ب‌ام‌و‌730

هفته گذشته راننده یک دستگاه خودرو ب‌ام‌و730 مدل 2017 با کارکرد 30‌هزارکیلومتر به تعمیرگاه مراجعه و علت حضور خود را توان ناکافی خودرو برای حرکت بیان کرد. باتوجه به توربو بودن موتور خودرو، مکانیک از راننده سوال کرد که هشدار یا اخطاری روشن شده و آیا از اکتان استفاده کرده است؟‌

به گزارش «اخبار خودرو»، یکی از دغدغه‌های اصلی کمپانی‌های خودروساز و مهندسان، طراحی پیشرانه‌ای با بیشترین بازده قدرتی و کمترین میزان مصرف سوخت است. از سال 2010 این هدف به یک سیاست برای تمام کمپانی‌های خودروساز بدل شد که با تولید موتورهای کم‌حجم و راندمان بالا، میزان آلایندگی و مصرف سوخت را کاهش دهند. یکی از مهم‌ترین سیستم‌هایی که در پیشرانه‌ها دستخوش تغییر قرار گرفت، سیستم سوخت‌رسانی بود. بسیاری از خودروهای جدید به سیستم پاشش سوخت مستقیم یا همان GDI مجهز هستند. در این سیستم، پاشش سوخت مستقیم در داخل سیلندر، انجام و سبب احتراق بهتر و تولید نیروی بیشتر می‌شود. یکی از معضلات این سیستم، حساسیت بالا به اکتان سوخت مصرفی است. بیشتر خودروهایی که در داخل کشور مجهز به این سیستم هستند، معمولا به علت پایین بودن اکتان سوخت دچار ناک کردن و کوبش موتور می‌شوند و عمدتا موتور آن‌ها با استهلاک و خرابی سریع‌تر در کیلومترهای کارکرد پایین مواجه می‌شود. 
هفته گذشته راننده یک دستگاه خودرو ب‌ام‌و730 مدل 2017 با کارکرد 30‌هزارکیلومتر به تعمیرگاه مراجعه و علت حضور خود را توان ناکافی خودرو برای حرکت بیان کرد. باتوجه به توربو بودن موتور خودرو، مکانیک از راننده سوال کرد که هشدار یا اخطاری روشن شده و آیا از اکتان استفاده کرده است؟‌راننده در پاسخ گفت چراغ چک خودرو روشن شده و تاکنون از اکتان در خودرو استفاده نشده است. مکانیک براساس گفته‌های راننده و تجربیات خود دریافت که خودرو ناک کرده است. سپس به صدای موتور گوش کرد و تست‌هایی روی آن انجام داد و متوجه شد خودرو به‌دلیل نداشتن سوخت با اکتان مناسب و فشار بیش از حد معیوب شده است، در نتیجه نیاز به تعمیر اساسی دارد. در ادامه مراحل تعمیر را مرور می‌کنیم.

1.ابتدا مکانیک با کمپرس‌سنج به بررسی و تست کمپرس هر سیلندر پرداخت و متوجه شد دو سیلندر با افت جدی کمپرس مواجه هستند. از این‌رو مشغول باز کردن متعلقات موتور ازجمله سیم‌کشی، سیستم اگزوز، اتصالات آب، توربو و گیربکس از روی موتور شد. سپس پیچ‌های دسته‌موتور را باز و موتور را از روی شاسی جدا کرد و به وسیله جرثقیل آن را روی استند قرار داد.

2.هنگام قرارگیری موتور روی استند مشغول بازکردن سنسورها، انژکتورها و شمع‌ها از روی موتور شد. سپس مکانیک در سوپاپ و سینی جلو را باز و مشغول بررسی تایم و باز کردن فولی‌ها از سرسیلندر شد.(‌از آن‌جایی‌که این موتور برای بار اول در ایران باز و تعمیر می‌شد، مکانیک ابزار مخصوص تعمیر موتور را از کشور امارات تهیه کرده بود.)

3.با باز کردن سرسیلندر مکانیک به بررسی و تست آن پرداخت که مشخص شد سرسیلندر سالم بوده است. سپس موتور را چرخاند و از قسمت پایین آن مشغول بازکردن کارتر و تمام متعلقات کنار موتور شد. پس از بازکردن کارتر، اویل‌پمپ و محفظه آن را نیز باز کرد.

4.در این مرحله مکانیک به ترتیب پیچ‌های شاتون‌ها را از روی میل‌لنگ باز و پیستون‌ها را از سیلندر خارج کرد. در زمان خارج کردن متوجه شد رینگ دو پیستون شکسته و مقداری خط روی جداره سیلندر انداخته است که برای رفع این مشکل، سیلندر را برقو سطحی داد. 

5.در این مرحله مکانیک سفارش قطعات جدید مانند پیستون‌ها، رینگ‌ها و واشرسرسیلندر را داد. تهیه این قطعات مستقیم از کشور آلمان انجام شد و پروسه تعمیر را با تاخیر مواجه کرد. لازم به‌ذکر است که اگر مالک خودرو اقدام به استفاده از مایع اکتان برای سوخت مصرفی خودرو می‌کرد این مشکل ایجاد نمی‌شد. 

6.مکانیک بعد از فراهم شدن قطعات با دقت خاص، رینگ‌ها را روی پیستون نصب کرد و میل‌لنگ را روی بلوکه موتور بست. سپس مجموعه پیستون شاتون را بعد از چرب‌کردن سیلندر روی موتور مونتاژ کرد و مشغول سفت‌کردن پیچ‌های شاتون به میل‌لنگ شد. در این زمان به‌وسیله آچار تورک‌متر میزان گشتاور موثر را برای سفت‌کردن پیچ‌ها به آن وارد کرد. در انتها نیز اویل‌پمپ، محفظه اویل‌پمپ و کارتر را روی موتور بست.

7.در این مرحله مکانیک واشر سرسیلندر را نصب کرد و سپس سرسیلندر را روی آن قرار داد و با قرارگرفتن سرسیلندر روی موتور شروع به تایم‌گیری حدودی کرد. مکانیک زنجیر سفت‌کن، بالشتک‌ها و زنجیر را نصب و بعد از آن به‌وسیله ابزار تایم‌گیری، تایم سرسیلندر را تنظیم کرد.

8.مکانیک بعد از تایم‌گیری سینی جلو، در سوپاپ و متعلقات موتور مانند منیفولد گاز، سیستم توربو، انژکتورها، شمع‌ها، سنسورها و استارت را بست. بعد از آن، موتور را از استند به شاسی منتقل کرد و مشغول بستن دسته‌موتورها، سیم‌کشی‌های مربوط به قطعات الکترونیکی و اتصالات آب شد. بعداز آن روغن و سیال خنک‌کننده مخصوص را درون موتور و رادیاتور ریخت و در پایان خودرو را تست خیابانی کرد که از صحت عملکرد آن اطمینان یابد.

در پایان از مهندس محمودرضا معمار کمال تشکر را داریم که ما را در تهیه این گزارش یاری کردند. 
هزینه این تعمیر در تعمیرگاه‌های سطح شهر 35 تا 42‌میلیون‌تومان است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =