کد خبر: 221719
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۷
ب ام و

با افزایش تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران تامین قطعات خودروهای اروپایی بسیار سخت‌تر هم می‌شود. به خصوص اینکه بسیاری از خودروهای‌BMW  در واقع از آمریکا به ایران می‌رسند.

به هزینه‌های جانبی بی‌ام‌و فکر کرده‌اید؟

 خرید خودرو لوکس چیزی نیست که هر فردی از پس آن بربیاید. برخی اگر هم توان مالی خرید آن را داشته باشند، مخارج بعدی را نمی‌توانند بپردازند. برای مثال یکی از دلایل فروش BMW  هزینه‌های استهلاک بالای آن است. از سوی دیگر قیمت خودرو لوکس نسبت به کالاهای سرمایه‌ای دیگر مانند مسکن با رشد کمتری روبرو می‌شود. البته برهه‌هایی هم در تاریخ اقتصاد کشور وجود دارد که آنهایی که ماشین خارجی خریده‌اند بیشتر از خانه‌دارها سود می‌برند. برای مثال سال قبل نسل پنج بی‌ام‌و را می‌شد با ۵۰۰ میلیون تومان خرید اما اگر مدل صفر آن را امروز در بازار پیدا کنید باید بیش از یک میلیارد تومان بپردازید. درصورتی که اگر نگاهی به آگهی‌های فروش BMW بیاندازید متوجه می‌شوید که با افزایش قیمت، تقاضا برای فروش این خودرو لوکس آلمانی هم بسیار چشم‌گیر شده‌است.

یکی از رقبای هم‌سطح آلمان در خودروسازی از قدیم ژاپن بوده که می‌توانید با فروش  BMW به خودروهای اینفینیتی یا هیوندای فکر کنید. شرکت هیوندای که خودروهای لوکس خود را با نام لکسوس روانه بازار می‌کند رقیبی برای بی‌ام‌و x4 دارند. NX200t از نمای روبرو به این خودرو آلمانی بسیار شبیه است. لکسوس کابین لوکسی دارد و بر خلاف چهره تکراری اتاق BMW که در بیشتر خودروهایش مشابه هم است، در لکسوس با کابینی متفاوت روبرو می‌شویدم. اگرچه از نظر ظاهری لکسوس اغواکننده‌تر بوده اما از نظر مشخصات فنی باید بی‌ام‌و را در جایگاه بالاتری قرار داد چراکه  موتور هر دو خودرو تقریبا دو لیتری است ولی شتاب لکسوس به ‌BMW نمی‌رسد. از این خودروساز آلمانی‌x 4  در شش ثانیه و لکسوس در ۷ ثانیه به ۱۰۰ کیلومتر سرعت می‌رسد. قیمت مدل ۲۰۱۷ این خودرو لکسوس بین ۶۰۰ تا ۷۵۰ میلیون تومان اما قیمت بی‌ام‌و x4 بیش از یک میلیارد تومان است. آیا این تفاوت جزئی ارزش ۴۰۰ میلیون تومان هزینه بیشتر را دارد؟ تصمیم‌گیری با شماست.

از سوی دیگر هزینه‌های جانبی خودرویی مانند ‌BMW آنقدر زیاد است که می‌تواند دلیل کافی برای فروش آن باشد. موسسه یور مکانیک (your mechanic) بدترین برند در حوزه نگهداری را بی‌ام‌و اعلام کرده است. به گفته این موسسه در یک دوره پنج تا ۱۰ ساله هزینه نگهداری بی‌ام‌و به ۱۸ هزار یورو (حدود ۲۵۰ میلیون تومان) می‌رسد. در بررسی که سال ۲۰۱۶ شده بود تویوتا به‌صرفه‌ترین خودرو از نظر هزینه‌های جانبی بوده است. جالب این که در این رتبه‌بندی بعد از بی‌ام‌و مرسدس بنز، کادیلاک، ولوو و آئودی قرار دارند.

علاوه بر آن با افزایش تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران تامین قطعات خودروهای اروپایی بسیار سخت‌تر هم می‌شود. به خصوص اینکه بسیاری از خودروهای‌BMW  در واقع از آمریکا به ایران می‌رسند. برای همین همان طور که دایملر و پژو ایران را ترک می‌کنند احتمالا خیلی بی سر و صدا هم بی‌ام‌و از ایران خارج شود.

آیا بی‌ام‌و انتخاب درستی بوده است؟

برای فروش ‌BMW دلایل دیگری هم وجود دارد. ذائقه خودرویی بیشتر افرادی که چشم‌بسته و فقط به خاطر نام و نشان این ستاره آلمانی سراغ آن می‌روند اسپرت است؛ اما آیا سراغ گزینه درست رفته‌اند؟ افرادی زیادی با اطمینان به این سوال جواب منفی می ‌دهند. از نگاه آنها بوگاتی و پورشه چهره‌های اسپرت‌تری دارند و برای جوانان مناسب‌تر هستند. اگرچه بی‌ام‌و ‌در مقایسه با مرسدس بنز به عنوان خودرو اسپرت شناخته می‌شود اما با این‌حال گزینه‌های جوان‌پسند دیگری هم در بازار خودرو وجود دارد که طراحی مدرن‌تری در مقایسه با بی‌ام‌و دارند.
 

منبع : ویرلن

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هاوژین IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۱
    4 0
    لکسوس مال تویوتاست نه هیوندای
  • سپهر NL ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۹
    5 0
    اخه ...تو فرق ب ام و با ام وی ام رو میدونی اومدی مقاله مینویسی؟!هزینه ی نگهداری پراید خیلی کمه برو پرایدتو سوار شو
  • ارش IR ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۲
    7 1
    تو هیچی در مورد BMW نمیدونی.اگه میدونستی اسم هیوندا رو نمیوردی
  • erfan IR ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    3 0
    محصولات کمپانی BMW بسیار با کیفیت هستند و اینقدر خرجش وحشتناک نیست بلاخره هرچیزی عمر مفید داره.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =