متصل» معرفی کرده که شاسی یک خودروی شاسی‌بلند را به بدنه یک هاچ‌بک پیوند زده است.

این خودروی همواره متصل به اینترنت دارای یک نمایشگر لمسی بزرگ، شارژکننده وایرلس و سیستم پیشرفته تلمتریک است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =