بازار خودرو

رونمایی از بسته ارزی دولت در هفته گذشته واکنش‌های زیادی را در بازار خودرو به‌وجود آورد. زیرا طبق این بسته، تنها کالاهای اساسی مشمول دریافت ارز دولتی خواهند بود. بر همین اساس خودروسازان و واردکنندگان خودرو باید ارز مورد نیاز خود را از بازار آزاد یا بازار ثانویه تهیه کنند.

به گزارش «اخبار خودرو»، این موضوع می‌تواند احتمال افزایش دوباره قیمت خودرو را بیش از پیش کند، زیرا سیاست‌های ارزی دولت در گام نخست هزینه تولید خودرو را در کشور افزایش خواهد داد و با توجه به این‌که تجربه نشان داده تنها راه جبران افزایش هزینه‌ها، افزایش قیمت خودرو از سوی خودروسازان است، باید انتظار داشت در آینده‌ نزدیک تغییر قیمت‌ها در بازار خودرو کشور بوجود آید.
اما این روند تبعات زیادی را در پی خواهد داشت تاجایی‌که فعالان بازار خودرو، احتمال رکود سنگین را به‌دلیل کاهش قدرت خرید مردم پیش‌بینی کرده‌اند. آن‌چه مشخص است باتوجه به نقض برجام توسط آمریکا و ممنوعیت واردات، بازار خودرو دچار شوک‌ جدی شده که در پی آن قیمت بسیاری از خودروها با افزایش همراه شده است. این افزایش قیمت، فاصله نسبتا زیادی را میان قیمت کارخانه و بازار آزاد به‌وجود آورده است. همین موضوع باعث شده میزان تقاضا در بازار با کاهش شدیدی مواجه شود و افزایش تقاضای خرید از کارخانه‌ها و شرکت‌های عرضه‌کننده خودرو روند صعودی در پیش ‌گیرد. این درحالی است که بسیاری از شرکت‌ها و خودروسازان داخلی درحال حاضر اقدام به توقف فروش و کاهش میزان عرضه به بازار کرده‌اند و به‌تبع آن با رونمایی از بسته ارزی دولت و افزایش هزینه‌های تولید، میزان تیراژ تولید خودروهای داخلی دستخوش تغییراتی خواهد شد. کاهش احتمالی تیراژ تولید و کاهش قدرت خرید مردم در نهایت منجر به مشکلاتی خواهد شد که هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده با آن مواجه خواهند شد.
از سوی دیگر این اتفاقات تنها گریبان‌گیر صنعت خودرو نخواهد شد و تاثیرات بسیاری بر صنایع دیگر از جمله بخش قطعه‌سازی خواهد داشت. زیرا این بخش پیش از این برای تامین مواد اولیه از ارز 4200‌تومانی بهره می‌برد اما اکنون با وجود قوانین حاکم جهت تامین ارز مورد نیاز از بازار ثانویه، افزایش هزینه‌های تولید قطعه و در نهایت قیمت تمام‌شده قطعات نیز دور از 
انتظار نیست.
اما موضوع دیگری که این روزها بیش از هر زمان دیگر نمود پیدا کرده، آزادسازی قیمت‌هاست، زیرا قیمت‌گذاری دولتی در شرایط کنونی که تفاوت قابل توجهی میان ارز دولتی و آزاد وجود دارد، سبب می‌شود روند واسطه‌گری و دلال‌پروری در بازار بیش از پیش شده و تبعات جدی دامنگیر تولیدکنندگان خودرو و قطعات شود. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =